شناسهٔ خبر: 45151572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سازمان ملل:

توافق طرف‌های درگیر در لیبی برای انتخاب اعضای کابینه موقت

تهران - ایرنا - نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در لیبی شنبه شب اعلام کرد: طرف‌های درگیر در لیبی طی مجمع گفت‌وگوی این کشور بر سر انتخاب کابینه موقت توافق کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، "استفانی ویلیامز" گفت: کمیته مشورتی مجمع گفت‌وگوی لیبی به سازوکاری برای انتخاب اعضای کابینه دست یافته‌ است.

وی افزود: کمیته مشورتی مجمع گفت وگوی لیبی منافع کشور و ملت را در اولویت نخست قرار داد و به این توافق دست یافت و این بهترین چیزی بود که می شد اتفاق بیافتد.

نماینده "آنتونی گوترش" با بیان اینکه نقش سازمان ملل متحد تسهیل این گفت وگوهاست، گفت: دوشنبه این هفته درباره این سازوکار در لیبی رأی‌گیری خواهد شد.

ویلیامز افزود: انتخابات لیبی در سالگرد استقلال این کشور در ۲۴ دسامبر برگزار می شود و رأی گیری روز دوشنبه به دلیل شیوع کرونا به صورت تلفنی خواهد بود و مجمع گفت‌وگوی لیبی درخصوص تصمیم کمیته مشورتی در مورد سازوکار انتخاب قوه مجریه رأی خواهد داد.

سازمان ملل به منظور حل مناقشه لیبی از سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون سه نشست در شهر ژنو سوییس با حضور ۵ مقام ارشد دولت وفاق ملی و ۵ نماینده ارتش شرق این کشور برگزار کرد اما این نشست‌ها نتیجه قابل ملاحظه‌ای در پی نداشت و پیشرفت سیاسی این کنفرانس در تونس نیز تاکنون چشم انداز درخشانی از خود ترسیم نکرده که نشان دهنده دشواری خارج شدن لیبی از درگیری، بعد از یک دهه ناآرامی است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» دیکتاتور وقت این کشور، شاهد تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری بوده است.

این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس، دولتی موسوم به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است که از سوی برخی قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای حمایت می‌شود.ا

نظر شما