شناسهٔ خبر: 45151468 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

28 دی‌ماه و خاطرات تلخ مردم سنندج از جنایت‌های صدام در سال 65

در 28 دی ماه سال 65 هواپیماهای رژیم بعث عراق با بمباران 18 نقطه شهر سنندج در کمتر از 15 دقیقه 220 نفر از مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند و فجیع‌ترین جنایات بشری در تاریخ را رقم زدند.

صاحب‌خبر -

 

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ 28 دیماه سال 65 روزی که آسمان شهر سنندج با درخشش آفتاب بر دانه‌های بلورین برف خودنمایی می‌کرد، بازاریان مثل همیشه به دنبال کسب و کار بودند، دانش‌آموزان مشغول تحصیل، دانشگاهیان به دنبال کسب علم و دانش و کودکان در کوچه‌ها مشغول بازی‌های کودکانه و هر کسی به کاری و به جایی سرگرم بود.

عقربه‌های ساعت 15 و 50 دقیقه بعدازظهر را نشان می‌داد که هواپیماهای بمب‌افکن رژیم بعث عراق در آسمان سنندج پدیدار شدند و سکوت شهر را در هم شکستند.

کسی نمی‌دانست که این هواپیماها در آن لحظه چه هدفی دارند، اما به ناگاه خانه‌های بسیاری از مناطق شهر سنندج به خود لرزید و در کمتر از چند دقیقه، 18 نقطه شهر سنندج مورد هدف بمب‌‌افکن‌های عراقی قرار گرفتند.

خیابان انقلاب، محله پیرمحمد، چهارباغ، آپارتمان‌های ادب، تک واحدی‌های بنیاد مسکن، نقاط بلوار جانبازان و خیابان فلسطین، میدان نبوت، خیابان نمکی، خیابان اکباتان، منازل مسکونی جنب پادگان و محله تقتقان سنندج در عرض چند دقیقه بمباران شد و مردم بی‌گناه شهر را به خاک و خون کشاند.

عده‌ای شهید شدند و عده‌ای جانباز، عده‌ای بی‌پدر و عده‌ای بی‌مادر، عده‌ای داغ فرزند دیدند و عده‌ای به سوگ اطرافیان نشستند، تنها در چند دقیقه در شهر قیامتی شد که در آن لحظه کسی تصورش را نداشت.

28 دی روز مقاومت مردم سنندج است 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کردستان نیز اظهار کرد: در بمباران 28 دی ماه سال 65 محلات پرجمعیت شهر سنندج به خاک و خون کشیده شد و 220 نفر از مردم بی‌گناه و شریف سنندج که بیشتر آنان کودکان و زنان سنندجی بودند شهید شدند.

رضا نجفی تصریح کرد: شدت حادثه به حدی بود که پیکر برخی شهدا به سختی شناسایی می‌شدند، حتی برخی از شهدا تکه تکه شده بودند.

وی بیان کرد: در آن حادثه دردناک 120 نفر هم به مقام جانبازی نائل آمدند و بی‌گمان دشمن زبون در آن سال‌ها که توان رزم با رزمندگان سپاه اسلام را نداشت ددمنشانه مردم بی‌دفاع را مورد حمله قرار دادند.

نجفی خاطرنشان کرد: در سال 1365 بعد از عملیات ظفرمند رزمندگان اسلام در عملیات کربلای 5 دشمن به شهر سنندج حمله کرد در بهمن ماه همان سال نیز شهرستان قروه را سه بار مورد حمله هوایی قرار داد و 30 شهید مظلوم نیز در این شهر برجای گذاشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران کردستان از 28 دی ماه به عنوان روز مقاومت مردم سنندج نام برد و گفت: باید این روز در تقویم ملی کشورمان به ثبت برسد تا روزی به یادماندنی در خاطر همه مردم کشور باشد و همه بدانند که مردم شریف سنندج در برابر هجوم رژیم بعثی چه صبورانه ایستادند و چه بی‌گناهانه شهید شدند.

زخم‌هایی که هنوز برتن مردم کردستان خودنمایی می‌کند

کردستان یکی از پنج استان مرزی کشور است که این افتخار را دارد در کنار 18 هزار شهید انصار بیش از 5 هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی کند و استانی است که بارها مورد بمباران هوایی قرار گرفته و بیش از یک هزار نفر از مردم این استان براثر بمباران رژیم بعث عراق به شهادت رسیدند.

علاوه بر بمباران 28 دی ماه سنندج و بهمن ماه قروه در سال 65، می‌توان به بمباران 15 خرداد سال 63 بانه با 600 نفر شهید و 19 اسفند همان سال در مریوان اشاره کرد.

و چه زیبا صبورانه ایستادند مردمانی که در شهر آوار و بمباران را به جان خریدند ولی شهر و دیار را ترک نکردند تا رزمندگان جبهه‌ها را دلگرم کنند به مقابله با دشمن برای دفاع از سرزمینمان.چه بی‌گناه و مظلومانه در خاک و خون غلطیدند آنانکه جان دادند تا سرزمینمان پایدار بماند، ایستادند که انقلاب بایستد و چه بزرگمردانه و شیرزنانه و شجاعانه در نبرد با دشمن از جان و مال گذشتند و با خدای خود به معامله نشستند شهیدانی که در پشت جبهه‌های نبرد در برابر توپ و تانک دشمن قد علم کردند تا سرزمینمان همچنان پایدار و پرافتخار بماند.

گرچه تلاش دشمن با توپ و تانک و بمباران‌های هوایی نتوانست عزم و اراده مردم این سرزمین را نسبت به مقابله در برابر دشمنان کم کند اما هنوز هم در خاطر خانواده شهدای این سرزمین زخم‌هایی وجود دارد که یاد از دست دادن عزیزانشان هنوز هم اشک برچشمانشان جاری می‌سازد و جای خالی شهیدشان هنوز هم در کنار آنها احساس می‌شود.

خاطره‌ تلخ منصور دانانیائی از شهادت همسر، دختر و 4 پسرش 

منصور دانانیائی در 28 دی سال 65 در اثر آن بمباران هواپیماهای رژیم بعث، همسر، دختر و چهار پسرش را در این بمباران از دست داد.

وی می‌گوید: راننده تاکسی بودم، مشغول مسافرکشی بودم که صدای آژیر خطر بلند شد، ماشین را متوقف کردم و با مسافران در گوشه‌ای پناه گرفتیم، 4 هواپیما را دیدم که در آسمان شهر ظاهر شدند و بعد شروع به بمباران کردند مردم سراسیمه این طرف و آن طرف می‌دویدند.

دانانیائی خاطرنشان کرد: تقریباً همه نقاط متراکم و پرجمعیت شهر را بمباران کردند بمباران که تمام شد به طرف منزل حرکت کردم حوالی میدان انقلاب بود که سه مجروح را که وضعیت وخیمی داشتند سوار ماشین کردم و آنها را به بیمارستان توحید که در آن زمان تنها بیمارستان شهر بود رساندم.

وی یادآوری کرد: ترس و اضطراب تمام وجودم را گرفته بود به طرف خانه حرکت کردم از ده‌ها متر آن‌طرف‌تر دیگر نمی‌توانستم با ماشین جلو بروم همه‌جا ویران شده بود؛ پیاده راهم را ادامه دادم نزدیک که رسیدم دیدم یکی از بمب‌ها مستقیماً به خانه ما خورده است، هراسان و گریان به‌دنبال همسر و فرزندانم می‌گشتم و بلند آنها را صدا می‌زدم اما نه جوابی  و نه اثری از آنها نبود.

این عضو خانواده بزرگ شهدای کردستان افزود: لودر شهرداری را دیدم که مشغول کنار زدن آوار بود، همانطور که بهت زده به محل نگاه می‌کردم جنازه پسرم «فواد» را دیدم که با تیغه لودر بالا آمد، خودم را جلو لودر پرت کردم، مردم به کمکم آمدند دستم را گرفتند و به گوشه‌ای بردند، جنازه همه اعضای خانواده‌ام را یکی یکی از زیر خروارها خاک بیرون کشیدند و من همانجا نظاره‌گر بودم همسرم «حبیبه»، دخترم «فرانک» و پسرانم «فرید»، «فرامرز»، «فواد» و «فرشاد» همه با هم به شهادت رسیده بودند. 

وی خاطرنشان کرد: تنها چیزی که از وسایل خانه باقی مانده بود عروسک پلاستیکی دخترم بود که طوری روی خاک‌ها قرار گرفته بود که دست‌هایش به سوی آسمان دراز شده بود، هنوز هم آن را نگه داشته‌ام.

۲۸ دی جزو ایام‌الله در تاریخ انقلاب اسلامی است

 فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان اظهار داشت: در بمباران ۲۸ دی سال ۶۵ که شهر سنندج توسط دشمن بعثی مورد حمله هوایی قرار گرفت، ۲۲۰ نفر به شهادت رسیدند که عموما زنان و کودکان وافراد سالخورده که در حال گذران زندگی عادی خود بودند مورد این حمله وحشیانه قرار گرفتند.

سردار سیدصادق حسینی افزود: بمباران ۲۸ دی سال ۶۵ سنندج از فجیع‌ترین جنایات بشری درطول تاریخ به‌شمار می‌رود و این روز جزو ایام‌الله در تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ کردستان است و امروز همه ما وظیفه داریم یاد و نام شهدایی که در این گونه حملات ناجوانمردانه به شهادت رسیدند را گرامی بداریم.

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان اضافه کرد: امروز همه ما بخصوص جوانان باید تلاش کنیم راه شهدا را طی  کرده، با عمل به وصیت‌نامه آنها، سیره شهدا و تدابیر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، ارزش‌های انقلاب اسلامی را بزرگ شمرده و آن را عملیاتی کنیم.

وی یادآور شد: شهدا افتخار نظام و انقلاب و عامل قدرت ما هستند، لذا باید برای ادامه مسیر آنها با برنامه‌ریزی پیش رفته و در این راه ایستادگی و مقاومت داشته باشیم و استکبارستیزی را گسترش داده و خدمت به کشور را افزایش دهیم.

سردار حسینی با بیان اینکه ادامه راه شهدا نیازمند حفظ وحدت و عملیاتی کردن حصول انقلاب است، گفت: مسوولان وظیفه دارند از ظرفیت‌های انقلاب و کشور و سرمایه‌های بزرگ بویژه سرمایه معنوی شهدا و سرمایه جوانان به نحو شایسته استفاده کنند و اگر با این روند پیش برویم می‌توانیم ادعا کنیم در مسیر شهدا حرکت کرده‌ایم.

استان کردستان در جریان بمباران‌های مختلف مناطق مسکونی در طول هشت سال جنگ تحمیلی، بالغ بر ۹۳۵ شهید و بیش از ۶۰۰ جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کرده و علیرغم تمامی این موارد، مردم آن همچنان باصلابت و اقتدار از نظام اسلامی و دستاوردهای آن دفاع می‌کنند.

انتهای پیام/2330/70

نظر شما