شناسهٔ خبر: 45150701 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته سیاسی ایمنا؛

سقوط «ادبیاتِ سیاسی» در پارلمان یازدهم

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

یک کاندیدای احتمالی دیگر اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

عیسی چمبر، عضو شورای مرکزی و معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان پیرامون مصوبات انتخاباتی این حزب در ششمین مجمع عمومی سالانه که عصر روز گذشته برگزار شد، اظهار کرد: کنگره روز گذشته همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود بر بستر فضای مجازی برگزار شد و ما به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری کنگره حضوری نداشتیم اما مطابق با آماری که از سوی دوستان به بنده اعلام شد در این کنگره بیش از ۵۴۰۰ نفر از اعضای حزب از سراسر کشور به صورت آنلاین حضور داشتند. بر اساس نظرسنجی اولیه‌ای که در داخل حزب و از شعب استانی صورت گرفت غالب نظر شعب حزب بر حضور در انتخابات با کاندیداتوری آقای دکتر خرازی بود.

وی افزود: با توجه به اینکه ایشان هنوز اعلام حضور نکرده‌اند؛ مقرر شد این موارد به شورای مرکزی ارسال شده، ما نظر کنگره را به ایشان اعلام کنیم و سپس در این رابطه جمع‌بندی داشته باشیم.

عضو شورای مرکزی و معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: غالب نظرات شعب استانی حزب مطالبه کاندیداتوری آقای خرازی بود اما از آنجا که نیاز است که ایشان هم ملاحظات خود را بیان کنند، این مساله در جلسه شورای مرکزی بررسی خواهد شد تا بعد از اعلام نظر مشخص از سوی ایشان، شورا در این رابطه جمع‌بندی داشته باشد.

چمبر در پایان با اشاره به اینکه در خصوص کاندیدای غیرحزبی نیز تصمیم‌گیری صورت گرفته است، تصریح کرد: «کاندیدای غیرحزبی» حزب ندا نیز مشخص شده است که پس از طی فرآیندهای درونی و در قالب یک نشست خبری آن را اعلام خواهیم کرد.

پاسخ محمدرضا خاتمی، صفایی فراهانی و ظریف به کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰

عزت تقواییان، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نامزدهای مطرح در جریان اصلاحات اظهار کرد: تا این لحظه در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در این زمینه بحثی نشده است زیرا بحث‌ها درباره ایجاد نهاد اجماع ساز است. ابتدا باید آن نهاد شکل بگیرد و درباره انتخابات بحث کند و آئین نامه‌ای تهیه شود و سپس وارد مصادیق شویم بنابراین تا امروز هیچ بحثی مطرح نشد است.

وی افزود: البته ممکن است احزاب در این زمینه ورود کرده باشند مثل حزب اعتماد ملی که چند کاندیدا معرفی کرده است. من غیررسمی شنیده‌ام که محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری هم وارد انتخابات می‌شوند ولی خود آنها فعلاً سکوت کرده اند. من همچنین شنیده‌ام که محمدرضا خاتمی و صفایی فراهانی هم قبول نکرده اند در انتخابات شرکت کنند. محمدجواد ظریف هم که قبول نکرده است وارد انتخابات شود. البته اینها همه به صورت غیررسمی است و رسماً هنوز کسی نامزدی خود را اعلام نکرده است، البته همان طور که گفتم اعتماد ملی چند کاندیدا معرفی کرده است.

این فعال سیاسی همچنین خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما بحث قانون انتخابات ریاست جمهوری است که باید ببینیم این قانون چگونه اصلاح می‌شود تا بعد بررسی کنیم که چه کسانی را می‌توانیم معرفی کنیم اما آنچه در راهبرد اصلاحات مورد تأکید واقع شده است این است که انتخابات اگر عادلانه و رقابتی باشد، اصلاح طلبان با یک گزینه اصلاح طلب وبا اجماع وارد انتخابات می‌شوند و کسی را معرفی می‌کنند که برنامه اصلاح طلبی داشته باشد و راهبرد اصلاح طلبان را اجرایی کند.

سقوط «ادبیاتِ سیاسی» در پارلمان یازدهم

خبرگزاری آراس نوشت: «دهان دریدگی شما را در انواع فحش‌ها که نثار منتقدین کرده‌اید دیده‌ایم»، «آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است»، «رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود» و …اینها جملاتی که در دعواهای کوچه و بازار شنیده می‌شود نیست بلکه اظهارات افرادی است که هشت ماه پیش در جریان انتخابات اسفند ۹۸ مجوز ورود به خانه ملت را دریافت کردند و حالا به نام وکلای ملت بر روی صندلی‌های ساختمان هرمی میدان بهارستان تکیه زده اند.

نمایندگانی که قرار است برای چهار سال سکان قانون‌گذاری را به دست بگیرند و از ظن خود سر و سامانی به اوضاع بدهند اما کافی است پیچ رادیو را بچرخانیم و موج را بر روی «رادیو فرهنگ» ثابت کنیم تا صدای داد و فریاد و اظهارات تند و تیز که معمولاً با چاشنی توهین‌ها به دولت و جریان رقیب همراه است به گوشمان برسد و البته اگر کودکی در خانه داریم بهتر است از خیر گوش دادن به مذاکرات علنی مجلس بگذریم.

آنچه مسلم است و به طور قطع، هم جریان راست و هم جریان چپ می‌توانند مهر تائید به آن بزنند افول ادبیات سیاسی در بین نمایندگان مجلس است؛ نماینده اولی‌هایی که تصورشان از نقد و انتقاد چیزی جز فحاشی و توهین نیست؛ موضوعی که در مجالس ادوار گذشته سابقه آن را نمی‌توان دید یا در بدبینانه‌ترین حالت انگشت شمار بود، حتی مجلس هفتم که با ریاست حدادعادل روی کار آمده بود و اتفاقاً آرایشی با اکثریت اصولگرا داشت آن هم زمانی که سید محمد خاتمی سکان قوه مجریه را به دست گرفته بود خبری از این دست توهین‌ها و افراط‌گری‌ها نبود اما حالا به نظر می‌رسد حتی ساکنان جدید خانه ملت گوش شنوایی برای نصایح هم‌قطارهای خود ندارند.

خلاصه آنکه حاشیه‌های خودساخته مجلس یازدهم، پایان ناپذیر به نظر می‌رسد و به سریالی می‌ماند که گویی به این زودی‌ها قصد تمام شدن ندارد. بازیگران این سریال برخی نمایندگانی هستند که حتی سبز بودن رنگ صحن مجلس و صندلی‌هایشان نتوانسته به آنان آرامش بدهد. برای همین، هربار که صحن علنی مجلس برگزار می‌شود، روزی نیست که یکی از این نمایندگان هجمه تندی علیه فرد، گروه یا دستگاهی نداشته باشد.

مخالفت مرتضی نبوی با تصویب FATF در مجمع تشخیص

چهارمین جلسه از سلسله جلسات استدلالِ مصلحت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با حضور سید مرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد و نبوی به سوالاتی که درباره برخی ابهامات FATF مطرح شد، پاسخ داد.

وی افزود: FATF نوعی قاعده بین بانکی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. ما دو لایحه آن را تصویب کردیم و دو لایحه دیگر که مربوط به پیوستن به دو سازوکار جهانی بود باقی مانده است. این لوایح مقدمه است و بعد از آن FATF بررسی می‌کند که ما بپیوندیم یا نه.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در دور قبل اگر قرار بود FATF تصویب بشود رأی دو سوم مجمع را می‌خواست و این تقریباً غیرممکن بود؛ یعنی اگر بعد از بررسی‌ها می‌رفت به سمت رأی‌گیری، حتماً رأی نمی‌آورد. همان موقع بنده مصاحبه کردم و گفتم: «اگر من تردید داشتم در اینکه رأی بدهم یا ندهم، بعد از اظهارنظرهای مداخله‌جویانه‌ی غربی‌ها که تحکم می‌کردند که شما حتماً باید عضو بشوید، یقین کردم که نباید به تصویب FATF رأی مثبت داد». بعضی از اعضای دولت می‌گفتند حداقل مجمع FATF را مسکوت بگذارد که این رأی منعکس نشود و شاید ما بتوانیم در مذاکرات پیگیری‌هایی داشته باشیم.

نبوی با بیان اینکه وزارت نفت با درک شرایط جدید، در فروش نفت فعال‌تر شده است، تصریح کرد: شما اظهارات خود دولت را ببینید؛ می‌گویند امسال وضع اقتصاد بهتر شده و فروش نفت بهبود پیدا کرده است. یعنی با اینکه در لیست سیاه FATF هستیم، همین‌که وزارت نفت بالاخره تصمیم گرفت تحریم را دور بزند و نفت بفروشد، می‌گویند شرایط فروش نفت‌مان نسبت به سال قبل خیلی هم خوب شده است. خب این را چه کنیم؟

وی افزود: قبلاً می‌گفتند دود عدم پیوستن به FATF به چشم مردم می‌رود ولی الان بنا بر اظهار خود مقامات دولتی و وزارت نفت، فروش نفت ما بیشتر شده است. علت اصلی‌اش این است که وزارت نفت فعال‌تر شده است.

وی ادامه داد: FATF یک ابزاری است برای اینکه امثال آمریکا بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند و علیه خود ما استفاده کنند. ما هم به شفافیت اعتقاد داریم اما نه اینکه از شفافیت اطلاعات ما، دیگران سوءاستفاده کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چین و روسیه، راجع به پیوستن ایران به FATF موضع رسمی ندارند، اظهار کرد: دولتی‌ها استدلال روشنی ندارند؛ می‌گویند چین و روسیه هم می‌گویند اگر این لوایح را نپذیرید ما نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم، اما هنوز معلوم نیست که این چقدر واقعیت دارد و آیا موضع رسمی آن‌هاست یا خیر. یا مثلاً می‌گویند اگر عضو FATF بشویم کار بدتر نمی‌شود اما تا زمانی که تحریم‌ها هست تضمینی نیست که شرایط بهبود پیدا کند. یعنی بالاخره تحریم‌های ثانویه آمریکا سایه‌اش را روی کشورهای مختلف انداخته است و با وجود تحریم‌های ثانویه، کشوری تمایل ندارد با ما رابطه داشته باشد.

نبوی گفت: ما در شرایط تحریم می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم، اما وقتی این اطلاعات را این‌طور شفاف کنیم، یعنی در مواردی به نفع دشمن از راه‌های دور زدن تحریم پرده‌برداری می‌کنیم! امروز پاسخ روشنی وجود ندارد که در شرایط تحریم، با پیوستن به FATF از اطلاعات ما سوءاستفاده نشود. همچنین این سوال مطرح است که با تصویب FATF اصلاحی در معیشت مردم رخ می‌دهد؟ اما کسی جواب روشنی به این سوالات ندارد. تصویب FATF می‌تواند معایبی داشته باشد و به احتمال قوی‌تر مزایایی هم نخواهد داشت. دور زدن تحریم هزینه دارد اما کسی جواب روشنی ندارد که با پیوستن به FATF این هزینه بیشتر نشود.

نظر شما