شناسهٔ خبر: 45149402 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فیروزجا بازهم مقابل کارلسن اشتباه کرد و شکست خورد

امیررضا امیری‌نژاد

علیرضا فیروزجا نابغه جوان شطرنج جهان با اشتباه فاحش بازی را مقابل نفر اول شطرنج جهان از دست داد و شکست خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، ظهر امروز دو غول شطرنج جهان در مسابقات تاتا استیل مقابل هم قرار گرفتند. علیرضا فیروزجا نابغه ایرانی شطرنج جهان با مهره سیاه مقابل مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج جهان قرار گرفت. 
این دو شطرنج باز در ابتدای بازی کار را متعادل دنبال می‌کردند. به اعتقاد کارشناسان در اواسط بازی فیروزجا توانسته بود کمی بر کارلسن چیره شود. هر چه زمان می گذشت فیروزجا بیشتر به حرکات فکر کرده و این باعث شده بود علیرضا در تنگی زمان قرار بگیرد. به نظر می‌آید تنگی زمان باعث شد فیروزجا یک اشتباه بسیار بد انجام دهد و در آستانه باخت قرار گرفت. 
به اعتقاد کارشناسان بازی، اشتباه فیروزجا بسیار بزرگ بود و او دیگر نمی‌توانست به بازی برگردد؛ بنابراین ستاره جوان شطرنج جهان بازهم مقابل کارلسن تسلیم شد. 

این اولین باری نیست که فیروزجا مقابل کارلسن به زمان بی‌توجهی می‌کند و همین عامل تنگی زمان باعث شکست او می‌شود. علیرضا در سوپرتورنمنت شطرنج که در مهرماه دنبال می شد، در حالی که در بازی آرماگدون از کارلسن جلو بود به دلیل از دست دادن زمان شکست خورد. در دیگر تجربه‌ها از این دست می‌توان به شکست نابغه ایرانی شطرنج دنیا در مسابقات برق آسا قهرمانی جهان اشاره کرد که در آنجا هم زمان علیرضا تمام شد و او مغلوب کارلسن شد.

مگنوس کارلسن که امید زیادی به قهرمانی در این رقابت‌ها دارد فعلا بازی اول را با پیروزی پشت سر گذاشته است.  در دور دوم این رقابت‌ها، فیروزجا به مصاف  ماکسیم واشیه لاگرا خواهد رفت. همچنین کارلسن باید در دور دوم مقابل شطرنج باز اسپانیایی قرار بگیرد. 

به گزارش ایسنا، باتوجه به شیوع کرونا بیشتر رقابت‌های حضوری شطرنج لغو و به زمان دیگری موکول شد که در این دوران شطرنج بازان برای حفظ آمادگی خود در رقابت‌های آنلاین شرکت کردند. البته در بعضی از کشور ها هم به دلیل آمار کم کرونا، رقابتهای شطرنج به صورت حضوری پیگیری شد. 

در جدیدترین مسابقات  ۱۴ شطرنج باز برتر جهان در سوپرتورنمت تاتا استیل با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. این مسابقات  به صورت حضوری در شهر ویک‌آن‌زی هلند از امروز کار خود را آغاز کرده است. 

در این مسابقات چهره‌های برتر شطرنج جهان دست به مهره شدند. مگنوس کارلسن نفر اول شطرنج حهان، فابیو کاروانا، آنیش گیری، ماکسیم واشیه لاگرا، یان کریشتف دودا، آرین طاری و علیرضا فیروزجا دو نابغه جوان ایرانی شطرنج در این رقابت‌ها حضور دارند.
انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما