شناسهٔ خبر: 45149103 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

هواوی حق امتیاز استفاده از ۹۰ پتنت بلک بری را به دست آورد

gsmarena

صاحب‌خبر -

هواوی در توافقی با بلک بری حق امتیاز ۹۰ پتنت این شرکت را خریداری کرد. این پتنت‌ها بیشتر مربوط به برنامه های امنیتی برای گوشی هستند.

بلک بری، یک دهه پیش یک شرکت عظیم بود و دستگاه‌های آن در بین محبوب‌ترین گوشی‌ها در سراسر جهان بودند. اما یک دهه بعد و اکنون در سال ۲۰۲۱، دیگر به آن صورت نام بلک‌بری در میان شرکت‌های سازنده گوشی هوشمند جایی ندارد زیرا این شرکت قادر به انطباق با واقعیت‌های جدید تلفن‌های هوشمند نشد.

بلک بری یک شرکت کانادایی است. این کمپانی به عنوان یک شرکت سازنده سیستم‌های امنیتی شناخته می‌شود. گوشی‌های این شرکت به امنیت بالای خود معروف هستند. دوران اوج این برند سال ۲۰۱۳ بود که ۸۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند فروخت اما سپس با شروع فرمانروایی اندروید و iOS بر بازار گوشی‌های هوشمند، دوران طلایی اقتدار و سربلندی این شرکت به پایان رسید و حتی باعث شد از گود رقابت هم خارج شود و به ناچار اعلام کند که قصد دارد استفاده از نام برند و همچنین مجوز استفاده از طراحی‌ها و پتنت‌های خود برای ساخت گوشی هوشمند را بفروشد.

پتنت بلک بری پتنت بلک بری

شرکت‌های زیادی از جمله سامسونگ در پی خرید بلک بری بودند. همچنین خبرهای « سامسونگ همچنان در پی خرید بلک بری است »، «اعلام آمادگی هوآوی، لنوو، مایکروسافت و شیائومی برای خرید بلک بری» و « پیشنهاد ۷ میلیارد دلاری مایکروسافت برای خرید بلک بری » در دنیای فناوری منتشر می‌شد تا این که شرکت « TCL » امتیاز این برند را خرید و دیری نپایید که در اواخر سال ۹۸ هم خبر « پایان عصر گوشی های بلک بری ؛ تولید زیر نظر TCL هم متوقف شد! » منتشر شد. با این که تولید گوشی‌های این برند تقریبا متوقف شد اما این شرکت تعداد زیادی پتنت دارد که اگرچه متعلق به شاید حدود یک دهه قبل باشد ولی با این حال، علاوه بر این که مالکیت معنوی آن پتنت‌ها هنوز هم مهم هستند، هنوز هم آنچنان کاربردی، نوآورانه و مهم هستند که شرکت‌های گوشی ساز زیادی قصد تصاحب آن‌ها را دارند.

اکنون یک گزارش جدید می‌گوید هواوی امتیاز استفاده از حدود ۹۰ پتنت بلک بری را به دست آورده است که بیشتر آنها برنامه‌هایی مربوط به امنیت گوشی هوشمند هستند. این خبر را سخنگوی شرکت بلک بری نیز تأیید کرده است. این شرکت معتقد است که این معامله مربوط به پتنت‌هایی است که در ایالات متحده به ثبت شده و معامله ای بسیار کوچک است و مرتبط با برنامه توافق این شرکت با دولت کانادا نیست. آمریکا هواوی را تحریم کرده است و اکنون بسیاری از شرکت‌های فناوری بزرگ دنیا از ترس تحریم یا جریمه‌های سنگین از سوی ایالات متحده، سعی می‌کنند در روابط تجاری خود با هواوی تجدید نظر کنند یا جانب احتیاط را نگه دارند.BlackBerry نیز که اصالتا یک شرکت کانادایی است در همین زمینه گام برمی‌دارد.

به گفته یکی از حقوقدانان ثبت اختراع، این حق مالکیت شامل اختراعات ثبت شده مربوط به امنیت گوشی و همچنین برخی موارد مربوط به عملکردهای اساسی آن مانند: نحوه ارائه متن بسته به جهت در دست گرفتن تلفن، نحوه دستیابی به داده‌های GPS و غیره است.

جان چن، مدیر عامل بلک بری اعلام کرد این شرکت در حال فاصله گرفتن از تولید گوشی‌های هوشمند و ورود به دنیای برنامه‌های نرم‌افزاری است. این شرکت حق امتیاز تمام پتنت‌هایی را که تا به حال به ثبت رسانده، واگذار می‌کند یا می‌فروشد و همچنین قصد دارد از شرکت‌هایی مانند فیس‌ بوک و توییتر که بدون توافق یا پرداخت حق مالکیت معنوی، از این پتنت‌ها استفاده کرده‌اند، شکایت کند.

نظر شما