شناسهٔ خبر: 45148146 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

ساخت ایلراه‌های عشایری خراسان شمالی ۱۵ درصد رشد یافت

بجنورد- ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: مرمت و ساخت ایلراه‌های عشایری استان در چهار سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته بطوریکه برای این منظور در این بازه زمانی ۷۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا قلی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاخص برخورداری راه خانوارهای عشایری این استان هم اینک ۴۳.۷ درصد است، این شاخص در چهار سال گذشته ۳۹.۶۷ درصد بوده است.

وی افزود: در سال های گذشته بیشتر راه های عشایری این استان تیغ زنی و شن ریزی می شد اما در این مدت ابنیه نیز کار شده است تا بارندگی ها خسارت وارد نکند و از تخریب جلوگیری شود.

وی گفت: در چند سال اخیر رفت و آمد عشایر به مناطق ییلاقی و قشلاقی به راحتی انجام می شود، این در حالی است که در گذشته با کوچکترین باران راه دسترسی این قشر تخریب می شد.

 مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ایل‌راه‌های عشایر استان در حوزه سرزمینی این خطه یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر است که برای تیغ‌زنی، مرمت و ساخت ابنیه سالانه اعتبار نیاز دارد.

قلی پور اظهار داشت: هرساله ایل ‌راه های عشایری استان برای تردد این خانوارها در فصل ییلاق تنها تیغ زنی و مرمت می شود که دوباره با بارش ها و جاری شدن سیل تخریب می‌شود.

وی افزود: اگر سالانه اعتبار مناسبی برای مرمت ایل راه ها اختصاص یابد ابنیه ها با مشخصات فنی ساخته خواهند شد. 

وی اظهار داشت: بیشتر ایل راه های عشایری استان در ارتفاعات است که با بارش هایی که در سال گذشته و امسال داشته ایم خراب شده اند.

ایل‌راه‌های عشایر خراسان شمالی یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر است که از این میزان ایل راه یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان شمالی و ۶۵۰ کیلومتر دیگر هم مربوط به استان گلستان است.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: مرمت نشدن ایلراه ها باعث ایجاد مشکلاتی در ارائه خدمات رسانی به خانوارها خواهد شد.

قلی پور افزود: هرساله بخشی از ایل راه‌ها و مراتع عشایر توسط افراد سودجو و برخی از کشاورزان تصرف می شود، در زمان کوچ خانوارها به اجبار از جاده ها تردد می کنند که بعضا موجب حادثه ناگواری نیز برای آنان و دام ها رخ می دهد.

وی گفت: ایل راه‌های خراسان شمالی از سه ایلراه اصلی تشکیل شده که ایل راه شمالی آن شامل مسیر شمال شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، گیفان، راز و جرگان و مراوه‌تپه است.

قلی پور اظهار داشت: ایل راه جنوبی در مسیر جنوب شهرستان های قوچان، فاروج، شیروان، اسفراین، جنوب بجنورد، قوری‌میدان و مراوه تپه است و ایل راه میانی از قوچان تا مانه‌ و سملقان در اطراف رودخانه اترک و کالیمانی و مراوه‌تپه است.

وی افزود: عشایر کوچرو خراسان شمالی، زمستان را در مناطق گرمسیری مراوه تپه استان گلستان و مناطقی از جاجرم، راز و جرگلان و بجنورد به سر می برند و فصل ییلاق را در دامنه کوه های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد می گذرانند.

هم اینک حدود چهار هزار خانوار عشایری خراسان شمالی برای زمستان گذرانی در مناطق گرمسیری و قشلاقی مستقر هستند.

پنج هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از ۷۰۰ هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵ درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.

عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می‌کنند.

نظر شما