شناسهٔ خبر: 45147042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نایب رییس مجلس :

یکپارچه سازی نرخ ارز و تورم در کشور ضروری است

کرج - ایرنا - نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲ نرخی بودن ارز سبب فساد اقتصادی می شود، گفت : یکپارچه سازی نرخ ارز و تورم برای کاهش مشکلات اقتصادی در کشور ضروری است.

صاحب‌خبر -

امیر حسین قاضی زاده هاشمی عصر شنبه در نشست با خبرنگاران در کرج اظهار داشت: فاصله بین ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی و ارز آزاد سبب فساد اقتصادی و سوءاستفاده برخی افراد می شود.

 وی بیان داشت: تلاش ها بر این است تا که رانت خواری ارزی از بین برود و قیمت ها واقعی شود چرا که ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از جیب مردم خرج شده و برخی افراد با استفاده از رانت بهره آن را می برند در حالیکه مردم اجناس را با نرخ ارز بالا و آزاد خریداری می کنند.

قاضی زاده هاشمی گفت: در تلاش هستیم تا منابع مالی به جامعه برگردد اما باید قالب مناسبی برای آن مشخص کرد تا بتوان به درستی این منابع در اختیار مردم قرار گیرد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد : اعمال برخی سیاست های نادرست سبب افزایش قیمت ها می شود و انتظارات را بالا می برد.

قاضی زاده هاشمی افزود: باید با ایجاد نظام یکپارچه برای تعیین نرخ ارز و تورم تعادل را ایجاد کرد چرا که بدون ساز وکار مناسب نمی توان به سمت تعدیل قیمت ها حرکت کرد.

وی بیان داشت : اکنون می توان در قیمت داروها تغییر ایجاد کرد زیرا پشتوانه بیمه ای دارد  اما در سایر موارد مانند داروهای دامی باید راهکار اصولی اتخاذ شود.

وی اظهار داشت:   اگر تجربه هدفمندی یارانه ها موفق نیست نه اینکه دراجرا موفق نبوده بلکه در گذر زمان به علت حفظ نکردن ارزش پول ملی قیمت ها بالا رفته است؛ از یک سو یارانه  ۴۵ هزار تومانی می دهیم اما باز قیمت ها افزایش یافته و شکاف قیمت هم به اصطلاح شکاف ایجاد کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت : ما تا نظام مالی را یکپارچه نبینیم و برای کنترل نرخ ارز و نرخ تورم فکری نکنیم نبایدبه سمت تعدیل قیمت ها برویم و اگر برویم باید ارز را ساماندهی کنیم و نظام توزیع روشنی داشته باشیم .

وی افزود: اکنون منتظر گزارش نهایی کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص چگونگی تامین و هزینه کرد منابع هستیم تا بتوانیم تصمیم دقیقی در این خصوص داشته باشیم .

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بورس در کشور گفت : اکنون سهام در کشور کمتر از قیمت واقعی آن است زیرا سهام به خاطر شرایط ، نگرانی ها و سوءاستفاده از بازار وضعیت طبیعی ندارد و اگر دولت اهتمام داشته باشد بورس رونق می گیرد. 

قاضی زاده هاشمی در سفر به استان البرز با خانواده شهیدان داود و محمدحسین فهمیده  و شهید مدافع حرم محمود نریمانی دیدار و گفت وگو کرد.

نظر شما