شناسهٔ خبر: 45146960 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شهدای ایران | لینک خبر

وزارت بهداشت:

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: غربالگری بیماری‌‌های ژنتیکی جنین هیچ‌گاه اجباری نبوده است!

صاحب‌خبر -
به گزارش شهدای ایران، کیانوش جهانپور درباره غربالگری پیش از تولد بیماری‌‌های ژنتیکی اظهار کرد: وزارت بهداشت به‌عنوان تولیت سلامت در قبال تولد کودکان سالم و سلامت نسل آینده، خود را مسئول می‌داند، غربالگری بیماری‌های ژنتیکی که بر پایه شواهد علمی و فناوری‌های موجود، پیشگیری از آن میسر باشد، سیاستی در راستای ارتقای سلامت عمومی است، همزمان وزارت بهداشت خود را در قبال سیاست‌های کلان جمعیت و مقابله با پدیده سقط غیرقانونی و غیرعلمی نیز متعهد می‌داند و البته در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی مبتنی بر شواهد، تباین و تنافری بین این دو مهم متصور نیست، چنان که شاید نظام سلامت بیش و پیش از هر حوزه‌ای، سهم خود را در قبال سیاست‌های جمعیتی و ترویج فرزندآوری و گسترش فرهنگ خانواده سالم ادا می‌کند و آن را ارتقا خواهد داد.

وی افزود: غربالگری بیماری‌‌های ژنتیکی جنین هیچگاه اجباری نبوده است و دستورالعمل وزارت بهداشت در این رابطه با مشارکت آگاهانه و داوطلبانه والدین، عملی شده و البته نقش موثری در کاهش موارد تولد بیماری‌‌های ژنتیکی از جمله سندرم داون و... داشته و خواهد داشت.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: همه ما در قبال جمعیت و سلامت جمعیت در چارچوب دستاوردهای دانش نوین بشری مسئولیم.

این اظهارات رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در حالیست که مستندات و بررسی‌های میدانی حوزه غربالگری در کشورمان حکایت از واقعیت‌های بسیار تلخ و تاسف‌بار دیگری دارد که خبرگزاری تسنیم تا به امروز در قالب گزارشات و مطالب مختلف به گوشه‌ای از این مستندات و ابهامات پرداخته است.

"غربالگری بارداری" رویه‌ای است که نه در جهت کمک به سلامت مادر است و نه جنین بلکه برای کشف جنین‌های مبتلا به "سندروم داون" و سقط آنها قبل از تولد است، سندروم داون یا "پریزومی21" یکی از انواع ناهنجاری‌ ژنتیکی است که میزان شیوع آن به‌طور تقریبی یک مورد در هزار تولد است!

رویه اجرایی این غربالگری به‌صورت خلاصه بدین صورت است: در سه‌ماهه اول بارداری بر اساس آزمایش خون و سونوگرافی، میزان ریسک ابتلای جنین به سندروم داون مشخص می‌شود، اگر این ریسک از عددی بالاتر باشد نتیجه غربالگری مثبت اعلام می‌شود و مادر برای تست‌های تکمیلی ارجاع می‌‌شود که در زمان حاضر حداقل 10 درصد از زنانی که تست‌های غربالگری را در کشور انجام می‌دهند، نتیجه غربالگری‌شان مثبت گزارش می‌شود، چنانچه در تست‌های تکمیلی، وجود سندروم داون تأیید شد و سن جنین قبل از 4 ماه قمری بود، پزشکی قانونی مجوز سقط جنین را صادر می‌کند!

این برنامه از اشکالات بسیار مهمی رنج می‌برد که باعث شده نتایجی بسیار تأسف‌برانگیز برای کشورمان رقم بخورد با توجه به آمار ولادت‌های سالانه که یک‌ میلیون و 200هزار تولد است، بدون هیچ‌گونه غربالگری، 1200 نوزاد داون به دنیا خواهد آمد اما در زمان حاضر حدود 120 هزار مادر باردار در مرحله اول غربالگری به‌عنوان پرخطر شناسایی و برای تست‌های تکمیلی معرفی می‌شوند اما با توجه به هزینه بالای تست‌های تکمیلی که در زمان حاضر حداقل 3 میلیون تومان است و کاملاً با افزایش قیمت دلار روند صعودی دارد و فاقد هرگونه حمایت بیمه‌ای و... است، بسیاری از خانواده‌ها که توانمندی مالی را ندارند، سقط غیرقانونی را تنها راه پیش‌پای خود برای فرار از احتمال بسیار ضعیف فرزند مبتلا به سندروم داون می‌بینند!

نظر شما