شناسهٔ خبر: 45145874 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ابراز نگرانی تروئیکای اروپایی از اقدام ایران در تولید سوخت مبتنی بر اورانیوم

تروئیکای اروپایی از اقدام ایران در تولید سوخت مبتنی بر اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، تروئیکای اروپایی از اعلامیه اخیر ایران در تولید سوخت مبتنی بر فلز اورانیوم ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارش رویترز، فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کردند: ما از اعلامیه ایران از آغاز کار برای تولید سوخت مبتنی بر فلز اورانیوم نگران هستیم. فرانسه، انگلیس و آلمان در ادامه مدعی شدند: تولید فلز اورانیوم دارای جوانب غیرنظامی نیست و دارای جوانب نظامی خطرناکی خواهد بود.

تروئیکای اروپایی در ادامه اعلام کردند توافق هسته‌ای ایران را به عدم تولید فلز اورانیوم و یا برگزاری تحقیقاتی در خصوص آن به مدت ۱۵ روز ملزم می‌کند. فرانسه؛ آلمان و انگلیس همچنین از ایران خواستند در صورتی که خواهان نجات توافق هسته‌ای است، از این تصمیم بازگردد.

سه کشور اروپایی عضو برجام در ادامه این بیانیه، بدون اشاره به عدم پایبندی هایشان به تعهدات برجامی، اعلام کردند: ما شدیداً از ایران می‌خواهیم که این فعالیت را متوقف کند و اگر در حفظ توافق هسته ای جدی است، بدون تاخیر به تعهدات خود آن بازگردد.

اظهارات تروئیکای اروپایی در حالی بیان می شود که خبرگزاری رویترز با ادعای دستیابی به گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.

به نوشته رویترز، آژانس اتمی در بیانیه‌ای گفت: «رافائل گروسی مدیر کل آژانس اتمی امروز به کشورهای عضو آژانس درباره تحولات اخیر مربوط به برنامه‌های ایران برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه روی تولید اورانیوم فلزی به عنوان بخشی از هدف اعلامی جهت طراحی نوع پیشرفته سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران، اطلاع رسانی کرد».

بر پایه این گزارش، آژانس همچنین افزود: ایران گفته که هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود ندارد و تغییرات و نصب تجهیزات مربوطه برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای مذکور هم‌اکنون آغاز شده است.

انتهای پیام/

نظر شما