شناسهٔ خبر: 45145684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راه‌اندازی سامانه پایش تصویری برای مقابله با تخلفات رانندگی در کیش

رئیس پلیس راهور کیش از راه‌اندازی سامانه پایش تصویری و مرکز مانیتورینگ در پلیس راهور با هدف جلوگیری از سوانح و تصادفات رانندگی در جزیره کیش خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش، بهرام ایمانی‌نسب ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به حجم بالای حوادث رانندگی کیش در ۹ ماه اخیر گفت: بر اساس بحث مهندسی ترافیک ما یک مثلث ترافیکی داریم که مثلث حادثه‌ساز تعریف شده است. بر اساس آن انسان، وسیله نقلیه و راه، سه ضلع این مثلث هستند و در جزیره کیش بر اساس بررسی و تجزیه تحلیل کارشناسان حوزه پلیس راهور د در ۹ ماهه اخیر اصلی‌ترین عامل حوادث ترافیکی ما، انسانی است که شاید در سرزمین اصلی عامل راه یا وسیله نقلیه تأثیرگذار باشد اما  با توجه به شرایط و برند خودروهایی که از ایمنی خاصی در کیش برخوردار هستند، عامل انسانی، عامل موثر در تصادفات بوده که این مساله بسیار ناخوشایند و  نگران‌کننده است.

رئیس پلیس راهور کیش در ادامه با اشاره به برخی از عوامل اصلی تصادفات در جزیره کیش گفت: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه به علت سرعت غیر مجاز به میزان ۴۵ درصد و عدم رعایت حق تقدم به میزان ۴۰ درصد، عوامل اصلی تصادف‌ها هستند.

وی افزود: بیشتر تصادف‌ها در۱۲ ساعت روز  و در روز های چهارشنبه و پنجشنبه به وقوع پیوسته است که این نشان دهنده  افزایش تعداد مسافران در انتهای هفته است. همچنین بیشتر تصادف‌ها در محله هایی دور از چشم پلیس و در حاشیه معابر به خصوص در شهرک‌ها و بلوار هایی که پلیس در آنجا گشت زنی کمتری دارد اتفاق می‌افتد.

سرهنگ ایمانی‌نسب همچنین از راه‌اندازی سامانه پایش تصویری با هدف جلوگیری از این سوانح خبر داد و گفت: ایجاد مرکز مانیتورینگ در پلیس راهور با توجه به دوربین های ثابت و متحرک و دوربین های پلاک خوان که در معابر اصلی و کنترل شهرک ها نصب شده اند و گشت های پلیس راهور که به صورت نامحسوس و محسوس انجام می شود که می تواند در کاهش تصادف‌ها موثر باشند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کیش افراد فاقد گواهینامه که خودروهای‌های رنتی اجاره می‌کنند را  یکی از چالش اصلی جزیره در حوزه ترافیک دانست و افزود: خوشبختانه با راه‌اندازی سیستم صدور گواهینامه در مراکز فوریت‌های ۱۲۰ پلیس راهور کد ملی رانندگان استعلام می‌شود و در صورتی که فرد گواهینامه نداشته باشد، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

ایمانی‌نسب در ادامه با اشاره به آمار ۹ ماهه سال‌جاری گفت: در ۹ ماهه سال‌جاری حدود ۱۱۸ هزار و ۹۴۸ فقره تخلف، اعمال قانون شده که از این تعداد ۸۲ هزار ۶۴۸  فقره توسط افسر جریمه شده و ۳۶ هزار و ۳۰۰ فقره توسط دوربین ثبت شده و یک هزار و ۷۰ خودرو توقیف  که در رابطه با موتورهای برقی حدود ۴۴۷ مورد تخلف داشته‌ایم که توسط شهروند خبرنگارها به پلیس اطلاع داده شده است.

رئیس پلیس راهور کیش در ادامه نصب هر نوع آگهی و عبارات روی شیشه‌ها و یا بدنه درونی و بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارتِ تبلیغ و نمایش ممنوع دانست و افزود: بر اساس ماده ۲۲۷ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هر نوع لایه و پلاک‌های متفرق و همچنین ارسال و یا نصب  هر نوع آگهی و عبارات و نقوش روی شیشه‌ها و یا بدنه درونی و بیرونی وسایل نقلیه به منظور تجارتِ تبلیغ و نمایش و مانند آن ممنوع است. مگر اینکه به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و لوگوی خود را ارائه دهند که بر طبق ساز و کار و دستورالعملی که از راهور ناجا در اختیار ما قرار گرفته عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به مشکلات ایجاد شوده توسط کامیون‌ها در جزیره کیش اشاره داشت و گفت: نباید به راننده‌های کامیونی که برگه باسکول ندارند اجازه خروج داده شود. همچنین شن‌هایی که از ماشین‌های آنها می‌ریزد برای کارگران فضای سبز مشکل ایجاد می‌کند زیرا ممکن است در حین نظافت با وسایل نقلیه تصادف کرده و دچار حادثه شوند. همچنین وضعیت ظاهری برخی کامیون‌ها برای جزیره غیر قابل قبول است. نقص سیستم روشنایی آنها به دلیل شکسته شدن چراغ های حین حمل بار مصالح ساختمانی و  نبستن کمربند ایمنی و کشیدن پرده بر شیشه جلو  از تخلف‌هایی است که در رابطه با کامیون‌ها و کشنده‌هایی که در جزیره کیش در حال جابجایی مصالح ساختمانی هستند رقم می‌خورد. همچنین عاج و سایز لاستیکی که متناسب با خودرو نباشد، خود نقص فنی محسوب می‌شود و در صورت رؤیت، برابر قانون با آنان برخورد خواهد شد.

رئیس پلیس راهور کیش در پایان حضور دوچرخه‌سواران را در معابر اصلی جزیره  خلاف قوانین دانست و گفت: دوچرخه سواران باید در مسیرهای ویژه دوچرخه تردد کنند و حضور آنها در معابر اصلی خلاف قوانین است. لازم است دوچرخه‌سواران برای عبور از معابر اصلی از دوچرخه پیاده شده و با در دست گرفتن دوچرخه از خیابان اصلی گذر کنند. در چنین شرایطی عابر پیاده محسوب شده و در صورت تصادف، وسیله نقلیه مقصر خواهد بود.  

انتهای پیام/88060

نظر شما