شناسهٔ خبر: 45144996 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوتاه از تلویزیون :

برپایی عزای فاطمی و بررسی خاموشی‌های اخیر پایتخت در تلویزیون

تهران- ایرنا- برپایی عزای فاطمی در «حسینیه ایران»، بررسی خاموشی‌های اخیر پایتخت در «تهران ۲۰» و جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت در «چراغ مطالعه» از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که امروز از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، مهشید جوادی بازیگر جوان کشور و ایفاگر یکی از نقش‌های اصلی فصل سوم و چهارم سریال بچه مهندس جمعه ۲۶ دی ماه مهمان ویژه شب‌نشینی زمستانی دست در دست است.

مهشید جوادی که با بازی در سریال‌های آنام و به ویژه فصل سوم بچه مهندس توانست شمایل بازیگر خوش‌آتیه‌ای از دهه ۷۰ را در قاب تلویزیون تصویر کند، در قسمت دوم شب‌نشینی زمستانی دست در دست پیرامون موضوعات زمستان، کرونا و همدلی در این روزها با سیاوش عقدایی مجری برنامه هم کلام می‌شود.

همچنین این برنامه در بخش دعوت از گروه های جهادی این بار میزبان زینب آیت از اعضای هیات روضه‌الزهراء است. گروهی از نیکوکاران دزفولی که راه‌اندازی پویش هم قدم با فرشته ها، قدردانی از مدافعان سلامت، طبخ و توزیع غذای گرم میان نیازمندان، دست‌گیری از افراد کمتر برخوردار شهرستان دزفول و ... از جمله اقدامات این گروه جهادی است.

دست در دست که چندیست فصل پاییزی خود را پشت سر گذاشته در ویژه برنامه فصل زمستانی خود با دعوت از مهمانانی ویژه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، اجتماعی، ورزشی، علمی و ... علاوه بر پرداختن به موضوعاتی مثل زمستان و تاثیرگذاری افراد در بزنگاه‌های اجتماعی و تاریخی به موضوع مهم همراهی افراد جامعه در جدیدترین میدان همدلی یعنی دوران شیوع کرونا پرداخته و در این مسیر هم‌صحبت افرادی می‌شود که گام‌های موثری در یاری رساندن به همنوعان خود برداشته‌اند.

در این فصل از برنامه دست در دست علاوه بر ادامه یافتن کمپین قصه‌ها با محوریت کرونا که به دل‌نوشته‌ها و داستان‌های مختلف ارسالی مخاطبان برنامه حول محور کرونا اختصاص دارد، مستندسازی از این قصه‌ها نیز صورت می گیرد.

دیگر بخش این برنامه پخش موشن‌گرافی‌هایی با نام «قاب خیال» است که در سری زمستانی علاوه بر پرداختن به شخصیت‌های تاثیرگذار و افراد موثر در بزنگاه‌های تاریخی به شخصیت‌های فرهنگی، ادبی، سیاسی و ... و ارتباط‌شان با مردم جامعه در موقعیت‌های مختلف می‌پردازد.

دست در دست کاریست از گروه معارف شبکه دو و مرکز رسانه سازمان تبلیغات اسلامی به تهیه‌کنندگی هادی خدّادی و کارگردانی احسان مرادی که پنجشنبه و جمعه هر هفته بعد از گفتگوی ویژه خبری حوالی ساعت ۲۳:۳۰ روانه آنتن می شود.

روضه هنرمندانه شبکه یک در ویژه برنامه فاطمی ِ«حدیث غربت»

همزمان با شب شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) شبکه یک سیما با ویژه برنامه حدیث غربت، عرض ارادتی  به ساحت مقدس دخت پیامبر(ص) خواهد داشت.

این برنامه به تهیه کنندگی و کارگردانی مجید صفری کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک است که در سه قسمت یک ساعته از امروز تا دوشنبه ساعت ۱۶ روی آنتن می رود.

به گفته مجید صفری، حدیث غربت برنامه گفتگو محوری متفاوت است که در هر برنامه میزبان مهمانانی با سبک های مختلف اجتماعی و با تم معارفی خواهد بود. او به دکور متفاوت این برنامه اشاره کرد و اظهار داشت: این برنامه در شهر مقدس قم و در دکوری بسیار جذاب که در آن فضای قدیمی مدینه وکوچه های بنی هاشم بازسازی شده، تولید شده است.

این تهیه کننده با اشاره به اینکه این برنامه تکرار برخی اتفاقات مدینه، غربت حضرت علی(ع) و مظلومیت حضرت زهرا(س) را روایت می کند، تصریح کرد: اجرای برنامه بر عهده سیدکاظم احمدزاده است و در هر برنامه با دعوت از مهمانانی خاص، به نقش اهل بیت(ع) در زندگی شخصی و موفقیت آنها اشاره می کند.

صفری ادامه داد: جنس حدیث غربت مادرانه است بطوری که برخی از مهمانان این برنامه با مادران خود به برنامه می آیند.

این تهیه کننده حجت الاسلام ناصر رفیعی کارشناس، جعفر دهقان بازیگر، پویا بیاتی خواننده، امید معنوی نغمه گر آیینی و مینا شیرخان شاعره، را مهمانان اولین برنامه معرفی کرد که امروز شنبه ۲۷ دی پخش خواهد شد. غربت اهل بیت، فضای مدیریت یک تنه حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و ارتباط آن به مسائل روز جامعه و پاسخ به نیازهای جوانان از محورهای اصلی این برنامه است که مجید صفری به آن اشاره کرد.

از نکات بارزی که تهیه کننده حدیث غربت به آن اشاره کرد: تولید و پخش ۲۰ نماهنگ متفاوت درخصوص حضرت فاطمه (س) است که در طول سه روز پخش برنامه، نمایش داده می شود. از جمله نماهنگ "سلام مادر" به خوانندگی پویا بیاتی با شعری از قاسم صرافان و تنظیم مهدی خیرخواهی. تیتراژ ابتدایی حدیث غربت را هم محمد حسین پویان فر و محمد فصولی با شعری از امیرحسین الفت، سعید پاشازاده و میثم کربلایی خوانده است. تیتراژ پایانی این برنامه هم صلوات خاصه حضرت زهرا(س) با صدای علی اصغر انصاریان می باشد. حجت الاسلام سید حسین مومنی کارشناس، مجید تال و مهدی رحیمی شاعر و سید جواد هاشمی بازیگر از دیگر مهمانان برنامه حدیث غربت خواهند بود.

برپایی عزای فاطمی در «حسینیه ایران»

امشب حسینیه ایران در عزای دخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برگزار می شود.

ویژه برنامه حسینیه ایران که امشب ساعت ۳۰ : ۱۹ دقیقه به صورت زنده پخش می شود ، از بخش های متعددی همچون گفت و گو با حجت الاسلام رفیعی، شعر خوانی ، مرثیه سرایی و پخش مراسم عزاداری از هیات های مذهبی است.

در این برنامه که مهدی آقا بیگی اجرای آن را برعهده دارد به مدت ۹۰ دقیقه تلاش می شود، دوستداران و عاشقان اهل بیت علیهم السلام، علاوه بر آشنایی با سیره و اندیشه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، در شب شهادت دخت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، خود را در مجالس عزاداری آن حضرت حس کنند و از این مجالس بهره ببرند.

ویژه برنامه حسینیه ایران، کاری از گروه پخش شبکه یک سیماست که با تهیه کنندگی، مقداد مومن نژاد تقدیم بینندگان می شود.

خاموشی های اخیر پایتخت سوژه «تهران ۲۰» شد

برنامه تهران ۲۰ امشب (شنبه ۲۷ دی ماه) به بررسی و تحلیل وضعیت نیرگاه های برق استان تهران و علت خاموشی های اخیر شهر تهران می پردازد.

دکتر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر امشب به برنامه تهران ۲۰ می آید تا به تبیین و بررسی وضعیت نیروگاه های برق استان تهران در تامین برق مورد نیاز و علت خاموشی های اخیر تهران بپردازد.

مخاطبان برنامه تهران ۲۰ می توانند پیام های خود را راجع به موضوعات و محورهای برنامه از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۵۲۰ یا با شماره تلفن گویای ٢٧٨٦٥٠٥٥ با ما در میان بگذارند.

تهران ۲۰ روزهای زوج با اجرای محمد دلاوری و روزهای فرد با اجرای علی مروی از شنبه تا چهارشنبه هر هفته راس ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما میهمان خانه های مردم ایران خواهد بود.

این برنامه کاری از گروه تهران و شهروندی است که به تهیه کنندگی حسن نظری و با سردبیری محمد محسن فیضی پور روانه آنتن شبکه پنج سیما می شود.

جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت

چراغ مطالعه در پنجمین قسمت از فصل جدید خود میزبان دکتر مجتبی قلی‌پور است و با او در مورد کتاب شبکه‌های خشم و امید: جنبش‌های اجتماعی در عصر اینترنت گفتگو کرده است. این برنامه امشب، شنبه ۲۷ دی، ساعت ۹ شب از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

کتاب شبکه‌های خشم و امید نشان می‌دهد هر جا قدرتی باشد ضد قدرت نیز وجود دارد. ضد قدرت به تعبیر ساده ظرفیت مردم برای به چالش کشیدن صاحبان قدرت است. مردمی که از بی‌عدالتی قدرتمندان خشمگین هستند و فساد ثروتمندان آن‌ها را ناامید کرده، در شبکه‌های اجتماعی همدیگر را پیدا می‌کنند خشمشان را به اشتراک می‌گذارند و امیدشان را باز می‌یابند. آن‌ها با اینترنت بسیجی اجتماعی را آغاز می‌کنند.

مانوئل کاستلز نویسنده این کتاب یکی از مشهورترین جامعه‌شناسان دنیا در این حوزه است. او در این کتاب مهارت خود را به کار گرفته تا توصیفی از این جنبش‌های اجتماعی جدید ارائه دهد.

مجتبی قلی پور مترجم این کتاب، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی سیاسی را در دانشگاه تهران و دکتری اندیشۀ سیاسی خود را نیز از همین دانشگاه اخذ کرده است. او پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد خود را با موضوع «فناوری‌های اطلاعاتی-ارتباطی نوین و تأثیر آن بر کنش جنبش‌های اجتماعی» به انجام رسانده است. حوزۀ تخصصی پژوهشی وی بر مباحثی پیرامون رابطۀ رسانه‌های جدید و سیاست، سیاست رسانه‌ای، مطالعات سیاسی فضای مجازی، و نیز جامعه‌شناسی تفکر متمرکز است.

چهارمین فصل از برنامه تلویزیونی چراغ مطالعه به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما و با سردبیری محدثه پیرهادی و اجرای کورش علیانی و تهیه کنندگی مرتضی روحانی، شنبه هر هفته ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و تکرار آن یکشنبه‌ها ساعت ۱۴ روی آنتن می‌رود.

«بین خطوط» با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای مردم روی آنتن

تولید ویژه برنامه تلویزیونی بین خطوط با مشارکت فرهنگسرای اندیشه در شبکه دو سیما آغاز شد.

ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه با اشاره به گسترش رسانه‌های جمعی گفت: امروزه به واسطه گسترش رسانه‌های جمعی و ظهور فضای مجازی در معرض جریان اطلاعاتی بسیار سنگینی قرار داریم. روزانه صدها خبر، عکس و فیلم از طرق مختلف به دستمان رسیده که شاید بسیاری از آنان کارکردی به جز تشویش ذهن‌مان را نداشته باشد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ از تولید برنامه‌ تلویزیونی بین خطوط با موضوع سواد رسانه‌ای و پخش آن از شبکه دو سیما خبر داد و گفت: از آنجا که آموزش سواد رسانه‌ای دارای اهمیت زیادی است، تصمیم گرفته شد تا کلاس درسی بزرگی به وسعت کل ایران در رسانه ملی تشکیل شود. از این روی، ویژه برنامه تلویزیونی بین خطوط با مشارکت شبکه دو سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرهنگسرای اندیشه و به تهیه‌کنندگی امیر یوسفی طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این برنامه موضوعات مهمی ذیل آموزش سواد رسانه‌ای با حضور کارشناسان، اساتید رسانه و صاحب‌نظران از جمله حسن خجسته، محمدحسین فرهنگی، حسن بشیر، عبدالرضا سپنجی، ساروخانی و... مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

امین زاده با تاکید بر اینکه شهروندان در عصر حاضر به مهارت و سواد رسانه‌ای نیاز انکارنشدنی دارند، گفت: از جمله محور مهم این برنامه می‌توان به آشنایی با انواع پیام، سواد تبلیغاتی، شیوه‌های اقناع مخاطب، مخاطب‌شناسی، بازی و رسانه، جنگ رسانه‌ای، تجزیه و تحلیل خبر، رژیم مصرف رسانه‌ای و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به روند تولید این برنامه تلویزیونی گفت: تصویربرداری برنامه گفتگو محور «بین خطوط» این روزها در فرهنگسرای اندیشه دنبال می‌شود. اندیشمندان و صاحب‌نظران با حضور در این برنامه پاسخگوی سوالاتی می‌شوند که تیم محتوایی آماده کرده و هم‌چنین نقطه نظرات خود را با موضوع سواد رسانه‌ای و کارکردهای آن در جامعه مطرح می‌کنند.

این مجموعه ۳۹ قسمتی با اجرای فرید محمدی و تهیه‌کنندگی امیر یوسفی، از اوایل اسفندماه امسال روی آنتن شبکه دوم سیما خواهد رفت.

انتقال میراث عظیم آیت الله مصباح به جامعه از مهمترین وظایف شبکه قران است

مدیر شبکه قران و معارف سیما ادامه مسیر تحقق دغدغه ها و انتقال میراث عظیم بجا مانده از آیت الله مصباح به جامعه را از مهمترین وظایف این شبکه برشمرد. مدیر شبکه در ادامه دیدارهای خود در شهر قم با قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه دیدار و گفتگو کرد.

جواد شیخ اکبری، مرحوم آیت الله مصباح را انسانی کم نظیر و بی بدیل دانست و انتقال میراث عظیم ایشان به جامعه را از مهمترین وظایف شبکه قرآن برشمرد.

وی بر ضرورت پاسخگویی به سوالات و شبهات نسل جوان و برنامه‌ریزی در این حوزه تاکید کرد و افزود: آیت الله مصباح از ابتدای انقلاب در مقابل جریان روشنفکری غیر دینی به عنوان یک چراغ راه و روشنگر ایستادند و مبارزه فکری و اعتقادی داشتند و از بیان حق ابایی نداشتند.

دبیر شورای معارف سیما تصریح کرد: دشمن شخصیتی که اثرگذار و مهم نباشد را تخریب نمی کند.

شیخ اکبری همچنین به پخش تفسیر و سخنرانی های آیت الله مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما اشاره کرد و خواستار استفاده از ذخایر مجموعه و منابع موسسه ایشان شد.

وی معرفی ابعاد شخصیتی آیت الله مصباح به مردم، تبیین علت هجمه و دشمنی با شخصیت ایشان را از مهمترین مسئولیتهای شبکه قرآن عنوان و تاکید کرد: ادامه مسیر تحقق دغدغه ها و مباحث این عالم برجسته و معرفی آثار میراث فکری و مکتوب ایشان بصورت قابل فهم برای مردم از اهم وظایف ماست.

در این دیدار همچنین قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمت الله علیه، آیت الله مصباح را ایده‌پرداز و نظریه‌پردازی برشمرد که در عین نوآوری، نگاه آینده‌نگر ژرفی داشت و نیاز جامعه را به خوبی تشخیص می‌داد.

آیت‌الله محمود رجبی تربیت نیروهای متخصص در ابعاد مختلف را یکی از فعالیت های استاد در سال‌های طولانی برشمرد و تصریح کرد: دشمن در زمان حیات ایشان دشمنی داشت و الان نگران ادامه خط فکری ایشان است.
وی برنامه‌ریزی مستمر برای تولید کارهای کوتاه و بلند مدت با توجه به ادامه مسیر فکری ایشان در جامعه را ضروری دانست و گفت: چاپ بخشی از تفسیر آیت الله مصباح که شامل تحلیل های جدید و نکات ناب است در مراحل پایانی است.

در این دیدار همچنین صحبت های اولیه پیرامون امضای تفاهم نامه اجرایی همکاری و مشارکت بیشتر شبکه قرآن و معارف سیما  با موسسه امام‌خمینی رحمت الله علیه انجام شد تا آثار و برکات به جای مانده از آیت الله مصباح، معرفی آثار و مکتوبات ایشان و تولید آثار کوتاه از بیانات ایشان در دستور کار شبکه قرار گیرد.

دیدار مدیر شبکه آموزش سیما با دبیر کل کمسیون ملی یونسکو

در آستانه برگزاری نمایشگاه بین المللی خوشنویسی رقص قلم، مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه آموزش سیما با هدف قدردانی از این حرکت مهم با حجت الله ایوبی دبیرکل کمسیون ملی یونسکو در ایران دیدار و گفتگو کرد.

دکتر احمدی افزادی با تشریح اهداف و سیاست های شبکه آموزش سیما بعنوان ستاد زبان و ادبیات فارسی سیما، آمادگی این ستاد را برای هرگونه همکاری و هم افزایی رسانه ای و فرهنگی با کمسیون ملی یونسکو ، برای ترویج زبان و ادبیات  فارسی اعلام کرد.

رئیس ستاد زبان و ادبیات فارسی سیما، ضمن قدردانی از ابتکار آقای دکتر ایوبی و تلاش مجموعه اساتید و کارکنان کمسیون ملی یونسکو در ایران در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی خوشنویسی با عنوان رقص قلم  ،هنر خوشنویسی را مصداق و از ارکان اصلی پاسداشت زبان فارسی دانست.

مدیر شبکه آموزش در این دیدار صمیمانه ابراز امیدواری کرد با نگاه و تلاش های دلسوزانه ای که در مجموعه کمسیون ملی یونسکو وجود دارد شاهد ثبت هنرهای ملی در مجامع بین المللی به ویژه یونسکو به نام ملت بزرگ ایران باشیم.

دبیر کل ملی یونسکو نیز با تبیین تلاش های انجام شده برای برگزاری نمایشگاه خوشنویسی رقص قلم در ایران ، استقبال اساتید و هنرمندان جهانی را کم نظیر توصیف کرد و تصریح کرد با رقابت و تحرکی که از سوی برخی کشورها وجود داشت ثبت این هنر به نام ملت ایران  موفقیتی بزرگی خواهد بود.

معاون سابق سینمایی وزارت ارشاد سطح کمی و کیفی برنامه های شبکه آموزش را در تراز مطلوب دانست و تولید و پخش برنامه مدرسه تلوزیونی ایران را کمک بهینه به دانش آموزان در جهت آموزش در شرایط دوری از مدرسه دانست.

دکتر ایوبی ضمن تشکر از همکاری های انجام شده صدا و سیما با این نهاد، خواستار همکاری بیشتر رسانه ملی با کمسیون ملی یونسکو برای ترویج و پاسداشت زبان و ادبیات فارسی در سطح بین الملل دانست.

نظر شما