شناسهٔ خبر: 45144457 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ساماندهی مسافرکشان غیررسمی تا وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل شهری

در نشست بررسی مشکلات حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری شهرستان رشت با اشاره به وضعیت نامطلوب حمل‌ونقل شهری به ساماندهی مسافرکشان غیررسمی تأکید شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فرماندار رشت پیش از ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات حمل‌ونقل شهری و برون‌شهری شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری رشت با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها اظهار کرد: اگر به ارکان توسعه هر جامعه نگاه کنیم یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها، بحث حمل‌ونقل جاده‌ای و خدمات درون‌شهری و جابجایی مسافر و ترغیب و تشویق مردم به استفاده از خودروهای عمومی است.

علی فتح‌اللهی با بیان اینکه ترغیب و تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کاهش آلودگی‌ها و رفع مشکلات سیستم امنیتی اعصاب و روان بسیار حائز اهمیت است افزود: هراندازه حمل‌ونقل جاده‌ای در هر جامعه توسعه فراگیر داشته باشد و قابل‌دسترس در تمام نقاط شهری و روستایی باشد می‌تواند به ارائه خدمات بهینه و کاهش هزینه‌های خانواده‌ها تأثیرگذار باشد.

وی با تأکید بر اینکه در کشور ما قیمت خدمات و خودروها تناسب ندارد تصریح کرد: در قبال پرداخت کرایه‌ها، اگر به مباحثی ازجمله قیمت خودرو، استهلاک و ... را ملاک قرار دهیم متوجه می‌شویم که رقم باقی‌مانده برای راننده به نحوی نیست که بتواند طی ۱۰ سال خودرو را مجدد تبدیل به احسن کند.

فرماندار رشت به امنیت مسافر اشاره کرد و گفت: وقتی راننده‌ای به‌واسطه هزینه‌های گزاف قادر نیست پس از مدت‌زمان مشخص، نسبت به نوسازی خودرو اقدام کند به‌یقین خودرو از عمر خدمات‌رسانی خارج‌شده و با کوچک‌ترین اتفاق و تصادفی ممکن است آسیب‌های جدی به راننده و مسافر وارد شود و آمارهایی وجود دارد که در برخی از تصادفات به خاطر فرسودگی خودرو اتفاقات تلخی رقم خورده است.

فتح‌اللهی با اشاره به اینکه بی‌برنامگی در این حوزه می‌تواند شرایط نامطلوب‌تری رقم بزند بیان کرد: فعالیت خودروهایی که از عمر فعالیت خارج‌شده‌اند روی سیما و منظر شهری نیز تأثیرات نامطلوبی دارد و درمجموع این مباحث با تأکیدات بر مسافرت ایمن منافات دارد.

وی با بیان اینکه اخیراً نشستی با مدیرعامل صندوق کارآفرینی کشور با این محوریت برگزارشده است تصریح کرد: در این نشست پیرامون بهره‌مندی از تسهیلات صندوق به‌منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی صحبت‌هایی انجام شد و دراین‌باره با شهرداری رشت نیز مذاکراتی رقم خورده است و اعلام کردیم چنانچه شهرداری به‌طور مستقیم توانایی دریافت این تسهیلات را ندارد، رانندگان تاکسی را به‌منظور بهره‌مندی از این شرایط مهیا شده ترغیب کنند.

فرماندار رشت با اشاره به اینکه ۶ هزار خودرو تاکسی در رشت مشغول فعالیت هستند افزود: عمر بالغ این تاکسی بین ۱۰ الی ۱۵ سال است و با توجه به رطوبت گیلان و بارندگی‌های شدید، این خودروها نسبت به مناطق خشک عمر کمتری دارند.

فتح‌اللهی با بیان اینکه مالکین برخی از تاکسی‌ها فوت کرده‌اند گفت: قصد داریم در قالب تبصره ۱۶ شرایط را به‌منظور بهره‌مندی از این تسهیلات برای سرپرستان خانواده که تاکسی در اختیار دارند مهیا کنیم.

مسافرکشان غیررسمی ساماندهی می‌شوند

فرماندار رشت با اشاره به فعالیت مسافرکشان غیررسمی بیان کرد: اگر بخواهیم این افراد را از رده خارج کنیم یقیناً با مشکلاتی مواجه می‌شویم و باید نسبت به ساماندهی این افراد نیز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.

فتح‌اللهی با تأکید بر اینکه حوزه تاکسی‌رانی و حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به معرفی افراد به‌منظور دریافت تسهیلات دقت و توجه داشته باشند تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد حوزه‌های مربوطه نیازمندترین و واجب‌ترین خودروها را به لحاظ شرایط و طول عمر برای دریافت این تسهیلات معرفی کنند و ممکن است عده‌ای از این رانندگان برای دریافت تسهیلات چک نداشته باشند و حاضر به پرداخت سفته نیز نباشند و باید در ابتدا شرایط را برای متقاضیان به‌خوبی تشریح شود و سپس به صندوق معرفی شوند.

وی به پرداخت تسهیلات به خودروهای تاکسی که مالکینش فوت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: حوزه‌های مربوطه با شناسایی و معرفی این افراد، زمینه‌های دریافت تسهیلات از صندوق کارآفرینی را برای سرپرستان مهیا کنند.

بی‌سروسامانی ناوگان‌های حمل‌ونقل بین‌شهری

محمدرضا احمدی نیز در این جلسه با تأکید بر تعریف منشور اخلاقی و اجتماعی برای رانندگان تاکسی اظهار کرد: همه ما از شرایط سخت فعالیتی رانندگان تاکسی مطلع هستیم، اما رانندگان باید بدانند که تمامی این تسهیلات و حمایت‌ها را نظام برایشان فراهم می‌کند.

محمدرضا احمدی با انتقاد از اینکه برخی از رانندگان بنگاه تبلیغاتی ضدانقلاب می‌شوند افزود: رانندگان تاکسی به‌واسطه شغلشان با افراد فراوان و مختلفی سروکار دارند و متأسفانه برخی از همین افراد ناخواسته با سخنانی که مطرح می‌کنند به‌عنوان یک بنگاه تبلیغاتی ضد نظام اقدام می‌کنند.

وی با انتقاد از بی‌سروسامانی ناوگان‌های حمل‌ونقل بین‌شهری تصریح کرد: ایستگاه‌های بین‌شهری باید ساماندهی شود و در برخی از موارد شاهد هستیم که شهرداری‌ها به‌واسطه اینکه ناوگانی مابین محدوده خدماتی وجود دارد به عملکرد آن نظارتی ندارند و حتی نرخ کرایه در این ایستگاه‌ها توسط افراد خاصی تعیین می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تغییر دائمی برخی از ایستگاه‌های تاکسی گفت: تمامی فعالیت‌ها در این حوزه باید بر اساس چارچوب و منشور مشخص انجام شود.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظر شما