شناسهٔ خبر: 45142167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هوای مازندران سرد و بارانی می‌شود

ساری - ایرنا - رییس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی مازندران از کاهش ۶ درجه‌ای دمای هوا استان طی روزهای آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی اصغر بسطامی روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : دمای فعلی هوای شهر ساری ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر است که در گرم ترین زمان به ۱۷ درجه سانتی گراد می رسد که نسبت به روز گذشته حدود پنج درجه کاهش دارد.

وی شرایط جوی در مناطق مختلف مازندران را طی روز یکشنبه نیمه ابری همراه با افزایش ابر و وزش باد همراه با تداوم کاهش نسبی دما توصیف کرد و افزود که در مناطق غربی استان هم احتمال بارش پراکنده وجود دارد.

بسطامی گفت که روز دوشنبه هم با خروج سامانه بارشی ، هوای استان صاف تا نیمه ابری خواهد کرد که با افزایش نسبی دما همراه خواهد شد و در ارتفاعات هم وزش باد گرم جنوبی پیش‌بینی می‌شود.

وی توضیح داد : بر اساس تجریه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، با تقویت جریان سرد شمالی، هوای مازندران از سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری نیمه ابری گاهی ابری همراه با کاهش دما، وزش باد و بارش پراکنده باران و در ارتفاعات گاهی مه‌‍آلوده با بارش پراکنده باران و برف همراه خواهد بود.

رییس گروه پیش‌بینی و پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد که طی این مدت دمای هوا در مناطق مختلف استان بین سه تا ۶ درجه کاهش خواهد یافت.

بسطامی به باغداران و کشاورزان توصیه کرد با توجه به کاهش محسوس دما در اواسط هفته جاری، برای جلوگیری از سرمازدگی‌، نسبت به برداشت محصولات خود بویژه پرتقال اقدام تا از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

وی گفت : با خروج جریانات سرد شمالی، هوای مازندران روز جمعه هفته جاری و و شنبه هفته آینده صاف و آفتابی پیش‌بینی می‌شود و در شب با کاهش بسیار محسوس دما همراه خواهد بود.

او افزود : دمای هوا در مناطق مختلف استان که از اواسط هفته گذشته روند افزایشی داشت در روز گذشته به بالاترین میزان خود رسید و شهروندان رامسری دمای ۲۸ درجه سانتی گراد بالای صفر ، پل سفید ۲۶، نوشهر ۲۵، گلوگاهه ۲۳ و ساری ۲۰ درجه سلانتی گراد بالای صفر را تجربه کردند.

جدول داده های آماری بارندگی پاییزه هواشناسی مازندران نیز نشان می‌دهد که بیشترین میزان بارش پاییزی امسال مربوط به ماه آذر با ۸۶.۲ میلی متر بود. میزان بارندگی ماه آبان ۵۲.۳ و ماه مهر هم ۶۷ میلی متر بوده است.

هواشناسی مازندران همچنین اعلام کرد که پاییز امسال بیشترین میزان کاهش بارندگی در مقایسه با دوره آماری مربوط به جویبار با ۵۴ درصد و بیشترین افزایش هم مربوط به سوادکوه با ۶۳ درصد بود.

میزان بارندگی مازندران در ۹ ماهه سال جاری هم حدود ۵۰۱ میلی متر گزارش شد که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت تغییر چندانی ندارد ، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۱ درصد کاهش نشان می دهد.

هواشناسی مازندران همچنین وضعیت بارندگی در ماه دی سال جاری را در محدوده عادی ، بهمن ماه را کمتر از عادی و ماه اسفند را هم بیشتر از عادی پیش‌بینی کرده است.

نظر شما