شناسهٔ خبر: 45141931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لامپ اضافه خاموش

خرم‌آباد - ایرنا - فرهنگ مصرف بهینه در راستای صرفه جویی در انرژی اصلی انکارناپذیر و ضرورت مورد تاکید مسولان به منظور جلوگیری از خروج نیروگاه های گاز از مدار تولید است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هرساله با افزایش سرما و برودت هوا در فصل زمستان میزان مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی با افزایش مواجه و تامین گاز نیروگاه های برق دچار مشکلاتی می شود و از طرفی با افزایش مصارف برق در برخی استان های کشور مشکلاتی چون قطع برق و گاهی افت فشار گاز نیز ایجاد می شود.

به همین منظور بهترین و کابردی ترین اقدام که تنها با مشارکت مردم میسر می شود صرفه جویی و مصرف بهینه مشترکان در مصرف انرژی است که با کاهش دمای خانه ها، خاموشی بخاری های گازسوز در ساعات غیر ضروری و خاموشی لامپ ها و دستگاه های برقی محقق خواهد شد.

هفته های گذشته به دلیل افزایش مصرف مشترکان، تدابیری در راستای تعدیل مصرف و استفاده بهینه انرژی در سراسر کشور اعمال شده که تقریبا تمام استان ها و مناطق کشور شامل آن شدند و خاموشی های شبانه مهمان خانه ها شد.

اگرچه بسیاری از شهروندان گلایه مند و معترض به خاموشی هستند اما بی توجهی به مصرف بهینه نه تنها این شرایط را ماندگار، بلکه ساعات خاموشی ها را نیز طولانی تر می کند که منطقی تر به نظر می رسد قبل از خاموشی های اجباری، با خاموش کردن لامپ ها  و دستگاه های برقی اضافه مانع از هدر رفت انرژی و سپری کردن خاموشی های اجباری باشیم.

کاهش چهار درصدی مصرف برق در لرستان

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: با توجه به اینکه با برودت هوا در کل کشور مصرف گازخانگی را به اوج رسانده و تامین گاز نیروگاه های برق استان دچار مشکل شده، مصرف بهینه برق تبدیل به یک ضرورت شده است.

فریدون خودنیا افزود: بر این اساس در بسیاری از استان ها مشکل تامین برق ایجاد شده است که به همین منظور لرستان برخلاف اینکه مشکل چندانی در تامین برق مشترکان ندارد اما به دلیل اجرای طرح کشوری، طرح تعدیل برق و مصرف بهینه در استان اجرایی شده است.

وی ادامه داد: با مشارکت هم استانیها از زمان اجرای طرح تاکنون حدود چهار درصد از مصرف برق استان کاهش یافته است و تقاضا می شود شهروندان در این مسیر همکاری بیشتری داشته باشند.

وی عنوان کرد: تاکنون در راستای تامین برق استان مشکلی وجود نداشته و کافی است مشترکان با خاموشی لامپ های اضافه و سایل پرمصرف بار سنگین بر نیروگاه ها را کاهش دهند.

خودنیا گفت: در این راستا با مدیریت مصرف برق در استان به ویژه درمعابر و ادارات و کارخانجات ذخیره برق لازم در استان تامین می شود.

قطعی برق به منظور صرفه جویی در مصرف مردم لرستان اعمال می‌شود

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان گفت: در راستای صرفه جویی در مصرف برق و پیشگیری از خروج نیروگاه‌های گازی از مدار قطعی برق کوتاه مدت در مناطق مختلف استان اعمال می شود.

فریدون خودنیا  با بیان اینکه برای نیروگاههای  تولید برق در سراسر کشور محدودیتهای مصرف گاز ایجاد شده است، بیان کرد: بر این اساس تعدیل مصرف برق در لرستان با خاموشی‌های معابر  اجرایی شده است. 
وی با بیان اینکه نیروگاههایی که در حال  حاضر تولید برق انجام می دهند باید با ظرفیت کمتری برق تولید کنند، اظهار داشت: بر اساس دستور وزارت نیرو،  توانیر همکاری لازم جهت مصرف بهینه و پیشگیری از ایجاد مشکل گازرسانی را در اولویت قرار داده است.

 وی با اشاره به اختلال  ایجاد شده در شبکه انتقال و توزیع برق استانها  گفت: اقداماتی جهت تعدیل  روشنایی معابر و خاموش کردن  وسایل برقی و روشنایی ادارات انجام شده است.
خودنیا با بیان اینکه اگر مصرف گاز در استان و کشور  بر همین روال باشد محدودیتها برای تولید برق بیشتر می شود، افزود: سهمیه کاهش برق در استان ۲۲مگاوات است که تا کنون این مصرف حفظ شده است.

وی با بیان اینکه اگر هم استانی‌ها فقط ۱۰ درصد در مصرف برق صرفه جویی نمایند شاهد قطعی برق نخواهیم بود، گفت: با انجام راهکارهای ساده از جمله خاموش نمودن لامپ های اضافه و  وسایل برقی غیر ضروری می توانیم به راحتی به این هدف برسیم و شاهد خاموشی در استان نباشیم.

خاموشی برق لرستان نسبت به سایر استان ها بسیار کم است

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان همچنین گفت: خاموشی های برق مشترکان لرستانی نسبت به سایر استان‌ها بسیار کم و ناچیز است.

 خودنیا  اعلام کرد: با توجه به محدودیتهای اعمال شده در تامین گاز نیروگاه های برق جهت تامین گاز خانگی، تعدادی از نیروگاههای تولید برق با کاهش سوخت گاز و در نتیجه کاهش تولید برق مواجه شده اند که خاموشی‌های برق را در سراسر کشور در پی داشته است و این عملیات تنها مربوط به استان لرستان نیست و در سراسر کشور این روند اجرا شده است.

وی افزود: افزایش بی سابقه مصرف گاز خانگی، برقهای غیر مجاز، مراکز استخراج رمز ارزها و برخی از صنایع پر مصرف در روند این خاموشی ها تاثیر گذار بوده و برای تامین برق پایدار خانگی باید مصرف آنها کاهش پیدا کند.

وی اظهار داشت: به همین نسبت در شبکه انتقال و توزیع برق استان ها اختلال ایجاد می شود بنابراین لازم است همه مشترکان نسبت به صرفه جویی در مصرف و رعایت نکات لازم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: برای رفاه حال مشترکان خانگی، طرح خاموشی های برنامه ریزی شده و تعدیل مصرف از روشنایی معابر و ادارات و خاوش کردن وسایل برقی آغاز شده است.

انشعاب مشترکان پرمصرف انرژی قطع می شود

استاندار لرستان نیز گفت: انشعاب مشترکان پرمصرف گاز و برق به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای کمبود انرژی و تکرار نادرست الگوی مصرف، قطع می شود.

سید موسی خادمی بیان کرد: امسال مصرف بیش از حد و کاهش فشار گاز در برخی مناطق کشور قابل توجه بوده و مشکل آلودگی هوا هم در برخی کلان شهرها مضاعف شده است.

وی  اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته، امسال مصرف گاز به شدت نسبت به سال‌های قبل افزایش پیدا کرده که بیشترین میزان نیز مربوط به مشترکان بخش خانگی بوده است.

خادمی ادامه داد: به همین منظور مقرر شده است آگاهی عمومی و بحث تبلیغاتی بیشتری انجام شود تا مردم بدانند در صورت ادامه روند کنونی مصرف، احتمال قطعی گاز و خاموشی برق در آینده نزدیک دور از انتظار نیست.

وی عنوان کرد: مصوب شده است با تشکیل کمیته‌هایی در استان‌ها، انشعاب مشترکان پر مصرف قطع شود و ادارات نیز در صورت بی توجهی به میزان مصرف، با قطع گاز مواجه خواهند شد.

استاندار لرستان گفت: این استان در ابتدای خط  گازرسانی به غرب است و صنایع بزرگ هم ندارد بنابراین اکنون مشکل خاصی برای تامین گاز نیست اما باتوجه به اتصال شبکه انرژی در کل کشور، بدون شک لرستان نیز متاثر از مشکلات خواهد شد.

خادمی با اشاره به خاموشی‌های برق نیز تصریح کرد: در این خصوص نیز هرگونه کم توجهی در الگوی مصرف، موجب بروز مشکل برای همه استان ها خواهد شد.

اکنون  ۵۶۴ هزار و ۷۰۲ مشترک برق خانگی ،۲ هزار و ۷۳۰ مشترک صنعتی، ۱۳ هزار ۲۲۹ مشترک اداری و هشت هزار و ۸۸۹ مشترک کشاورزی از نعمت برق در استان بهره مند هستند.

نظر شما