شناسهٔ خبر: 45141640 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخستین نمایشگاه گلیم بافی بافق افتتاح شد

یزد - ایرنا -نخستین نمایشگاه گلیم بافی بافق امروز(شنبه ) با هدف ارایه آموزش به علاقه مندان این هنر دستباف در ضلع شمالی میدان تاریخی مرکز این شهرستان با حضور تعدادی از هنرمندان و مسوولان محلی افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

لیلا رنجبر، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بافق در حاشیه افتتاح نمایشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، از علاقه مندان به فراگیری این هنر خواست برای فراگیری بافت گلیم ‌به محل یادشده مراجعه کنند.

به گفته وی علاوه بر ایجاد نمایشگاه، فروشگاهی هم  با رویکرد ترویج و احیای هنرهای سنتی شهرستان در زمینه‌ گلیم بافی راه‌اندازی شد و تولیدات گلیم ساده، گلیم فرش و گلیم ورنی، همچنین نقاشی روی چوب و نقاشی روی سفال در آن به نمایش گذاشته شد و محصولات با ۱۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

رییس اداره میراث فرهنگی بافق با بیان اینکه گلیم‌ به‌طور کلی یک فرش با بافت صاف یا یک نوع قالی بدون پُرز است ، تصریح کرد: گلیم بافی یکی از زیرشاخه‌های هنر نساجی و بافندگی سنتی است و نام آن در زبان‌های مختلف متفاوت است.

به گفته رنجبر با اینکه تا چند دهه‌ اخیر گلیم، دست بافته زنان عشایر تلقی می‌شد، هم اکنون گرایش مردم به دلیل جنبه‌های تزئینی آن رو به افزایش است و انواع گلیم در کشورهای مختلف طرفداران خاص خود را دارد.

رنجبر اضافه کرد: گلیم، نوعی فرش یا زیراندازی است که با درگیری تار و پود و با بهره‌گیری از نخ پشمی، پنبه‌ای، ابریشمی یا کنفی بافته می‌شود و به عنوان کفپوش یا تزئین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود:  اصلی‌ترین هنر مردم بافق از گذشته تاکنون حصیربافی بود و اقتصاد صنایع دستی شهرستان نیز بر پایه محصولات حصیری استوار است که  بهمن ماه سال ۹۱  در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

رییس میراث فرهنگی بافق ادامه داد:  این هنر به دلیل وجود نخیل فراوان به عنوان مواد اولیه، از اعتبار و ارزش فراوانی برخوردار است و در زمره صنایع دستی پرطرفدار شهرستان به شمار می‌رود.

پته دوزی، مینای مس، سفال مس، سفالگری، گلیم بافی، تابلو فرش و سرمه دوزی از دیگر صنایع دستی بافق است.

بیش از یکهزار هنرمند رشته های مختلف صنایع دستی در بافق  فعالیت دارند که تاکنون ۳۰۰ تن از سوی اداره میراث فرهنگی شناسایی شدند.

تاکنون ۲۰۰ اثر صنایع دستی و هنرهای سنتی در بافق شناسایی شد که ۵۹ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

نظر شما