شناسهٔ خبر: 45141522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رشد ۳۶ درصدی آبرسانی روستایی در دولت تدبیر و امید

در ابتدای دولت یازدهم ۳۳ هزار و ۲۹۷ روستا به آب شرب پایدار و مطمئن دسترسی داشتند که این رقم در هفت سال گذشته و با آبرسانی به حدود ۱۲ هزار روستای جدید، ‌رشد ۳۶ درصدی را تجربه کرده و به بیش از ۴۵ هزار روستا رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آبرسانی روستایی یکی از درخشان‌ترین اقدام‌هایی است که در دولت تدبیرو امید به طور جدی دنبال شده تا هموطنان روستایی همانند شهرنشینان از آب شرب سالم و پایدار بهره مند شوند.

وضعیت آبرسانی روستایی در کشورمان درحالی به طور جدی دنبال می شود که در جهان و در سال ۲۰۱۹ میزان دسترسی به آب سالم و پایدار در آفریقا ۱۲ درصد و در آسیای مرکزی و جنوبی به ۶۰ درصد رسیده بود.

میزان دسترسی جمعیت روستایی جهان به آب سالم و پایدار درسال ۲۰۱۹ نیز عدد ۵۳ درصد را نشان می دهد. این شاخص جهانی در حالی است که درصد جمعیت روستایی برخودار از آب سالم و پایدار در ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۷۶ درصد رسیده بود.

آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۱۳۹۸ هر هفته به‌طور متوسط ۳۰ روستا آبرسانی شده‌ و در مجموع ۱۰ هزار و ۸۸۵ روستا با جمعیت ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به آب سالم و پایدار دست یافته‌اند.

آبرسانی روستایی از ابتدای سال ۱۳۹۹ نیز به ۴۴۸روستا با سرمایه‌گذاری ۲۴.۶ میلیارد تومان و جمعیت ۳۳ هزار نفر انجام شده است.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو پنجم شهریور در اینستاگرام خود نوشت: حدود ۹۰۰ هزار نفر در روستاها و در ابتدای این دولت به آب پایدار دسترسی داشته اند، آب پایدار به معنی اینکه هر کسی در منزل خود از طریق لوله کشی دسترسی به آب آشامیدنی سالم داشته باشد.

«قاسم تقی زاده خامسی» نوشت:هدف این دولت دسترسی ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت روستایی به آب پایدار است که رسیدن به آن دور از انتظار نیست، اما هنوز نیمی از روستاهای ایران به آب شرب پایدار دسترسی ندارند. هرچند اغلب به طرق مختلف آب شرب برای آنها تامین می‌شود.

هر هفته ۳۵ روستا آبرسانی شده‌اند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور هم گفت: طی هفت سال گذشته و در دولت تدبیر و امید به طور متوسط هر هفته به ۳۵ روستا در کشور آبرسانی شده است.

«حمیدرضا جانباز» افزود: آبرسانی برای هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از روستاییان تا پایان سال گذشته انجام شد که با بهره برداری از طرح‌های آبرسانی امسال این عدد به هشت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در قالب ۱۱ هزار و ۹۶۴ روستا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون آبرسانی به ۴۴۸ روستا صورت گرفته است، افزود: هدف پویش هر هفته الف -ب- ایران آبرسانی به یک هزار و ۷۰۸ روستا با ۹۱۴ هزار نفر جمعیت است که در پایان نیمه اول امسال بخش زیادی از این هدف محقق شده است.

وی افزود: تلاش می‌شود تا قبل از پایان دولت دوازدهم عملکرد دولت در بخش آبرسانی روستایی به بهترین نتیجه برسد.

جانباز ادامه داد: با اجرای این طرح ها، در مجموع ۱۴ هزار و ۱۶۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۹.۲ میلیون نفر دارای آب شرب سالم خواهند شد و بدین ترتیب جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم به ۹ میلیون نفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان ساخت: در قالب پویش هر هفته #الف-ب-ایران آبرسانی به یک هزار و ۶۳۸ روستا با جمعیت ۹۷۹ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تاکنون و با احتساب طرح هایی که هفته گذشته با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید ۶۷۵ روستا با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر بهره‌مند شده‌اند.

وی اعتبار این طرح ها را ۵۷۹ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: تا امروز ۱۲ هزار و ۱۸۹ روستا با جمعیت ۸.۲ میلیون نفر و با اعتبار ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از آب شرب بهره مند شده اند.

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ از کل جمعیت ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفری کشور۲۰ میلیون و ۷۳۰ هزار و ۶۲۵ نفر (۲۵.۹درصد) در روستاها ساکن هستند. این جمعیت در ۶۲ هزار و ۲۸۴ آبادی توزیع شده‌اند.

نظر شما