شناسهٔ خبر: 45140425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گردشگری خوراک فرصتی برای بومگردی‌های ایران

فاطمه رهبر يزدي

در گفت‌وگویی آنلاین، گردشگری خوراک به عنوان فرصتی برای جذابیت تورهای گردشگری برشمرده شد که بومگردی‌های ایران می‌توانند از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

«حسین دهقان منشادی» مربی و اولین راهنمای گردشگری خوراک ایران در گفت‌وگویی مجازی با «آلوشکا ریچی» رئیس فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA)، در مورد تورهای خوراک و نوشیدنی و ویژگی‌­های راهنمای گردشگری خوراک، اظهار کرد: گردشگری خوراک، زیرمجموعه گردشگری فرهنگی شناخته شده که شامل طیف گسترده­ای از فعالیت‌ها از مزرعه تا سفره یعنی گردشگری کشاورزی، روستایی، صنعتی و غیره را شامل می­‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، براساس آمار سازمان جهانی گردشگری(UNWTO)، یک سوم هزینه‌­های مسافران صرف غذا و نوشیدنی می‌شود که بهتر است از منظر فرهنگی یا مالی برای آن برنامه­‌ریزی داشته باشیم لذا راهنمایان گردشگری یا بازیکنان خط مقدم گردشگری می­‌توانند هنگام اجرای تور فرهنگی-تاریخی، در ارائه فرصت­‌های گردشگری خوراک تفاوت زیادی ایجاد کنند یا تورهای غذایی و آشامیدن موثر و جذابی را به اجرا بگذارند.

دهقان منشادی با بیان این که اخیراً فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری به لطف انجمن جهانی سفر و خوراک(WFTA) دوره راهنمای گردشگری خوراک را ارائه داده است، گفت: این دوره آنلاین زمینه‌های اولیه هدایت تورهای غذایی را تعیین می­‌کند.

وی علاوه بر جشنواره­‌های غذایی متعددی که قبل از شیوع کرونا برگزار شده بود، تصریح کرد: برخی از فعالیت­‌های انجام شده مانند تورهای خوراک و نوشیدنی و کلاس‌­های آشپزی برای بازدیدکنندگان خارجی در ایران، سرو انواع خوراک­‌های سنتی ارائه شده در اقامتگاه‌های سنتی و بوم­گردی‌­ها را به عنوان برخی اقدامات گردشگری خوراک در ایران برای خانم آلوشکا برشمرد.

این مسئول ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند به طور پایدار راهنمایان گردشگری را برای ارائه تورهای با کیفیت بهتر در جایی که غذا و نوشیدنی‌محور است آموزش دهد، هرچند که آگاهی کافی در مورد این موضوع در میان راهنمای گردشگری وجود دارد.

به گفته وی، نقش سایر ذی‌نفعان در زنجیره ارزش گردشگری خوراک را نباید نادید بگیریم.

فرصت‌های بی‌شمار گردشگری خوراک

«آلوشکا ریچی» راهنمای گردشگری خوراک از کیپ‌تاون آفریقای جنوبی در این گفت‌وگوی آنلاین، تصریح کرد: خوراک و نوشیدنی نه تنها فرصت‌­های بی­شماری را برای جذابیت در تور ایجاد می­‌کنند بلکه تورهای غذایی فرصت­‌های شغلی زیادی ایجاد کرده که منجر به توسعه پایدار منطقه می‎شود.

وی با بیان این که رعایت ایمنی غذا، بهداشت و ملاحضات رژیم غذایی همیشه در انجام تورهای خوراک و نوشیدنی مهم بوده است، گفت: هر مقوله‎ای مانند حضور بچه‌ها در یک تور یا حادثه­‌ای مانند بسته شدن یک مغازه، رستوران یا فروشگاه در زمان نامناسب ممکن است بر برنامه تور غذایی ما تأثیر بگذارد، در نتیجه  انعطاف‌پذیری یکی از مهارت‌­ها است.

انتهای پیام

نظر شما