شناسهٔ خبر: 45139750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

برای رفع آلودگی هوا؛

شهرداری بجنورد خیابان‌ها را شست‌وشو می دهد

بجنورد-ایرنا- شهردار بجنورد گفت: شست‌وشوی معابر هسته مرکزی شهر با هدف کاهش میزان آلایندگی هوا آغاز شده است که این کار تا پایان هفته ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

هادی زارعی روز شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شست و شوی خیابان ها از این رو در دستور کار قرار گرفت که اعلام می شود علت اصلی کاهش کیفیت هوای بجنورد، گرد وغبار است. 

وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان اعلام کرده است شن و نمک پاشی اوایل دی ماه که برای آب کردن برف و یخ انجام شده، اکنون سبب آلودگی هوا شده است.

زارعی درباره برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه شن و نمک با خاک مخلوط بوده است گفت: در این باره بررسی ها انجام شده است اما وجودخاک در شن مورد تایید ما نیست. 

وی افزود: شست و شوی معابر تا یک هفته تداوم دارد و روزانه سه، چهار معبر اصلی شسته می شود تا گرد و غبار از شهر زدوده شود. 

شهردار بجنورد خاطرنشان کرد: به علت تداوم سرمای دی ماه، امسال علاوه بر معابر اصلی، برخی از معابر فرعی بجنورد شن و نمک پاشی شده است. 

هوای بجنورد ناسالم برای گروه های حساس 

کارشناس پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس داده های ایستگاه سنجش آلودگی هوا در مرکز استان، شاخص سنجش آلودگی در هفت روز گذشته بر مدار ناسالم بوده است.

جواد عمارلو اظهار داشت: امروز شاخص کیفی هوای بجنورد ۱۱۰ ثبت شده است که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.

وی افزود: وزش باد تا حدی بر کاهش میزان گرد و غبار در آسمان شهر تاثیر داشته است اما در صورت پایدار بودن هوا، احتمال می رود در روزهای آتی هم هوای بجنورد برای گروه های حساس، ناسالم شود.  

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

گرد و غبار، علت مهم آلودگی هوای بجنورد است، اطراف شهر بجنورد عرصه فعالیت سنگ شکن ها، کارخانه آسفالت و دیگر واحدهای آلاینده است. 

کارشناسان می گویند با توجه به کاسه ای بودن شهر بجنورد، در صورت بروز مشکل در آلودگی هوا، رفع آن مشکل است، از این رو باید اقدامات پیشگیرانه، مورد توجه باشد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است. بجنورد مرکز استان ۲۲۰ هزار نفر جمعیت دارد.  ‌

نظر شما