شناسهٔ خبر: 45139516 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

آشتی ایران و عربستان اتفاقی ضروری است

احمد بخشایش گفت: عربستان‌ از نگاه ایران در مساله یمن نارضایتی شدیدی دارد که شاید همین مساله در فضای مذاکره و تلطیف رابطه 2 کشور دست‌اندازهایی ایجاد کند. اما نکته ویژه و غیرقابل انکار این است که آشتی ایران و عربستان اتفاقی ضروری است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با اشاره به رابطه پر تنش این روزهای ایران و عربستان و خبرهایی که درباره میانجی‌گری قطر بین دو کشور به گوش می‌رسد، اظهار کرد: ایران و عربستان به عنوان مهم‌ترین کشورهای منطقه خاورمیانه در حالی با یکدیگر به مشکل و اختلاف خورده‌اند که بدون هیچ شک و تردیدی، هرگونه تعاملی بین آنها هم به نفع 2 کشور است و هم اینکه همراهی ایران و عربستان برای خاورمیانه و جهان اسلام می‌تواند دستاوردهای باارزشی داشته باشد.

 

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: به همین دلیل باید ابراز امیدواری کرد، میانجی‌گری قطر برای باز شدن این گره کور درست باشد تا بلکه منطقه خسارت‌های کمتری به خود ببیند. به هر حال کشور قطر مدت‌های مدیدی بود که با عربستان مشکل داشت‌، به طوری که از  جانب سعودی‌ها و همچنین امارات و کویت تحت ‌فشار بود تا با جمهوری اسلامی به مقابله برخیزد. اما قطری‌ها زیر بار نرفتند و ارتباطی را که قبل از انقلاب شروع شده بود حفظ کردند. در این میان داماد آقای ترامپ، قطر و عربستان را آشتی و عربستان با عقب‌نشینی از برخی مواضعش به رابطه با قطر چراغ سبز نشان داد.

 

او توضیح داد: حالا فرصت خوبی مهیا شده تا رابطه ما با عربستان سعودی بهبود یابد بلکه منطقه فضای آرام‌تری پیدا کند. البته نباید از کنار این مساله به راحتی گذشت که عربستان‌ از نگاه ایران در مساله یمن نارضایتی شدیدی دارد که شاید همین مساله در فضای مذاکره و تلطیف رابطه 2 کشور دست‌اندازهایی ایجاد کند.

 

احمد بخشایش در پایان صحبت‌هایش گفت: نکته ویژه و غیرقابل انکار این است که آشتی ایران و عربستان اتفاقی ضروری است.

 

 

چکیده گفت‌وگو با احمد بخشایش

 

-همراهی ایران با عربستان می‌تواند دستاوردهای باارزشی داشته باشد

-داماد آقای ترامپ قطر و عربستان را آشتی داد

-عربستان‌ از نگاه ایران در مساله یمن نارضایتی شدیدی دارد

 

نظر شما