شناسهٔ خبر: 45139463 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان خبر داد:

لزوم توجه هنرمندان اصفهان به دریافت شناسنامه آثار هنری

اصفهان - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان گفت: برای اولین بار مالکیت معنوی اسناد هنری و تابلوهای نقاشی در اصفهان ثبت و شناسنامه دار خواهند شد.

صاحب‌خبر -

مسعود کثیری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه عموماً استنباط از سند، یک برگ مکتوب نوشته شده بر روی کاغذ یا چرم و پوست است، اظهار داشت: این در حالی است که مورخان و کارشناسان علوم انسانی معتقد هستند که سند چیزی فراتر از یک برگ کاغذ مکتوب است و هر آن چیزی که بتوانیم برای فهم زندگی و تاریخچه اجتماعی بشر از آن استفاده کنیم، سند اطلاق می‌شود.

صدور شناسنامه با استفاده از کلیدواژه‌ها

وی با بیان اینکه سند ممکن است، یک تابلو نقاشی، سکه، نگاره یا مجسمه باشد و هر کدام یک کلید واژه‌ای است که ما را به گوشه تاریک تاریخ بشر رهنمون می‌کند، افزود: با این تعریف جامع از سند تصمیم گرفتیم تابلوهای خطاطی، نقاشی و آثار هنری که مردم در منزل نگهداری می‌کنند را با مالکیت معنوی سند اثر هنری را به نام آن‌ها در سامانه بین‌المللی «رسا» ثبت کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه مرکزی اصفهان تصریح کرد: برای شناسنامه دار شدن آثار هنری تنها کافی است صاحب اثر، سند، تابلو نقاشی، نقشه فرش یا هر آن چیزی که دارای قدمت است با نگارخانه چهارباغ قرارداد ببندد.

وی با بیان اینکه در نگار خانه چهار باغ یک کپی با استانداردهای سازمان اسناد از اثر هنری تهیه می‌کنند و کارشناسان بر اساس آن، شناسنامه اثر را صادر می‌کنند، ابراز داشت: این شناسنامه نزد صاحب اثر باقی‌ماند و در صورت تمایل صاحب اثر می‌تواند به سازمان اسناد اهدا کرده و یا به شکل موقت به سازمان امانت دهد.

صدور شناسنامه بدون دریافت هزینه انجام می‌شود

کثیری با بیان اینکه با این روند تمام آثار هنری و تابلوهای نقاشی شناسنامه دار و مالکیت معنوی آن ثبت می‌شود، اضافه کرد: برای انجام این کار هیچ هزینه‌ای از صاحب اثر دریافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون برای تعداد کمی از آثار هنری در اصفهان شناسنامه صادر شده است، ادامه داد: این در حالی است که در صورت دزدیده شدن آثار هنری شناسنامه دار به راحتی می‌توان آنها را پیدا کرد.

نظر شما