شناسهٔ خبر: 45139404 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۴۰ درصد مناطق خراسان رضوی در وضعیت زرد کرونایی/ بازگشت شرایط حاد در کمین است

گروه استان‌ها-۶۰ درصد استان آبی و ۴۰ درصد دیگر زرد است، اما نباید این مهم به معنای فراموشی استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد، زیرا با کوچکترین غفلت مجدد به وضعیت‌های نارنجی و قرمز باز می‌گردیم.

صاحب‌خبر -

زهرا اباصلتی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: تعداد تماس‌های روزانه مردمی با سامانه 191 قبل رسیدن به وضعیت مشهد و دیگر شهرهای استان به رنگ آبی تا هزار تماس بود که اکنون این عدد به 200 تماس رسیده و کاهشی 80 درصدی در این زمینه داشته‌ایم.

وی افزود: در تماس‌های مردمی تأکید ویژه بر مراجعه به‌ موقع افرادی که با بیمار مشکوک و مثبت کرونا در ارتباط بودند به مراکز منتخب کرونا شده اما متأسفانه اکثر این افراد بی‌توجه هستند که این مهم خود بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است که ناقل بدون علامت باشند و به خود و دیگران آسیب برسانند و ناخواسته وضعیت بحرانی دیگری ایجاد شود.

مسئول سامانه تلفنی 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی بیان کرد: گرچه 60 درصد استان آبی و 40 درصد دیگر زرد است، اما نباید این مهم به معنای فراموشی استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد، زیرا با کوچکترین غفلت مجدد به وضعیت‌های نارنجی و قرمز باز می‌گردیم.

اباصلتی با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث این روزها پس از رسیدن به وضعیت آبی بحث بازگشایی مدارس از ابتدای بهمن ماه امسال است، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با مسئولان اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی داشتیم اعلام کردیم که حداکثر ظرفیت هرکلاس 10 نفر و سقف آمار حضور دانش‌آموزان در هر مدرسه 50 نفر باشد و تأکید مؤکد داشتیم که حضور بیش از میزان در مدرسه و سر کلاس‌ها ممنوع است.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید در زمان کلاس و زنگ تفریح سه موضوع بسیار مهم استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

مسئول سامانه تلفنی 191 پاسخگویی به سؤالات کرونایی با بیان اینکه طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوفه مدارس مجاز به فعالیت نیستند، خاطرنشان کرد: بچه‌ها تغذیه خود را باید از منزل ببرند، ضمن اینکه نباید همچون زمان قبل از کرونا خوراکی‌ها را به دوستانشان تعارف کنند و یا از خوراکی‌های آنان بخورند، زیرا همین موضوع ممکن است خطرناک باشد و ناخواسته برای دانش‌آموزان ایجاد مشکل شود.

اباصلتی گفت: تأکید ویژه‌مان به مدیران، معاونان و معلمان مدارس این است که در زمان حضور دانش‌آموزان در مدرسه (از لحظه ورود تا لحظه خروج) مراقبت ویژه‌ای از آنان در زمان‌های کلاس درس و زنگ تفریح داشته باشند و مانع از ایجاد هرگونه تجمعی بشوند.

وی افزود: نکته بسیار مهم دیگری که در جلسه مسئولان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مدیران اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح شد در زمینه تهویه مناسب فضاهای سرپوشیده مدرسه شامل راهرو، دفتر، کلاس درس، نمازخانه، سرویس بهداشتی و دیگر مکان‌های مسقف بود، زیرا شدت و سرعت انتقال ویروس‌ها و میکروب‌ها در فضای سرپوشیده به مراتب بیشتر از فضاهای روباز بوده و باید در این رابطه توجهی ویژه و نظارتی جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/282/ش

نظر شما