شناسهٔ خبر: 45138573 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

پرونده‌ای درباره شکاف میان مردم و تلویزیون

شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

مریم علی بابایی

در شماره ۱۲۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات، درباره آسیب‌شناسی وضعیت کنونی رسانه ملی، به برند شخصی هادی خانیکی، تلویزیون‌های اینترنتی و… پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، پرونده ویژه شماره ۱۲۸ این نشریه، شکاف عمیق و رو به گسترش میان مردم و رسانه ملی است. مدیران تلویزیون خود را بی‌عیب و ایراد و مصون و بی‌نیاز از نقد می‌بینند و به راه خود می‌روند و مخاطبان هم با شبکه‌های اجتماعی، ماهواره، رسانه‌های نوشتاری و… اخت شده‌اند. با روی کار آمدن مدیران جوان و جدید و جنجالی در این نهاد عمومی، وضعیت بی‌اعتنایی به مخاطبان تشدید هم شده است. آخرین نمونه بازنمایی شکاف میان مردم و رسانه ملی را می‌توان در هجوم کاربران به صفحه AFC برای تماشای فینال لیگ قهرمانان آسیا مشاهده کرد. در گفت‌وگوی ویژه ماه سراغ حسن نمکدوست تهرانی، استاد شناخته شده ارتباطات رفته‌ایم و مسئله را با او در میان گذاشته‌ایم. نمکدوست معتقد است تصمیم‌گیران تلویزیون به تغییراتی که در جهان رخ داده، آگاه هستند اما در برابر تغییر مقاومت می‌کنند.

در گفت‌وگویی دیگر، عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار باسابقه، دلیل به وجود آمدن شکاف میان مردم و رسانه ملی را در سانسور دانسته است. امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در همین رابطه در یادداشتی به نقد تصمیم مدیران شبکه سوم تلویزیون در تعطیل کردن یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های چهار دهه اخیر پرداخته و نوشته همه آنهایی که تا دیروز مخاطب شبکه یاد شده بودند، با این تصمیم نسنجیده تبدیل به معترض رسانه‌ای شدند. سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات نیز در یادداشت خود از چهار دلیل اصلی سقوط صدا و سیما از اصول حرفه‌ای رسانه‌داری و عقب ماندن آن از رسانه‌های دیگر و به ویژه شهروند خبرنگاران نوشته است.

گفت‌وگو با شروین وکیلی درباره شکست انحصار در رسانه‌های رسمی نیز از دیگر مطالب مهم پرونده رسانه شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات است.

صفحاتی با محوریت بازار آنلاین چین و آینده فناوری

در شماره ۱۲۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات، صفحاتی نیز به تنظیم‌گری تبلیغات در کشور چین اختصاص یافته است. مرتضی رستمی سوادکوهی، پژوهشگر آزمایشگاه داده، شرکت بایدو به عنوان بزرگترین موتور جست‌وجو بازار آنلاین چین را بررسی موردی کرده و به تحلیل و بررسی سازوکار عرضه و مدیریت تبلیغات آنلاین در پرجمعیت‌ترین کشور جهان پرداخته است. مریم زهدی نیز در مقاله‌ای با تشریح مفهوم قوی سیاه، سوپر اپلیکش‌ها را قوی سیاه نامیده و اثرات آن را تشریح کرده است.

در شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات، حسین گنجی مثل شماره‌های گذشته که سراغ یکی از چهره‌های سرشناس فرهنگی کشور می‌رود، این بار به تحلیل راز و رمز برند شدن شخصیت هادی خانیکی پرداخته است. شخصیتی که مؤمن به گفت‌وگو است و به نوشته گنجی فرسنگ‌ها فاصله میان اسلحه و مبارزه تا قلم و گفت‌وگو را در شش دهه طی کرده و امروز به نمادی با بسامد پیامی بالا بدل شده است.

صفحاتی درباره سلبریتیسم، سواد رسانه‌ای در عصر اینترنت و...

در بخش کاناپه ماهنامه مدیریت ارتباطات، مریم بهریان، به تحلیل روانشناسانه فیلم «ستاره» وودی آلن، کارگردان صاحب سبک آمریکایی پرداخته است. شاهو صبار نیز در بخش زوایای تاریک ماهنامه سعی کرده دنباله این بحث را پی بگیرد که آیا ما در عصر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مطلع‌تر و باسوادتر می‌شویم یا خیر.

نیوشا طبیبی نیز در بخش زیبایی‌شناسی غذا، درباره «تعارف» به عنوان یکی از سنت‌های حسنه در فرهنگ غذایی مردم ایران نوشته است.

همچنین در شماره ۱۲۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات، آثار و نوشتارهایی از علی عالی، رضا قربانی، ابوالفضل رجبی، مسعود سپهر، محمدرضا واعظ شهرستانی، علی حسنلو، مهدی آزموده، محسن آزموده، فاطمه باباخانی، دکتر بابک زمانی، دکتر سیدوحید حیدری، محمد اشعری، علیرضا دباغ و… را می‌خوانید.

صاحب‌امتیاز این نشریه مؤسسه مطبوعاتی دایره‌رنگی ایده‌آل، ️مدیرمسئول: امیرعباس تقی‌پور، ️سردبیر: علی ورامینی، رئیس شورای سیاست‌گذاری: سید غلامرضا کاظمی‌دینان، طراح جلد: استودیو فا / مهدی فاتحی، ️مدیر هنری: یوسف فروتن هستند و دیگر همکاران ماهنامه مدیریت ارتباطات: بهروز تقی‌پور، بهنام تقی‌پور، روشن مهدوی، محدثه گودرزنیا، سمیرا کیانی هستند.

نسخه فیزیکی شماره ۱۲۸ ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توانید از فروشگاه دیجی‌کالا، سفارش دهید یا به صورت الکترونیک آن را از پلتفرم‌کتابخوان طاقچه و سایت مگیران خریداری کنید.

علاقمندان جهت خرید یا دریافت اشتراک سالیانه می‌توانند با شماره ۸۸۳۵۶۴۳۶-۰۲۱ تماس بگیرند.

نظر شما