شناسهٔ خبر: 45135639 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سهم ایران از بازار روسیه تنها یک‌چهارم ظرفیت است

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با ابراز نارضایتی از منفی بودن طراز مالی و تجاری با بازار هدف روسیه گفت: روسیه ظرفیت مراودات تجاری تا دو میلیارد دلار را دارد ولی اکنون سهم ایران از این بازار بزرگ تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمد دنیامالی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای گسترش مراودت‌های تجاری با کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه روسیه نیاز به زیرساخت‌های مناسب است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف جمهوری اسلامی برای صادرات کالا کشور روسیه بوده و به‌منظور گسترش مراودت‌های تجاری با این کشور باید برای تجار و بازرگانان زیرساخت‌های لازم به بهترین نحو فراهم شود.

وی با اشاره به نقش مؤثر بازار بزرگ روسیه در رشد اقتصادی گیلان و کشور گفت: روسیه یک بازار هدف بسیار بزرگ با ظرفیت ۷۰۰ میلیارد دلار شامل ۲۵۰ میلیارد دلار واردات و ۴۵۰ میلیارد دلار صادرات بوده و طراز بازرگانی اتحادیه اروپا با روسیه ۳۰۰ میلیارد دلار و طراز بازرگانی چین با روسیه ۱۱۰ میلیارد دلار است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی بندر آستارا خان را یکی از مهم‌ترین بنادر حاشیه خزر معرفی کرد و افزود: ظرفیت بنادر گیلان به لحاظ صادرات و واردات کالا ۳۵ تا ۴۰ میلیون تن بوده و ۲۵ درصد واردات و صادرات کالا به کشور روسیه و دیگر کشورهای حاشیه خزر از بندر استراتژیک آستارا خان صورت می‌گیرد.

دنیامالی با ابراز نارضایتی از منفی بودن طراز مالی و تجاری با بازار هدف روسیه بیان کرد: روسیه ظرفیت مراودات تجاری تا دو میلیارد دلار را دارد ولی اکنون سهم ایران از این بازار بزرگ تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است لذا باید با اقداماتی مثل تکمیل راه‌آهن به افزایش مراودت‌های تجاری با روسیه کمک کرد.

وی ۲۰ درصد کالا صادرشده به روسیه را مواد پتروشیمی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به عدم تکمیل راه‌آهن رشت ـ بندر کاسپین ـ آستارا جمهوری اسلامی توانایی افزایش صادرات مواد پتروشیمی به روسیه به‌شرط همسان‌سازی تعرفه دو طرف را دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تأکید بر دو فرصت تاریخی برای افزایش مراودت‌های تجاری با روسیه گفت: تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه و افزایش و شناسایی بازارهای هدف و افزایش صادرات دو فرصت تاریخی به‌منظور گسترش روابط میلیارد دلاری با روسیه است.

دنیامالی با اذعان به اینکه بندر انزلی از ظرفیت مراودت تجاری ۱۵ میلیون تنی برخوردار است، افزود: در سال گذشته تنها یک‌میلیون تن سهم بندر انزلی از مراودت‌های تجاری با روسیه علیرغم زیرساخت‌های ایجادشده بوده و این امر در حالی رقم خورد که میزان مراودت تجاری بندر انزلی با روسیه در چند سال گذشته هفت الی هشت میلیون تن بوده است.

وی از تلاش برای تشکیل اتحادیه مالکان کشتی در دریای خزر خبر داد و بیان کرد: در دریای خزر ۵۰ کشتی با مالکان ایرانی وجود دارد که دارای دغدغه‌هایی هستند لذا در تلاشیم تا یک اتحادیه‌ای را برای این گروه تشکیل داده تا بهتر بتوان مطالبات آنان را پیگیری کرد زیرا توجه به اقتصاد دریایی منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

نماینده مردم شهرستان بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی به اذعان به اینکه منطقه آزاد انزلی از اهداف تعریفی خود فاصله گرفته است، تصریح کرد: یکی از اهداف شکل‌گیری مناطق آزاد توسعه صادرات و صنعتی است ولی بر اساس آمار گمرک منطقه آزاد انزلی نسبت واردات به صادرات فاصله فاحشی وجود دارد لذا نباید سهم مردم انزلی با خرده‌فروشی نادیده گرفته شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹/ق

نظر شما