شناسهٔ خبر: 45132732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

در اداره سوم ارتش اسرائیل مشهور به دایره ایران چه می گذرد؟

یوآو لیمار در «اسرائیل هایوم» نوشت: آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل به نیروهای نظامی دستور داده که برای مقابله با ایران طرح جدیدی را ترسیم کنند. این دستور به دنبال اقدامات اخیر تهران داده شده است. ایران اخیرا نشان داده كه قصد دارد برنامه هسته‌ای خودش را سرعت ببخشد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یوآو لیمار در «اسرائیل هایوم» نوشت: آویو کوچاوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل به نیروهای نظامی دستور داده که برای مقابله با ایران طرح جدیدی را ترسیم کنند. این دستور به دنبال اقدامات اخیر تهران داده شده است. ایران اخیرا نشان داده كه قصد دارد برنامه هسته‌ای خودش را سرعت ببخشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اداره استراتژی و دایره سوم ارتش اسرائیل که بیشتر به نام دایره ایران شناخته می‌شود، وظیفه دارد سه گزینه برای اسرائیل جهت تضعیف تلاش‌های هسته‌ای تهران یا در صورت لزوم مقابله با این کشور ارائه دهد، این گزینه‌ها به زودی به دولت ارسال می‌شود.

تلاش‌های فوق منجر به اضافه شدن میلیاردها دلار به بودجه دفاعی کشور می‌شود. در حالی که ایران اعلام کرده که مایل است به جای برجام با دولت جدید رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن در مورد یک توافق هسته‌ای جدید مذاکره کند، اما اخیراً اقدامات مختلفی انجام داده که می‌تواند در صورت تصمیم قطعی رژیم برای ساخت سلاح هسته‌ای، به طور قابل توجهی زمان لازم برای تولید آن را کاهش دهد.(توضیح: ایران هیچگونه پیشنهادی برای مذاکره مجدد هسته ای نداده است)

اطلاعات نظامی اسرائیل معتقد است که به محض اینکه تهران دستور دهد، این کشور می‌تواند در طی یک سال یک سایت هسته‌ای نظامی کاملا فعال تشکیل شود.

بنی گانتز، وزیر دفاع به اسرائیل هایوم گفت: ایران در سالهای اخیر چه از نظر تحقیق و توسعه و چه در زمینه مواد غنی شده و همچنین به لحاظ قدرت تهاجمی، پیشرفت قابل توجهی داشته است. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی واقعاً می‌خواهد سلاح هسته‌ای داشته باشد.

وی افزود: واضح است كه اسرائیل باید یك گزینه نظامی روی میز داشته باشد. البته چنین گزینه‌ای به منابع و سرمایه گذاری نیاز دارد و من برای تحقق این امر تلاش می‌كنم.

اقدامات اخیر ایران، از جمله جمع‌آوری اورانیوم غنی شده با خلوص پایین، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته، گسترش تأسیسات هسته‌ای، پیگیری غنی سازی اورانیوم تا سطح  20 درصد و اعلام برنامه‌های تولید فلز اورانیوم برای سوخت راکتور همه و همه به معنای عزم جمهوری اسلامی برای پیگیری برنامه‌ هسته‌ای‌اش است. در حال حاضر ذخایره هسته‌ای تهران در حال رشد است.

اسرائیل با هشدار نسبت به اینکه از سرگیری شرایط ذکر شده در توافق هسته‌ای 2015 یک فاجعه است معتقد است جمهوری اسلامی قصد دارد هنگام مذاکره با دولت بایدن از این ذخایر هسته‌ای به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند.

اسرائیل در آینده خواهان توافقی از سوی آمریکا با ایران است که شامل یک دوره نظارت طولانی‌تر بر برنامه‌های هسته‌ای این کشور و همچنین محدودیت در تحقیق و توسعه هسته‌ای شود. اسرائیلی‌ها همچنین به دنبال محدود کردن توسعه و تولید موشک و مهار فعالیت‌های تهران در منطقه نیز هستند.

مقامات اسرائیلی گفتند كه این دولت از هیچ تلاشی برای متقاعد کردن آمریکا جهت امضای توافقی بهتر با تهران دریغ نمی‌کند.

نخست وزیر بنیامین نتانیاهو قصد دارد از شخص خاصی برای پیگیری این تلاشها استفاده کند. او احتمالاً از یوسی کوهن مدیر آژانس اطلاعاتی اسرائیل یعنی موساد که قرار است در ژوئن بازنشسته شود، استفاده خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما