شناسهٔ خبر: 45132717 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۰ اسیر ارتش یمن آزاد شدند

تهران - ایرنا - ۱۰ نفر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن که به اسارت مزدوران نیروهای ائتلاف درآمده بودند، با میانجیگری مقامات محلی آزاد شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شبکه «المسیره»  بامداد شنبه به نقل از  رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی اضافه کرد: اسرای یاد شده روز جمعه در یک روند تبادل در جبهه «جوف» از طریق واسطه محلی آزاد شدند.

«عبدالقادر مرتضی» به تعداد اسیران طرف مقابل که توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آزاد شده اند، اشاره ای نکرد.

رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن شنبه گذشته گفته بود که مزدوران حزب اصلاح از شرکت در روند تبادل اسرا که توسط سازمان ملل تعیین شده بود، خودداری کردند و این کار را ناکام گذاشتند.

مرتضی اضافه کرد: سازمان ملل هنوز تلاش واقعی برای مجبور کردن آنها برای بازگشت به روند تبادل اسرا انجام نداده است و ما تاکنون تضمین‌های بین المللی برای آن دریافت نکرده‌ایم.

وی توضیح داد که عملیات محلی مبادله اسرا در مارب که اخیرا" توسط مزدوران حزب اصلاح متوقف شد، ۲ یا سه ماه پیش توافق شده بود.

رئیس کمیته امور اسرای دولت نجات ملی یمن افزود: ما به هنگام اجرای این عملیات از اینکه مزدوران یاد شده مبادلات محلی را متوقف کرده و از اجرای آنها خودداری کردند، متعجب شدیم.  

وی بر آمادگی برای اجرای کلیه مبادلات اسیران که قبلاً چه از طریق سازمان ملل و چه با میانجیگری محلی توافق شده است و همه اسیران از هر دو طرف را شامل شود تاکید کرد و افزود: این موضوع با طرف مقابل بستگی دارد و همه باید با این پرونده برخورد انسانی داشته باشند.

پیش از این در ۲۰ دی  «عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن در توئیتی از مانع‌تراشی عناصر وابسته به سعودی برای تبادل ۳۰۰ اسیر یمنی خبر داد و افزود: وابستگان  به ائتلاف سعودی در استان «مأرب»، مذاکرات یمنی‌ها برای تبادل اسرا را به طور کامل متوقف کردند.

وی افزود: وابستگان سعودی در مأرب مانع اجرای ۱۰ عملیات تبادل اسرا شامل بیش از ۳۰۰ اسیر از دو طرف که بر سر آن اخیرا توافق صورت گرفته است، می‌شوند.

رئیس کمیته ملی امور اسرای یمن در ۲۷ شهریور ماه گذشته گفته بود که توافق‌نامه تبادل اسرا که براساس «توافقنامه سوئد» منعقد شده بود، گامی مهم برای از بین بردن موانع پرونده تبادل زندانیان پس از ۴ دور مذاکره است.

این توافق که با نظارت سازمان ملل به امضای دو طرف رسیده است، شامل آزادی ۶۸۱ زندانی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مقابل آزادی ۴۰۰ نفر از طرف دیگر از جمله ۱۵ نظامی سعودی و ۴ سودانی است.

طبق بیانیه چهارمین نشست کمیته نظارتی اجرای توافق تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان یمنی، نمایندگان دولت مستعفی و فراری یمن و «جنبش انصار الله» توافق کردند که در مرحله نخست، ‌ یک هزار و ۸۱ اسیر را طبق اسامی توافق‌ شده، مبادله کنند.

تبادل اسیران از موضوع‌های اساسی مذاکرات استکهلم سوئد بود که تلاش‌ها در این زمینه همواره ناکام مانده و فقط در برخی موارد با میانجیگری‌های محلی، مبادله شماری از اسیران انجام شده است.

نظر شما