شناسهٔ خبر: 45132685 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

خونریزی در دوران بارداری

سلامت رکنا : خونریزی در دوران بارداری امری غیر طبیعی محسوب نمی شود و می تواند دلایل بسیار گوناگونی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

در اینجا به زنان باردار گفته می‌شود که چه مسائلی می‌تواند باعث خونریزی شود و اینکه در این‌گونه موارد چه باید کرد.

به گزارش رکنا ، خونریزی در دوران بارداری همیشه جزو مسائلی است که باعث ترس و وحشت می‌شود و در مواجه با آن ممکن است دچار شوک و ترس شوید، اما لازم است که بدانید در این‌گونه شرایط بدترین مسئله ترس است و ترس باعث مشکل‌تر و حادتر شدن قضیه می‌شود.

خونریزی در ماه‌های اولیه بارداری

اگر خونریزی ها در 24 هفته اول بارداری مشاهده شود، احتمال سقط جنین وجود دارد. متأسفانه سقط جنین امری اجتناب‌ناپذیر است و شما نمی‌توانید آن را متوقف کنید. معمولاً پیدا کردن یک دلیل اصلی و آشکار در مورد سقط جنین امری غیرممکن است اما تصور می‌شود که سقط جنین در ماه‌های اولیه می‌تواند به دلیل وضعیت غیرعادی جنین باشد. از نظر آماری نشان داده شده است که اغلب سقط جنین در ماه‌های اولیه بارداری صورت می‌گیرد. در مقایسه با ماه‌های آخر بارداری که در سه ماهگی به اوج خود می‌رسد.

یک خونریزی خفیف و بدون درد زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک بارور، تقریباً 7 تا 10 روز بعد از لقاح به داخل رحم پیوند می‌خورد.

تغییرات هورمونی

میزان تولید پروژسترون در ابتدای بارداری آن‌قدر کافی نیست که بتواند قاعدگی را کاملاً متوقف کند در نتیجه ممکن است یک خونریزی بسیار خفیف مشاهده شود.

نشانه و علائم: شما هنوز هم دچار عادت ماهیانه می‌شوید اگرچه مدت زمان آن کمتر و میزان خونریزی کمتر از حد معمول است. این مسئله اغلب در ماه اول یا دوم بارداری اتفاق می‌افتد. اگرچه در بعضی از زنان مشاهده شده است این خونریزی که شبیه به قاعدگی خفیف است، در طول 9 ماه بارداری دیده می‌شود.

روش درمان: اگر خونریزی بسیار کم و بدون درد باشد، اغلب هیچ‌گونه راه علاج و بهبودی وجود ندارد، تنها کاری که می‌توان کرد انجام یک اسکن بلافاصله بعد از احتمال به بارداری است.

عفونت و یا سائیدگی و یا خراش دهانه رحم

برای تمام خونریزی‌ها دلیل و مشکل پزشکی وجود ندارد. اگرچه لازم است که مورد بررسی قرار گیرد. داشتن خونریزی به دلیل پولیپ و یا سائیدگی گردنه رحم که در دوران بارداری بسیار معمول و شایع است. زیرا در عملکرد هورمون‌ها تغییراتی به‌وجود می‌آید.

در حقیقت تقریباً 75درصد از زنان باردار دچار این سائیدگی می‌شوند، اما تمامی آنها منجر به خونریزی نمی‌شود. عفونت رحمی دلیل دیگری برای خونریزی در دوران بارداری محسوب می‌شود.

نشانه‌ها و علائم: اگر دلیل خونریزی در شما به‌خاطر مشکل عفونت رحمی باشد، حتی با مراجعه به پزشک داخلی نیز می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. خراش و پولیپ دهانه رحم معمولاً بعد از تولد نوزاد از بین می‌رود. اما اگر این مسئله ادامه پیدا کرد و باعث به‌وجود آمدن مشکل شد، آنها می‌توانند توسط پزشک سوزانده شوند.

خطر سقط جنین

خونریزی‌های رحمی اغلب در مدت سه ماهگی اول بارداری در یک‌چهارم از زنان باردار رخ می‌دهد و در 50درصد از موارد بارداری حالت نرمال و عادی خود را طی می‌کند و مادران صاحب یک فرزند سالم خواهند شد.

نشانه‌ها و علائم : میزان خونریزی می‌تواند تغییر کند. معمولاً خونریزی با رنگ قرمز روشن یا صورتی شروع می‌شود و هنگامی که ادامه پیدا می‌کند رنگ آن از قرمز تیره به قهوه‌ای تبدیل می‌شود . ممکن است در ناحیه زیر شکم و احتمالاً کمر درد خفیف احساس شود.

روش درمان: ‌دکتر متخصص شما ممکن است پیشنهاد کند برای انجام اسکن از قسمت گردنی رحم که هنوز بسته است،‌به بیمارستان بروید. اگر اینچنین بود و در آنجا ضربان و حس وجود داشت، به احتمال 80 درصد هیچ مشکلی وجود ندارد و همه شرایط خوب و مناسب است.

مسائل را سخت نگیرید و آنها را حاد جلوه ندهید و تا زمانی که خونریزی ادامه دارد از ارتباط جنسی خودداری کنید. پیشنهاد می‌شود که سعی کنید بیشتر استراحت کنید. به حالت دراز و خوابیده، اما حقیقت این است که اگر قرار باشد مسئله سقط جنین اتفاق بیفتد، این مسئله کمک به جلوگیری و یا توقف آن نخواهدکرد.

سقط جنین امری غیرقابل اجتناب

علائم و نشانه‌ها: رنگ خون تقریباً قرمز روشن است و همچنان که گردنه رحم در حال گشاد شدن است، شما دچار درد شکم می‌شوید. این درد شبیه به درد خفیف زایمان است و بصورت مقطعی مادر دچار درد می‌شود و بعد از مدتی درد قطع شده و دوباره شروع می‌شود. البته بعضی از زنان از این درد به عنوان سخت‌ترین و شدیدترین درد دوران قاعدگی یاد می‌کنند.

روش درمان: در این مواقع می‌توانید از داروهای از بین‌برنده درد استفاده کنید البته زیر نظر پزشک متخصص. البته به یاد داشته باشید اگر خونریزی شما زیاد باشد،‌ممکن است به تزریق خون احتیاج پیدا کنید.

رشد بی‌رویه بافت جنینی

در بعضی از موارد خونریزی به دلیل گسترش و بزرگ شدن بی‌رویه بافت جنینی جفت صورت می‌گیرد و باعث می‌شود که فضای داخلی رحم کاملاً پر شود و میزان تولید هورمون‌های بارداری افزایش پیدا می‌کند که تمامی حالات و شرایط مانند علائم بارداری است.

نشانه‌ها و علائم: ‌علائم مانند یک بیماری حاد است و فضای داخلی رحم بسیار بزرگ می‌شود و بصورت متناوب دچار خونریزی به رنگ تیره می‌شوید.

راه درمان: با انجام دادن یک اسکن می‌توانید پی به شرایط ببرید و مطمئناً برای خارج کردن این بافت باید عمل کورتاژ انجام گیرد، اما مطمئن شوید که تمامی بافت خارج شده باشد.

خونریزی در ماه‌های آخر بارداری

اگر دچار خونریزی شدید که رنگ آن قرمز روشن بود، باید هرچه سریع‌تر با دکتر و یا ماما تماس گرفت و فرقی نمی‌کند که روز باشد یا شب زیرا این علامت در ماه‌های پایانی بارداری بسیار خطرناک و مشکل‌آفرین است و به احتمال زیاد باید در بیمارستان بستری شوید و اگر دچار خونریزی شدید هستید، سریعاً باید با اورژانس تماس بگیرید.

برای تعداد زیادی از زنان خارج شدن مقداری خون و مخاط از علائم اولیه درد زایمان است. اما این یک توده مخاطی است که در طول دوران بارداری باعث بسته شدن گردنه رحم می‌شود یعنی قسمت دهانه رحم.

علائم و نشانه‌ها : به راحتی تشخیص داده می‌شود. به شکل یک توده مشخص چسبناک مخاطی که با خون مخلوط شده است که به رنگ صورتی است.

روش درمان: شما برای این مشکل کار خاصی نمی‌توانید انجام دهید تنها باید با پزشک خود ملاقات کنید.

سه روش برای مواقعی که با خونریزی در زمان بارداری مواجه می‌شوید

1ـ اگر حتی مقدار کمی خونریزی داشتید سریعاً با دکتر خود تماس بگیرید و اگر خونریزی ادامه پیدا کرد و احساس درد کردید سریعاً با آمبولانس و اورژانس تماس بگیرید.

2ـ دیدن خون و لکه خون به دکتر کمک می‌کند. پس حتماً لباس زیری که پوشیده بودید را به عنوان نمونه با خود بردارید تا دکتر بتواند آن را ببیند.

3ـ در این زمان از ارتباط جنسی پرهیز کنید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
1 0

نظر شما