شناسهٔ خبر: 45132547 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

مشاهده افزایش ابتلا به کرونا پس از انتشار دی‌اکسید نیتروژن در هوا

باشگاه خبرنگاران

 کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به استفاده مازوت در نیروگاه‌های تولید برق، گفت: ۱۴ روز پس از انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا احتمال ابتلا به کووید - ۱۹ به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

فرخنده شفیعی  با اشاره به تداوم آلودگی هوا در برخی شهرهای خوزستان، اظهار کرد: در حال حاضر با تغییر فصل و افزایش آلاینده‌ها به ویژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، با دو موضوع آلودگی هوا و پاندمی کرونا مواجه هستیم.

وی افزود: اکنون التهاب ریه ناشی از کووید - ۱۹ به یک مشکل اساسی تبدیل شده اما آلودگی هوا نیز می‌تواند در انتقال این بیماری و تضعیف سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشد و به عامل خطری برای عفونت تنفسی تبدیل شود.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وقوع پدیده اینورژن بیان کرد: پدیده وارونگی دما می‌تواند کووید - ۱۹ را تشدید کند. البته این پدیده که بر سلامت ریه مردم تأثیرگذار است، بیشتر در شهرهای صنعتی رخ می‌دهد. پدیده اینورژن، مردم به ویژه افراد دارای بیماری‌های قلبی و تنفسی را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند.

شفیعی گفت: از زمان آغاز شیوع کروناویروس تاکنون بررسی‌هایی در خصوص ارتباط آلودگی هوا با کووید - ۱۹ انجام شده است؛ با توجه به اینکه ویروس کرونا روی ذرات معلق با اندازه کمتر از ۲.۵ میکرون می‌چسبد، طبق نتایج بررسی‌ها افزایش یک میکروگرم غلظت این ذرات، در افزایش ۸ درصدی مرگ و میر ناشی از کووید - ۱۹ در سطح کشور موثر بوده است. همچنین در برخی کلانشهرها به ازای هر ۱۰ میکروگرم افزایش غلظت ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون، احتمال مرگ به علت کووید – ۱۹ نیز ۶ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به وجود گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا در برخی بازه‌های زمانی، ادامه داد: ۱۴ روز پس از انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن در هوا احتمال ابتلا به کووید - ۱۹ به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در سطح کشور مراکزی مانند نیروگاه‌های تولید برق وجود دارد که در زمستان به دلیل کمبود سوخت گاز، از سوخت فسیلی مازوت استفاده می‌کنند و موجب انتشار این نوع آلاینده در هوا می‌شوند. افزایش این آلاینده‌ها همزمان با وارونگی و ایستایی هوا، موجب ماندگاری ذرات در هوا و افزایش میزان آلاینده‌ها می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط مستقیم آلودگی هوا با کووید - ۱۹، ادامه داد: کاهش کیفیت هوا عامل خطری برای بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماران قلبی و عروقی است؛ زمانی که این افراد در مناطق آلوده زندگی می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به کووید - ۱۹ و تشدید بیماری‌های زمینه‌ای قرار می‌گیرند.

شفیعی بیان کرد: افزایش آلودگی هوا می‌تواند آسیب‌پذیری دستگاه تنفسی این افراد را افزایش و سطح ایمنی بدن‌شان را کاهش دهد و به افزایش مرگ و میر کووید - ۱۹ بیانجامد.

وی افزود: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان، زنان باردار، کارگران و افرادی که در فضای آزاد کار می‌کنند و همچنین افرادی که دوره نقاهت کووید - ۱۹ را طی می‌کنند، بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا هستند.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به دلیل درگیری سیستم تنفسی مبتلایان به کرونا، این افراد در معرض خطر بیشتر این آلاینده‌ها هستند و ممکن است آلودگی هوا، موجب تشدید بیماری و تأخیر در بهبود آن‌ها شود. حتی ممکن است پس از بهبود، منجر به تشدید بیماری و حتی ابتلای مجدد شود.

شفیعی بیان کرد: سرفه خشک، سوزش گلو و تنگی نفس علائم رایج و مشترک کووید - ۱۹ و تاثیرپذیری از آلودگی هوا هستند.

وی افزود: آلودگی هوا چهارمین علت مرگ و میر بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و دومین عامل مرگ بیماران قلبی و عروقی است و می‌تواند مرگ و میر این بیماران را ۸ درصد افزایش دهد.

کارشناس بهداشت هوای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود مردم برای کارهای غیرضروری از منزل خارج نشوند. استفاده از ماسک در صورت خروج از منزل، بسته بودن در و پنجره، خودداری از فعالیت‌های بدنی پرتحرک در فضای باز، مصرف غذاهای مفید و افزایش استفاده از سبزیجات و لبنیات و خودداری از مصرف فست‌فود نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما