شناسهٔ خبر: 45132430 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

با به‌روزرسانی سیاست‌های جدید حریم خصوصی

بالا گرفتن انتقادات از واتس‌اپ در جهان

دنیای‌اقتصاد : پس از آنکه اعلام تغییر در سیاست‌های حریم خصوصی اپلیکیشن واتس‌اپ، با واکنش‌های منفی متعددی از سوی کاربران این پیام‌رسان همراه شد، نهادهای دولتی برخی کشورها نیز به این موضوع واکنش نشان‌داده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده‌اند.

صاحب‌خبر -

در ادامه انتقادات جهانی به اقدام اخیر واتس‌اپ در به اشتراک‌گذاری داده‌های کاربران با فیس‌بوک، دیده‌بان حمایت از دیتای مصرف‌کنندگان در ایتالیا هشدار داد تغییرات حریم خصوصی اپلیکیشن پیام‌رسان واتس‌اپ برای کاربران نامفهوم و گیج‌کننده است. دیده‌بان حمایت از دیتای ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تغییرات با توجه به مقررات حریم خصوصی باید محتاطانه ارزیابی شوند و این نهاد به دنبال دستورالعمل مربوط از نهاد عالی حریم خصوصی اتحادیه اروپا خواهد بود. دیده‌بان ایتالیا اعلام کرده که ممکن است ناچار شود دست به اقدام زده و از کاربران ایتالیایی حمایت کرده و مقررات حفاظت از دیتا را به اجرا بگذارد. هشدار ایتالیایی‌ها در حالی مطرح شده که کمیسیون حفاظت از دیتای ایرلند که رگولاتور اصلی اتحادیه اروپا برای فیس‌بوک است، اعلام کرد به پایان تحقیقات جداگانه‌ای درباره شفافیت اشتراک‌گذاری اطلاعات در واتس‌اپ به‌خصوص اطلاعاتی که با شرکت مادرش به اشتراک می‌گذارد، نزدیک شده است.

براساس گزارش بلومبرگ، دیده‌بان ایرلندی ماه گذشته پیش‌نویس تصمیم خود در این زمینه را به سایر رگولاتورهای اتحادیه اروپا ارسال کرد. نظر همه ۲۷ دیده‌بان حریم خصوصی اتحادیه اروپا در تحقیقات گسترده در این بلوک لازم است. درخصوص تغییر سیاست حریم خصوصی واتس‌اپ، در هند نیز دادخواستی به دادگاه ارائه شده که چالش حقوقی دیگری برای این پیام‌رسان ایجاد می‌کند. در این دادخواست آمده است واتس‌اپ با اشتراک‌گذاری، ارسال و ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران در کشور دیگر، امنیت ملی را به‌خطر انداخته و حق اساسی حریم خصوصی ما را به سخره گرفته است. در بخش دیگری از این دادخواست آمده است: این رفتار مستبدانه و اجباری در دموکراسی مقبول نیست و فراتر از حقوق اساسی ذکر‌شده در قانون‌اساسی هند است. در هند که با ۴۰۰ میلیون کاربر، بزرگ‌ترین بازار واتس‌اپ است، بسیاری از کاربران نصب اپلیکیشن‌های رقیب مانند سیگنال و تلگرام را آغاز کرده‌اند.

براساس گزارش رویترز، تغییرات واتس‌اپ در ترکیه هم تحقیقات دولتی درخصوص این سرویس پیام‌رسان و شرکت مادرش را به‌دنبال داشته است. هفته گذشته، دفتر مطبوعاتی رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و وزارت دفاع این کشور به خبرنگاران اعلام کردند واتس‌اپ را ترک می‌کنند و به مهاجرت جهانی از این اپلیکیشن پیام‌رسان به‌دلیل تغییر شرایط استفاده آن و افزایش نگرانی‌های حریم خصوصی، پیوستند. براساس اعلام دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه، این دفتر دیگر از واتس‌اپ برای اطلاع‌رسانی به خبرنگاران استفاده نمی‌کند و کانال‌هایش را به BiP منتقل خواهد کرد. وزیران متعدد دولت ترکیه از شهروندان خواستند از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بومی نظیر BiP که توسط اپراتور تلفن‌همراه ترک‌سل طراحی شده است، استفاده کنند. علی‌طاها کوج، مدیر دفتر تحول دیجیتالی ریاست‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: اپلیکیشن‌های خارجی ریسک‌های امنیتی جدی ایجاد می‌کنند. فرق‌گذاشتن میان اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشورها در زمینه حریم خصوصی داده غیرقابل قبول است. ما باید با استفاده از اپلیکیشن‌های بومی، از اطلاعات دیجیتالی حفاظت کنیم.

واتس‌اپ ماه‌جاری به ۲ میلیارد کاربرش اعلام کرد حق‌دارد اطلاعات کاربران را با شبکه فیس‌بوک- شرکت مادر این پیام‌رسان- به اشتراک بگذارد. تغییرات در شرایط و خدمات واتس‌اپ که از هشتم فوریه اجرایی می‌شود به این اپلیکیشن اجازه می‌دهد اطلاعات کاربران را با شرکت فیس‌بوک به اشتراک بگذارد. کاربران باید با شرایط جدید که به آنها اجازه می‌دهد هدف تبلیغات هدفمند قرار گیرند، موافقت کنند در غیر این‌صورت دسترسی به اکانت‌هایشان در واتس‌اپ را از دست می‌دهند. شرایط جدید که به‌زودی اجرایی می‌شود، باعث انتقاد گسترده کارشناسان فناوری، مدافعان حریم‌خصوصی، کارآفرینان میلیاردر و سازمان‌های دولتی‌شده و موج کوچ کاربران به سرویس‌های رقیب را در پی داشته است. واتس‌اپ اعلام کرده که این تغییرات ضروری بوده و به یکپارچگی بهتر این پیام‌رسان با سایر محصولات فیس‌بوک کمک می‌کند. این پیام‌رسان محبوب در واکنش به انتقادات گسترده، توضیح داده که تغییرات مذکور شامل پیام‌های خصوصی کاربران با دوستان و خانواده‌شان نمی‌شود.

نظر شما