شناسهٔ خبر: 45131976 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

التهاب در بازار روغن نباتی/ نسخه صمت کهگیلویه و بویراحمد برای ماه‌های بهمن و اسفند

کمبود روغن در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی واحدهای صنفی و مغازه‌ها باعث التهاب در بازار روغن شده‌.هر چند این مشکل کشوری و خاصه کهگیلویه و بویراحمد نیست اما از معاون بازرگانی سازمان صمت نسخه سازمان برای روزهای آینده را جویا شدیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، این روزها یکی از مشکلات اساسی در بازار کشور کمبود روغن نباتی است موضوعی که مردم پیگیری آن را از رسانه‌ها خواستار شدند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم روزی نیست که رسانه به موضوع و بحث داغ کمبود روغن در سطح بازار نپردازد،  انصافا روغن نه در فروشگاه‌های بزرگ و نه در واحدهای صنفی و مغازه‌ها یافت نمی‌شود.

موضوع را از معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن و تجارت پیگیر شدیم که  سید امیر تیمور موسوی به فارس گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران روغن خام را برای استیصال در اختیار کارخانجات تولیدی روغن قرار می‌دهد سپس در شبکه توزیع قرار می‌گیرد و ما روزانه با توجه به سقف سهمیه ابلاغی از کارخانه اکسین گچساران به مقصد شهرهای استان روغن توزیع می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف روغن یک خانوار بر اساس سند مدیریت استراتژیک وزارت صمت ۱۵ تا ۱۷ کیلوگرم در سال است، گفت: عدم تخصیص ارز و مشکل مواد اولیه واردات روغن خام منجر به ایجاد این مشکل در سطح کشور شده است. نه تنها در کهگیلویه و بویراحمد بلکه در سایر استان‌ها این مشکل با شدت بیشتری وجود دارد.

موسویان عنوان کرد: سهمیه مصوب ۳ ماه پیش استان ۸۰۰ تن بود که جذب و در شبکه توزیع شد علاوه بر این مقدار، با رایزنی با شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در تهران، ۶۰۰ تن روغن برای ۴ فروشگاه کوروش، جانبو، رفاه و اتکا جذب و  در خود فروشگاه‌ها توزیع شد.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال که مردم به این فروشگاه‌ها هم مراجعه کرده‌اند اما روغنی نیست، افزود: سهمیه روغن قطره چکانی است ماه رمضان امسال سهمیه روغن متعلق به استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فراوانی کالا جذب نشد در حال حاضر به همین دلیل با کمبود مواجه شده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه به غیر از کهگیلویه و بویراحمد استان‌های بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و یزد روغن خود را از کارخانه گچساران تامین می‌کنند، افزود: این استان‌ها هم با چنین مشکلی مواجه شده‌اند.

وی با بیان اینکه روغن با مارک‌های فامیلا و اویلا، غنچه و لادن برای فروشگاه‌های استان توزیع شد، گفت: متاسفانه در این شرایط کمبود روغن شاهدیم مردم مازاد بر نیاز روغن خریداری می‌کنند.البته در برخی فروشگاه و واحدهای صنفی روغن وجود دارد اما کافی نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس جمعیت ۷۱۳ هزار نفری  میزان روغن وارداتی کفاف استان را نمی‌دهد، بیان کرد: این شرایط نظارت بیشتر بازرسان سازمان صمت را می‌طلبد ضمن اینکه مردم می‌توانند به عنوان مسئولیت اجتماعی با این سازمان همکاری داشته و تخلفات گرانفروشی، احتکار، امتناع از فروش و سایر موارد را از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان صمت یا ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

این مسئول در خصوص اقدامات سازمان برای رفع این مشکل گفت: طبق مصوبه‌ای که وزیر صنعت به شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرده ۳۰۰ هزار تن روغن خام‌ از محل ذخایر استراتژیک ایران باید در اختیار واحدها و کارخانجات روغن نباتی قرار گیرد که بعد از اعلام برش استانی‌، سهم کهگیلویه و بویراحمد جذب و برای ماه‌های بهمن و اسفند و جهت مصارف صنعت، صنف و خانوار توزیع می‌شود تا از التهاب کنونی کاسته شود.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فروش روغن بیش از قیمت درج شده بر روی کالا و  توجیه فروشندگان مبنی بر اینکه قیمت‌ برای فروشنده است نه مصرف کننده گفت: کارخانه تولیدی پس از آنالیز هزینه، درصد سود کارخانه و سود توزیع کننده قیمت محصول را مشخص می‌کنند لذا قیمت برای مصرف کننده بوده و این اقدام تخلف آشکار و محرز است که از مردم تقاضا داریم این چنین مواردی را با مراجعه به سازمان صمت یا سامانه ۱۲۴ گزارش دهند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

نظر شما