شناسهٔ خبر: 45131338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

بیش از هزار مرکز استخراج غیرمجاز رمزارز جمع‌آوری شد

عقب راندن بیت‌کوین از برق‌خواری

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادی-محمدرضا حقی: پس از رخ دادن خاموشی‌های ناگهانی اخیر که بدون اطلاع رسانی قبلی بسیاری از مردم را در استانهای مختلف کشور آزره خاطر کرده بود مسئولین مربوطه را بر آن داشت تا تامین برق خانگی در اولویت کار قرار بگیرد.بر این اساس از روز چهارشنبه مصارف مربوط به مراکز استخراج بیت کوین که برق فراوانی را مورد مصرف قرار میدهند به حداقل و یا بطور کانل فعلا قطع شوند.همچنین از آن روز تاکنون بیش از یک هزار مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در سراسر کشور کشف و جمع آوری شده اند.به گفته سخنگوی صنعت برق کشور تاکنون ۲۶۰ مگاوات در ۱۶۲۲ مرکز غیر مجاز استخراج رمز ارز جمع آوری شده است و فعالیت برای جمع‌آوری مراکز غیرمجاز ادامه دارد.بر اساس این گزارش، مصطفی رجبی‌مشهدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال همکاری هستیم تا از طریق اینترنت مصرفی و IP این مراکز با تعداد زیادی از آنها شناسایی و برخورد شود به بروز خاموشی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: میزان خاموشی‌ها نسبت به کل انرژی روزانه ناچیز برآورد شده و عدیی حدود ۱.۵ درصد است اما به دلیل وابستگی شدید زندگی مردم به برق اثرگذاری بالایی داشت. اولویت تامین برق با بخش‌های خانگی، تجاری، بیمارستان‌ها و مراکز حساس بوده و با اقدام‌های انجام شده اکنون شرایط پایدار است.همچنین غلامعلی رخشانی مهر معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از بکارگیری فناوری‌های جدید برای تعدیل روشنایی‌ها خبر داد و گفت: در این خصوص ساعات نجومی با هدف بهره گیری از میزان روشنایی‌ها بر حسب نیاز استفاده می‌شود.
توقف فعالیت ماینرهای چینی در ایران
همچنین بنابر اعلام مدیرعامل شرکت توانیر با استخراج کنندگان رمز ارز مجاز مذاکره شده تا در این زمان فعالیت خود را متوقف کنند و در این راستا فعالیت استخراج کنندگان رمز ارز چینی هم متوقف شده است.محمدحسن متولی زاده با بیان اینکه فعالیت بزرگترین سایت استخراج رمزارز در رفسنجان نیز متوقف شده است و قرار شده تا ماینرهای مجاز به مدت دو هفته فعالیت نداشته باشند، گفت: ۳.۸ درصد استخراج رمزارزها در جهان برای ایران است که اگر این آمار را تبدیل به برق کنیم براساس مدل موجود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات میزان مصرف برق آن ها می شود که نیمی از آن ها براساس قراردادهایی که داریم مجاز هستند.مدیرعامل توانیر افزود: براساس قوانین و مقررات رمزارزهای مجاز برق را به قیمت صادراتی دریافت می کنند اما طی این چند روز با هماهنگی‌هایی که انجام شد کلیه مراکز مجاز فعالیت خود را قطع کردند و قرار شد زمان دیگری مجددا فعالیت خود را آغاز کنند. متولی زاده با بیان اینکه یک تعداد از این مراکز که کوچک نیز هستند به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند، اظهار کرد: از مردم درخواست کرده ایم تا اگر اطلاعاتی دارند اعلام کنند و در ازای آن از شرکت توانیر پاداش بگیرند. در این ایام میزان برخوردها را تشدید کردیم و در این روزها تعداد بیشتری شناسایی شدند.وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت فعالیت نیروگاهها گفت: نیروگاه ها اکنون آماده به کار هستند، تعدادی از نیروگاه ها به دلیل عدم نیاز از مدار خارج شدند و برخی نیروگاه ها به خاطر کمبود سوخت ممکن است از مدار خارج باشند اما نکته مهم این است که اگر مردم همکاری کنند در بخش خانگی و تجاری تنها با صرفه جویی اندک می توانیم مشکل را حل کنیم. متولی زاده با بیان اینکه حجم سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها تغییر محسوسی نداشته است، تصریح کرد: افزایش ۴.۵ درصدی عرضه انرژی به بخش صنعت به همین میزان مصرف سوخت نیروگاه‌ها را افزایش داد. میزان مصرف برق مراکز استخراج رمز ارز را ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات اعلام کرد.
بازگشت نیروگاه‌های از مدار خارج شده
 به مدار تولید
صدا وسیما درخبری به نقل از رئیس ستاد مدیرت سوخت نیروگاه‌ها آورده است: در روزهای گذشته بدلیل رشد مصرف گاز محدودیتی در تامین گاز نیروگاه‌ها پیش آمد، اما اکنون نیروگاه‌هایی که از مدار خارج شده بودند دوباره وارد مدار شدند.همایون حائری، گفت: شرکت‌های برق و گاز، واحدهای خدماتی هستند که مسئول تأمین برق و گاز مردم هستند.
وی با اشاره به اینکه در تابستان رشد برق و در زمستان رشد گاز در کشور ۲ برابر می‌شود ادامه داد: مصرف گاز خانگی و تجاری در زمستان ۳ برابر تابستان است و مصرف گاز خانگی و تجاری بیش از ۸ برابر گازی است که به نیروگاه‌ها اختصاص می‌دهند. رشد مصرف گاز خانگی و تجاری، نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب بوده است.
به گفته حائری با توجه به اینکه سهم تولید گاز افزایش داشته و گاز بیشتری در اختیار کشور بوده، اما مسئله این است که نسبت به سال گذشته، مصرف در بخش خانگی و تجاری، بیشتر شده است. بطوری که در سال گذشته، میانگین مصرف گاز خانگی و تجاری ۴۹۰ میلیون متر مکعب بوده که امسال این رقم به ۶۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
رئیس ستاد مدیرت سوخت نیروگاه‌ها گفت: با همکاری شرکت گاز اقدام مشترکی در رابطه با کاهش مصرف انرژی انجام داده ایم بطوری که با مراجعه به مراکز و ادارات تعطیل، خاموشی سیستم گرمایشی و روشنایی آنها را رصد می‌کنیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه نیروگاه‌های ما توان تولید ۲ برابر ظرفیت برق مصرفی کنونی را در کشور دارند اظهار داشت: اکنون به اندازه نیاز مصرف کنندگان، نیروگاه در مدار است و نیروگاه‌هایی که در مدار قرار دارند با تأمین گاز، برق مصرفی را تولید می‌کنند. تاکنون نیاز مصرف برق ۳۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات بود که به همین اندازه، نیروگاه در مدار وجود دارد ضمن اینکه ظرفیت نیروگاه‌های ما کامل است و مطابق نیاز کشور در حال تولید هستند.

نظر شما