شناسهٔ خبر: 45131063 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

ناگفته هایی از شرایط بسیار سخت اقتصادی روحانیون و طلاب در دوره کرونا

طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) در شرایط کرونایی در بخش های مختلف همگام با هموطنان مان به خدمت رسانی و کمک به هموطنان پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

 

 

 

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد پیکری استاد حوزه و دانشگاه و مدیر حوزه علمیه امام علی بن ابی طالب(ع)طلاب و روحانیون مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع)گفت: در شرایط شیوع ویروس کرونا در بخش های مختلف همگام و هم قدم با هموطنان مان به خدمت رسانی و کمک به هموطنان پرداخته اند.  طلبه های مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) در دو بخش اصلی برای مقابله با کویید 19 در حال فعالیت و خدمت رسانی به شهروندان تهرانی هستند.

در بخش اول که مربوط به خدمات بهداشتی و سلامت است، طلاب در قالب گروه های جهادی به ضد عفونی معابر گندزدایی و استرلیزه کردن کوچه ها و خیابان ها در منطقه غرب تهران می پردازند. توزیع ماسک و دستکش در میان خانواده های کم بضاعت از دیگر فعالیت هایی است که طی یک سال اخیر بوده است.

طلاب با امکانات و تجهیزات ضد عفونی که از شهرداری و سپاه دریافت می کنند، شبانه در محلات غرب تهران حضور یافته و به ضد عفونی معابر و گندزدایی معابر می پرداختند.

جمع دیگری از طلاب در قالب گروه جهادی به بیمارستان ها و غسالخانه ها اعزام می شدند. در بیمارستان ها طلاب به کارهای فرهنگی و اجرای برنامه های مذهبی، قرائت ادعیه، زیارت عاشورا و حدیث کساء می پرداختند و در بخش دیگر نیز به کادر درمانی بیمارستان در خدمت رسانی به بیماران کمک می کردند.

از جمله فعالیت هایی که در بخش خدمات رسانی به بیماران و کمک به کادر درمانی بیمارستان توسط طلاب انجام می شد، فعالیت در بخشی که به اتاق کثیف در بیمارستان ها معروف است، فعالیت می کردند و کارهای خدماتی و کارهای بر زمین مانده را با تواضع کامل انجام می دادند، حتی طلبه های پایه دهم که مدرک شان معادل فوق لیسانس است با تواضع کامل در بخش های خدماتی به کادر درمانی کمک می کردند و همچنین روحیه دهی به بیماران کرونایی و خانواده هایشان از دیگر فعالیت های طلاب در بیمارستان ها است.

گروهی از طلاب نیز در غسالخانه ها حضور یافته و در غسل و کفن بیماران کرونایی خدمت رسانی می کنند. همچنین برای متوفیان بر اثر کرونا نماز میت می خوانند.

توزیع بسته های ارزاق، پیدا کردن شغل برای افرادی که به دلیل شرایط کرونا از کار بیکار شده اند و اعلام نیاز برای افرادی که فاقد شغل هستند از دیگر فعالیت های طلاب مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) است.

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا متاسفانه برای عده ای بهانه شد تا ترک وظیفه کنند و به استراحت بپردازند، فرصتی پیش آمده است برای ارتقای انسانیت و فرصتی برای افرادی که می خواستند ایثار و از خود گذشتگی برای خدمت به مردم و حفظ سلامتی هموطنان شان را به تصویر بکشند.

در شرایط شیوع ویروس کرونا کلاس های درس مدرسه علمیه امام علی ابن ابیطالب (ع) به صورت مجازی برگزار می شود؛ بنابراین حضور فیزیکی طلاب در مدرسه برای تحصیل در مدرسه علمیه کمرنگ تر است اما فعالیت های جهادی و انسان دوستانه طلاب در این ایام رشد چشمگیری داشته است و طلاب در سطوح و پایه های مختلف به صورت داوطلبانه و جهادی برای کمک به همنوعان خود به ویژه خانواده های کم بضاعت و بی بضاعت وارد میدان شده اند.

تاکنون بسته ارزاق به صورت کامل در قالب کمک های مومنانه و در سه مرحله به خانواده های کم بضاعت و نیازمند در مناطق حاشیه تهران، شهرک بهارستان، در مناطق جنوب تهران و همچنین به صورت موردی به خانواده های کم بضاعتی که از سوی طلاب شناسایی شده اند، توزیع شده است.

به جز مناطق محرومی که بسته های ارزاق در آنها توزیع شده است به صورت موردی افراد کم بضاعت را در مناطق مختلف تهران شناسایی می کنیم و اقلام ضروری نظیر گوشت و مرغ و مواد خوراکی برای آنها ارسال می کنیم که تحویل این بسته ها به خانواده ها توسط طلاب انجام می شود.

همچنین خیران و افراد متمولی که در امور خیر دستی دارند را شناسایی کرده و خانواده های کم بضاعت و نیازمند را که در ایام کرونا بیشتر دچار آسیب شده اند به آنها معرفی می کنیم تا بتوانند تا حد امکان کمک های مادی و معنوی از این خانواده ها داشته باشند.

همچنین به صورت ماهانه افرادی که بانی خیر هستند در راستای تهیه و توزیع گوشت گرم در میان خانواده های کم بضاعت و نیازمند را شناسایی کرده و در این راستا نیز کارهایی انجام می دهند.

 با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا محدودیت های اعلام شده و الزام رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شده است تا فرصت های درآمدی بسیاری از طلاب از بین رفته و یا کاهش یابد. با توجه به تعطیلی منبرهای مناسبتی، عدم برگزاری نماز جماعت و بسیاری محافل و مجالس مذهبی و سخنرانی فرصت های درآمدی طلاب کاهش یافته است. در اینجا باید یادآور شوم که منظور از طلبه افراد در حال تحصیل هستند؛ بنابراین در حال حاضر تنها منبع درآمد طلاب از محل شهریه مراجع می باشد که آن هم ماهانه بین 500 تا 600 هزار تومان می باشد.

بسیاری از طلاب برای امرار معاش و کسب درآمد در این ایام به کارهای متفرقه نظیر انجام کارهای خدماتی، نظافت منازل، کار در اسنپ به وسیله موتور و یا خودرو مبادت ورزیده اند و یا در شرکت های خدماتی طرف قرارداد شهرداری مشغول فعالیت و کار شده اند و فعالیت هایی نظیر هرس درختان و کارهایی از این قبیل را انجام می دهند تا بتوانند گذران زندگی کنند. بعضا به صورت روزمرد و ساعتی در بخش های مختلف کار می کنند. بالاترین شهریه ای که طلاب دریافت می کنند، مربوط به طلاب متاهل است که توسط مقام معظم رهبری و به صورت ماهانه 800 هزار تومان پرداخت می شود که با این مبلغ باید تحصیل کنند، هزینه زندگی در شرایط سخت اقتصادی به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا را تامین کنند. در واقع می توان گفت طلاب در شرایط شیوع ویروس کرونا و شرایط سخت اقتصادی به سختی گذران زندگی می کنند و زندگی شان دچار دشواری شده است.

نظر شما