شناسهٔ خبر: 45125257 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

حمله خشکسالی زودرس به جنگل‌های بلوط زاگرس

باشگاه خبرنگاران

بلوط یکی از مهم‌ترین گونه‌های درختی زاگرس است که عمری طولانی دارد و گیاه آن خاصیت‌های فراوانی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف،  جنگل‌های بلوط جزء یکی از ارزشمندترین منابع طبیعی ایران محسوب می‌شود، بلوط مهم‌ترین گونه درختی زاگرس است و گیاه آن خاصیت فراوانی دارد. متاسفانه چندسالی که این درخت‌ها در معرض نابودی هستند و طبق گفته کارشناسان، درختان جنگل‌های بلوط زاگرس دچار حمله خشکسالی زودرس شدند و تمامی آن‌ها در حال خشک شدن هستند، بخش زیادی از این جنگل‌ها به دلیل بیماری چوب سوسک‌خوار، آتش سوزی و استفاده به جای سوخت زمستانی توسط عشایر و روستائیان رو به نابودی است.

این جنگل‌ها ۴۰ درصد آب شیرین کشور، حفاظت از آب و خاک، تعدیل هوا و ۵۰ درصد از خوراک دام و همچنین امنیت و سلامت کشور را تامین کرده است؛ اما با این وجود بیماری موسوم به زوال درختان بلوط زاگرس باعث شده در ۱۰ سال اخیر بیش از یک و نیم میلیون هکتار و یا ۱۸ میلیون اصله درخت بلوط از ۲۵ تا ۱۰۰ درصد دچار آفت زدگی و یا خشکیدگی شوند که البته دولت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز اقدام در خوری تاکنون در این راستا انجام نداده‌اند.

با این وجود راهکار‌های مختلفی که عمدتا متکی به حفظ درختان هستند در این مرحله در حال اجرا است که از آن جمله می‌توان به تشتک سازی در اطراف درخت و سعی در رساندن آب به ریشه‌های آن اشاره کرد، بنابراین نیاز است تا مسئولان هر چه سریع‌تر به فکر احیا این منابع طبیعی با ارزش کشورمان باشند.

انتهای پیام/

نظر شما