شناسهٔ خبر: 45124194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در یک برنامه رادیویی مطرح شد

اصنافی: پیشنهادی برای جلوگیری از رفتار‌های سلیقه‌ای در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها / باقری: نقش موثر نظام رتبه‌بندی در کیفی‌سازی

امروزه یکی از ملاک‌های ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها استفاده از نظام‌های رتبه بندی در دنیاست که ایران هم به شکل ملی این رده‌بندی را انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در برنامه رادیویی «گفتگوی علمی» درمورد باید‌ها و نباید‌های رتبه بندی دانشگاهی در جهان گفت: هدف از شاخص‌های موجود در ارتباط با ارزیابی پژوهش، بررسی وضعیت علمی موجود است.

وی افزود: هر کدام از کشور‌ها به مجموعه متفاوتی از شاخص‌های علمی توجه می‌کنند و نمی‌توان گفت کدام نظام علمی برتر یا ضعیف‌تر است، چراکه هر یک از شاخص‌های علمی، وزن متفاوتی داشته و به نوعی تکمیل کننده سایر شاخص هاست.

اصنافی در رابطه با رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام گفت: پیرو شکل گیری نظام‌های گوناگون رتبه بندی در دنیا، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز اقداماتی در شیراز انجام داده که از جمله آن می‌توان به ایجاد نظام رتبه بندی با رویکرد داخلی اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: از طرف دیگر، وزارت علوم نیز دانشگاه‌ها را بر اساس مأموریت‌های آن‌ها (محلی، ملی و بین المللی) رتبه بندی می‌کند.

اصنافی تنظیم یک برنامه راهبردی ۱۰ ساله در این حوزه را برای جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای مسئولان پیشنهاد کرد.

یکی از ملاک‌های ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها استفاده از نظام‌های رتبه‌بندی در دنیاست
در ادامه این برنامه حسن باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله (عج) گفت: شاید تا یک زمانی ملاکی برای رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا وجود نداشت و دانشگاه‌ها عموماً بر اساس شهرت خود شناخته می‌شدند.

وی با اشاره به چالش‌های خاص نظام آموزش عالی به دنبال رشد چشمگیر عرصه‌های علمی افزود: توسعه روز افزون مراکز آموزش عالی، تقاضای بی سابقه تحصیلات تکمیلی، اضافه شدن آموزش مجازی و جذب سرمایه‌های فکری از جمله این چالش‌ها بودند که نهایتاً به تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از انتقال صرف دانش به رهبری جریانات دانشی اجتماع منجر شد.

باقری هدف از ایجاد نظام‌های رتبه بندی را ارائه اطلاعات دقیق درمورد کیفیت و تأثیر آموزش عالی دانست و گفت: بیش از ۵۰ نظام رتبه بندی در دنیا وجود دارد که هر کدام شاخص‌های خود را دارند و مقایسه آن‌ها با هم شاید کار درستی نباشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله (عج) با اشاره به نقش موثر نظام رتبه بندی در مطابقت دانشگاه‌ها و موسسات علمی با استاندارد‌های علمی دنیا و کسب شهرت گفت: امروزه یکی از ملاک‌های ارزیابی کیفیت دانشگاه‌ها استفاده از همین نظام‌های رتبه بندی در دنیاست که حوزه سلامت هم از مهمترین حوزه‌ها محسوب می‌شود.

باقری مباحث آموزشی، پژوهشی، وجهه بین المللی، تسهیلات، امکانات و فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی را از مهمترین شاخص‌های پایگاه استنادی جهان اسلام در رتبه بندی دانشگاه‌ها معرفی کرد.

نظر شما