شناسهٔ خبر: 45121279 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آمریکا به سوی منع خرید فناوری‌های ارتباطی از چین گام برداشت

وزارت بازرگانی آمریکا قوانین جدیدی برای منع مبادلات مربوط به فناوری‌های ارتباطی با چین و چند کشور دیگر از جمله ایران صادر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت بازرگانی آمریکا قوانین جدیدی معین کرده که به این کشور اجازه جلوگیری از مبادلات فناوری‌های ارتباطی با روسیه، چین، ایران و ۳ کشور دیگر را می‌دهد.  

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای از۶ کشور جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران، کره شمالی، جمهوری کوبا و دولت «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به عنوان دشمنان خارجی نام برده است. 

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا اشاره شده هدف از صدور این دستورالعمل «رفع نگرانی‌های امنیت ملی، امنیت اقتصادی، سلامت عمومی و ایمنی در زمینه مبادلات مربوط به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی» بوده و در همین راستا ۶ کشور فوق‌الذکر به عنوان دشمنان خارجی تشخیص داده شده‌اند. 

این دستورالعمل بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۸۷۳ صادر شده است که دونالد ترامپ سال گذشته آن را معرفی کرد. فرمان مذکور به وزیر بازرگانی آمریکا اختیار می‌دهد از انجام آن دسته از مبادلات مربوط به به خدمات و فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی که توسط دشمنان خارجی «طراحی، ساخت، تولید یا عرضه» می‌شوند جلوگیری کند. 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در توضیح درباره این بیانیه نوشته این دستورالعمل‌ به دولت آمریکا اجازه می‌دهد مانع خرید فناوری‌های ارتباطی از چین و ۵ کشور دیگری که دشمنان آمریکا نام گرفته‌اند شود. همچنین دولت آمریکا می‌تواند از انتقال محموله‌های حاوی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای ارتباطی که متعلق به این ۶ کشور هستند به بهانه تهدید علیه امنیت ملی جلوگیری کند.  

   در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا اشاره شده قوانین جدید از ۶۰ روز دیگر اجرایی خواهند شد. این موجب می‌شود تصمیم‌گیری درباره نحوه اجرایی این قانون به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا محول شود.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته مشاوران بایدن گفته‌اند قصد دارند وابستگی آمریکا به فناوری‌های چینی را کاهش دهند،هر چند که تیم بایدن هنوز سیاست‌های مشخصی در این زمینه اعلام نکرده است. 

انتهای پیام/ 

نظر شما