شناسهٔ خبر: 45119125 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

۲۳۰ هزار نفر در قالب طرح

کارکرد و دستاورد‌های طرح

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

دکتر جعفر صادق‌تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طرح "شهید سلیمانی" و اقدامات صورت‌گرفته در قالب این طرح اظهار کرد: طرح شهید سلیمانی در واقع گام چهارم از بسیج ملی است که از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در حال اجراست.

وی افزود: ما در سه گام گذشته، غربالگری تلفنی انجام می‌دادیم و از آن‌هایی که مشکوک به بیماری بودند، دعوت می‌کردیم که به مراکز بیایند تا بررسی‌ها و تست‌های لازم انجام بگیرد، اما در گام چهارم، این طرح بیشتر محله‌محور است و قرار است ما به سراغ آن‌هایی برویم که تست کرونایشان مثبت می‌شود و اطرافیانشان را شناسایی کنیم.

تبریزی ادامه داد: هدف ما این است که فرد بیمار را که تست آزمایشگاهی‌اش مثبت است و مبتلای قطعی شناخته می‌شود و افراد محتمل را که تست آن‌ها ممکن است منفی باشد ولی علائم دارند، سریعاً شناسایی کنیم همچنین افرادی که در تماس نزدیک با بیمار بوده‌اند را شناسایی کنیم و برایشان تست تشخیصی انجام بدهیم.

وی ادامه داد: بر اساس هدفی که برای خودمان قرار داده ایم، ۱۰ فرد که ارتباط نزدیکی با بیمار داشته اند، غربالگری و بررسی می‌شوند البته جا‌هایی در کشور این عدد به ۵۳۲ نفر به ازای یک بیمار هم رسیده است.

تبریزی با بیان اینکه حدودا ۴۵ روز از شروع طرح شهید سلیمانی در کل کشور می‌گذرد، افزود: ما ۶۸ هزار تیم را در سراسر کشور در قالب تیم‌های رهگیری، مراقبت در منزل، حمایتی و نظارتی داشتیم که به مردم خدمات داده اند که در این تیم‌ها حدود ۲۳۰ هزار نفر مشغول خدمت بودند.

به گفته تبریزی، نقطه عطف این برنامه همکاری بسیج بود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره آمار افراد خدمات‌گیرنده از این طرح در کل کشور گفت: تیم‌های رهگیری ما تا دیروز ۹۲۲ هزار نفر را بررسی کرده و از این تعداد، از ۲۲۵ هزار نفر تست سریع در محل گرفته اند. تیم‌های مراقبت در منزل ما نیز ۶۱ هزار نفر را در خانه‌هایشان مراقبت کرده اند و تیم‌های نظارتی ما هم ۲ میلیون و ۳۸۱ نظارت انجام داده اند. همچنین تیم‌های حمایتی ما برای ۶۵۳ هزار خانوار، خدمات معیشتی و پشتیبانی انجام داده اند.

در ادامه، دکتر فرشید رضایی ناظر طرح شهید سلیمانی به عنوان میهمان تصویری این برنامه درباره ارزیابی از اجرای طرح شهید سلیمانی گفت: نقش کلیدی این طرح که محله‌محور و خانه‌محور است، آگاه‌سازی مردم است و خوشحالیم که مردم بسیار خوب از آن استقبال و با ما همراهی کردند.

رضایی درباره آموزش تیم‌های حاضر در طرح شهید سلیمانی تصریح کرد: موضوع آموزش تیم‌ها بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها گذاشته شد و مدیریت فنی این کار را وزارت بهداشت انجام می‌دهد؛ بر این اساس تمام اعضا آموزش می‌بینند و وارد کار‌های اجرایی می‌شوند البته در کنار همه تیم‌ها، همکاران مراقب سلامت ما حضور دارند.

وی تصریح کرد: همگامی مردم در کنار این برنامه بسیار موثر بود و اگر موج‌های دیگری نداشته باشیم، باید از درس‌آموخته‌های این گام چهارم استفاده کنیم که همان کنار هم بودن نهاد‌های اجرایی، سیاستگذار و مردم است؛ این نقطه عطف طرح شهد سلیمانی بود که خودش را نشان داد.

<div id="video-display-embed-code_346449" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/808113/346449?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما