شناسهٔ خبر: 45117264 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

کیوسک بین الملل تابناک

وحشت و هراس گسترده در آستانه برکناری ترامپ و تحلیف بایدن/تشکیل تیمی از سوی اسرائیل برای فشار به بایدن درباره برجام/ رقابت سه سیاستمدار مرد برای جانشینی مرکل/ دیدار سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان/ نشست هیات آمریکایی با مراکش برای بررسی قرارداد‌های بزرگ نظامی

وحشت و هراس گسترده در آستانه برکناری ترامپ و تحلیف بایدن، تشکیل تیمی از سوی اسرائیل برای فشار به بایدن درباره برجام، رقابت سه سیاستمدار مرد برای جانشینی مرکل، دیدار سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان، نشست هیات آمریکایی با مراکش برای بررسی قرارداد‌های بزرگ نظامی از جمله مهم‌ترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

وحشت و هراس گسترده در آستانه برکناری ترامپ و تحلیف بایدن/تشکیل تیمی از سوی اسرائیل برای فشار به بایدن درباره برجام/ رقابت ۳ سیاستمدار مرد برای جانشینی مرکل/ دیدار سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان/ نشست هیئت آمریکایی با مراکش برای بررسی قراردادهای بزرگ نظامی

کیوسک بین الملل تابناک: وحشت و هراس گسترده در آستانه برکناری ترامپ و تحلیف بایدن، تشکیل تیمی از سوی اسرائیل برای فشار به بایدن درباره برجام، رقابت سه سیاستمدار مرد برای جانشینی مرکل، دیدار سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان، نشست هیات آمریکایی با مراکش برای بررسی قرارداد‌های بزرگ نظامی از جمله مهم‌ترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

وحشت و هراس گسترده در آستانه برکناری ترامپ و تحلیف بایدن

در پی آشوب‌های چهارشنبه هفته گذشته طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل کنگره آمریکا ـ که به مرگ دست‌کم پنج نفر منجر شد ـ هزاران نیروی گارد ملی آمریکا در آستانه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» ـ که قرار است ۲۰ ژانویه (اول بهمن) برگزار شود ـ در «واشنگتن دی سی» مستقر شده‌اند که تعداد آنها از مجموع نظامیان آمریکایی در عراق و افغانستان بیشتر است.

خبرنگار شبکه فاکس‌نیوز در این خصوص گزارش کرد، تعداد نیروهای گارد ملی که به حالت آماده‌باش وارد واشنگتن دی سی می‌شوند در حال افزایش است و تا روز شنبه هفته آینده، مجموع نیروهای گارد ملی آمریکا در پایتخت ایالات متحده به دست‌کم ۱۰ هزار نیرو خواهد رسید.

وبگاه «بیزنس اینسایدر» گزارش کرد که تا ۱۵ ژانویه (۲۶ دی ماه)، تقریباً دو هزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی به ترتیب در کشورهای افغانستان و عراق حضور خواهند داشت که در کل مجموع‌ آنها به پنج هزار نفر می‌رسد که کمتر از تعداد نظامیان آمریکایی هستند که هم‌اکنون برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بایدن در واشنگتن دی سی مستقر شده‌اند.

طبق این گزارش، ژنرال «دنیل هوکانسان» رئیس دفتر گارد ملی آمریکا اعلام کرد که مجوز استقرار حدود ۱۵ هزار نیروی گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی سی برای روز اول بهمن و مراسم تحلیف بایدن را در اختیار دارد.

در پی حمله چهارشنبه گذشته طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، سطح هشدار امنیتی در پایتخت ایالات متحده به بالاترین سطح رسیده است و نگرانی‌ها در خصوص امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بسیار افزایش یافته است.

بنا بر گزارش بیزنس اینسایدر، این واقعیت که تعداد نظامیان مستقر در واشنگتن دی سی از تعداد نظامیان آمریکایی مستقر در دو کشور عراق و افغانستان فراتر رفته است، یادآور جدی این حقیقت است که افراط‌گرایان داخلی در آمریکا در مقایسه با تروریست‌های خارجی، تهدید‌ بزرگتری برای ایالات متحده به وجود آورده‌اند.

طبق این گزارش، در جهان پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، دولت آمریکا به طرز چشمگیری با تروریسم خارجی بعنوان بزرگترین تهدید برای آمریکا برخورد کرد اما به نظر می‌رسد که این کشور در مسیر جدیدی قرار گرفته است.

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی (۲۰۲۰)، وزارت امنیت داخلی آمریکا با انتشار گزارشی هشدار داد که نژادپرستی خشن سفیدپوستان به عنوان «پایدارترین و مرگبارترین تهدید در این سرزمین (آمریکا) خواهد ماند».

«جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای، رخدادهای هفته گذشته در مقابل کنگره را یک شورش مسلحانه برنامه‌ریزی شده توصیف کرد که به تحریک ترامپ انجام گرفت. از طرف دیگر، ترامپ که از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) از تریبون‌های مختلف برای مطرح کردن ادعای بدون سند تقلب گسترده در انتخابات استفاده می‌کرد و در نهایت اظهارات وی به خشونت‌های هفته گذشته در مقابل کنگره آمریکا و کشته شدن دست‌کم پنج نفر منجر شد، بامداد امروز (پنجشنبه) پس از تصویب طرح استیضاحش در مجلس نمایندگان آمریکا تلاش کرد تا خود را از نقش داشتن در خشونت‌های هفته گذشته مبرا کند.

وی در پیامی ویدئویی خواستار مجازات مهاجمان به ساختمان کنگره شد و گفت: «تهاجم به کنگره ایالات متحده، به قلب جمهوری ما حمله کرد. این حمله میلیون‌ها آمریکایی را خشمگین و وحشت‌زده کرد. می خواهم بسیار شفاف باشم، من صراحتاََ خشونتی را که هفته قبل شاهدش بودیم، محکوم می‌کنم».

تشکیل تیمی از سوی اسرائیل برای فشار به بایدن درباره برجام

با افزایش نگرانی مقام‌های رژیم صهیونیستی از احتمال بازگشت دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به توافق هسته‌ای و تعلیق تحریم‌های ایران، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به فکر راهی برای جهت‌دهی به سیاست‌های بایدن افتاده است.

نشریه عبری‌زبان «واللا نیوز» به نقل از منابعی در دفتر نخست‌وزیری اسرائیل گزارش داد که نتانیاهو در حال تشکیل تیمی برای تعیین استراتژی و گفت‌وگو با دولت بایدن درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

بنابراین، تیمی که نتانیاهو در حال تشکیل آن است، شامل مقام‌هایی از شورای امنیت داخلی، وزارت خارجه، وزارت جنگ، ارتش، موساد (سازمان جاسوسی اسرائیل) و کمیسیون انرژی اتمی رژیم صهیونیستی است.

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این گزارش، نتانیاهو به دنبال انتصاب یک مقام ارشد به عنوان سرپرست این تیم است تا به عنوان سفیر وی در گفت‌وگو با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران شرکت داشته باشد.

واللا به نقل از منابع خود - که نامشان را فاش نکرد - نوشت: «ران درمر» سفیر کنونی رژیم صهیونیستی در آمریکا که دوران مأموریتش رو به پایان است، یکی از گزینه‌های سرپرستی این تیم است.

رقابت سه سیاستمدار مرد برای جانشینی مرکل

حزب محافظه کار اتحاد دموکرات مسیحی آلمان، کنگره خود را جمعه و شنبه آنلاین برگزار خواهد کرد تا ۱۰۰۱ نماینده برای انتخاب رهبر قدرتمندترین حزب آلمان رأی دهند.

به گزارش آسوشیتدپرس، برنده این انتخابات می‌تواند جانشین صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل شود که پس از انتخابات پارلمانی بعدی که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، برای انتخاب مجدد برای هدایت دولت نامزد نخواهد شد.

آنگلا مرکل پس از پیروزی در انتخابات حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۸ این بار مقام خود را ترک خواهد کرد. پس از شانزده سال در راس قدرت بودن، او اعلام کرد که برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد شد، و یک خلأ سیاسی بزرگ را پشت سر خود باقی می‌گذارد. رهبر کنونی این حزب، آنگرت کرامپ-کارنباور، ملقب به "AKK"، نتوانسته است خود را جانشین طبیعی مرکل معرفی کند.

در انتخابات دو روز آینده گویا سه مرد سفیدپوست هر سه اهل ایالت نوردراین-وستفالن، طرفدار اروپا و کاتولیک نامزد شده‌اند تا بتوانند جانشین مرکل در سمت صدراعظمی شوند.

یکی از نامزدهای این انتخابات نوربرت راتگن، وزیر پیشین محیط زیست، ۵۶ ساله است که گفته می‌شود در صورت پیروزی بزرگترین شگفتی را ایجاد خواهد کرد. او می‌خواهد تا حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان "زنانه‌تر، جوان‌تر، دیجیتال‌تر و سیاسی‌تر" شود. وی هفت سال است که ریاست کمیته امور خارجه بوندستاگ را بر عهده دارد.

نامزد دیگر این انتخابات آرمین لاشت، رئیس‌الوزرای فعلی ایالت نوردراین-وستفالن، یکی از وفاداران صدراعظم است. ۵۹ ساله، دوست داشتنی و همه جانبه، او همیشه از استراتژی مرکزگرایی که آنگلا مرکل به حزبش تحمیل نموده دفاع کرده است.

نامزد سوم انتخابات حزب اتحاد دموکرات مسیحی آلمان، فریدریش مرز ۶۵ ساله و محافظه کار است که به دلیل شکست در انتخابات سال ۲۰۰۲ به آنگلا مرکل برای ریاست این حزب هیچ وقت او را نبخشیده است. این نامزد محافظه کار پس از شکست از مرکل به مدت ۱۵ سال از سیاست دوری کرد و در بازگشتش در سال ۲۰۱۸ دوباره در انتخابات ریاست حزب از آنگرت کرامپ-کارنباور شکست خورد.

دیدار سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان

نشست سه جانبه وزرای خارجه ترکیه، جمهوری آذربایجان و پاکستان روز گذشته در اسلام آباد پاکستان برگزار شد.

به گزارش آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست مشترک خبری با همتایان آذربایجانی و پاکستانی خود در اسلام‌آباد گفت: تصمیم گرفتیم برای افزایش امنیت، ثبات و آرامش گام‌های مهمی برداریم.

وی تصریح کرد: نخستین نشست سه‌جانبه را در سال ۲۰۱۷ در باکو برگزار کردیم. دیگر، نوبت ترکیه است. امروز تصمیم گرفتیم، این قبیل اجلاس را بیشتر برگزار کنیم؛ یعنی نیاز نیست برای سه، چهار سال دیگر منتظر باشیم.

چاووش اوغلو همچنین افزود: در نشست سه‌جانبه امروز با وزیران امور خارجه آذربایجان و پاکستان به اهمیت گسترش روابط میان کشور‌ها نیز اشاره کردیم، به‌ ویژه درباره اهمیت گسترش زیرساخت‌ها در زمینه‌های حمل‌و‌نقل و انرژی بحث کردیم.

بایرام اف: از شرکت‌های ترکیه و پاکستان دعوت می‌کنیم در بازسازی قره‌باغ حضور فعال داشته باشند.

جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز طی اظهاراتی در نشست خبری مشترک با همتایان ترک و پاکستانی خود در اسلام‌آباد اظهار داشت: «از شرکت‌های ترکیه و پاکستان دعوت می‌کنیم در بازسازی سرزمین‌های آزاد شده در قره‌باغ حضور فعال داشته باشند».

وی ضمن تشکر از حمایت‌های ترکیه و پاکستان در روند آزادسازی قره‌باغ گفت: آنها از مذاکره مبتنی بر حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت کردند. کشورها باید مرزهای خود را به رسمیت بشناسند.

بایرام‌اوف با بیان اینکه سه کشور دارای روابط مهم و چشم انداز مشترک بسیاری هستند، اظهار داشت: مردم آذربایجان در جشن‌های برگزار شده، پرچم‌های ترکیه و پاکستان را با افتخار به اهتزاز درآورند.

وی افزود: «در این نشست خشونت و تروریسم٬ تبعیض و اسلام هراسی را رد و محکوم کردیم. به تلاش خود برای دستیابی به تفاهم از طریق گفت‌وگو ادامه می‌دهیم».

وزیر امور خارجه آذربایجان در ادامه تاکید کرد: «زمینه‌های همکاری بین سه کشور بسیار گسترده است. ترکیه، پاکستان و آذربایجان در مسیر تجارت تاریخی حمل و نقل و تجارت جای دارند و در این زمینه می‌توانند پروژه‌های جدیدی را اجرایی کنند. این گونه فعالیت‌ها منابع درآمد جدیدی برای شهروندانمان، ایجاد کرد و به رونق و ثبات منطقه و در نهایت به صلح جهانی و توسعه پایدار کمک خواهد کرد».

شاه محمود قریشی: تصمیم گرفتیم بر تعمیق روابط و همکاری‌های سه‌جانبه بیشتر تمرکز کنیم.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان نیز در این نشست مشترک خبری با همتاهای خود از ترکیه و آذربایجان در اسلام‌آباد اعلام کرد: تصمیم گرفتیم بر تعمیق روابط و همکاری‌های سه‌جانبه بیشتر تمرکز کنیم.

وی گفت: دولت و مردم پاکستان و کشمیر از ترکیه و آذربایجان بابت موضع اصولی خود در قبال مساله کشمیر متشکر هستند. پاکستان همواره بر این باور است که تمام مسائل منطقه‌ای و جهانی باید از راه‌های مسالمت‌آمیز و در پرتو قوانین بین‌المللی حل شود.

قریشی پیرامون محوریت دیدار خود با مولود چاووش‌اوغلو و جیحون بایرام‌اف، وزیران امور خارجه ترکیه و آذربایجان اظهار داشت که ایشان را در جریان موارد نقض شدید حقوق‌ بشر، محاصره نظامی طولانی‌مدت و اقدامات یکجانبه هند برای تغییر بافت جمعیتی در جامو و کشمیر قرار داده است.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین گفت در دیدار با همتایانش پیرامون راه‌های همکاری برای مبارزه با همه اشکال تروریسم از جمله تروریسم تحت حمایت مالی کشورهای خارجی رایزنی کرده‌اند.

نشست هیات آمریکایی با مراکش برای بررسی قراردادهای بزرگ نظامی

هیات نظامی آمریکایی برخی قراردادهای بزرگ نظامی را با مراکش بررسی کرد و انتظار می‌رود همکاری مشترک دو کشور آمریکا و مراکش شامل تبادل تجربیات در زمینه‌های نظامی مختلف و برگزاری تمرین‌های مشترک گسترده باشد.

به گزارش وبسایت مستقل "هسپرس" مراکش اعلام کرد، مراکش در یازدهین دور نشست کمیته مشورتی-دفاعی مراکش-آمریکا در حال حاضر در رباط برگزار می‌شود، وزارت دفاع آمریکا را به تقویت فرصت‌های همکاری مشترک در صنایع دفاعی که شامل همکاری دو کشور در زمینه‌های ایجاد چارچوب‌ها، تبادل تجربیات و برگزاری تمرین‌های مشترک و گسترده هستند، تشویق کرد.

در این نشست‌ها عبداللطیف لودیی، وزیر دفاع مراکش و آنتونی تاتا، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور سیاسی حضور داشتند.

عبد الفتاح الوراق، بازرس کل نیروهای مسلح مراکش اعلام کرد که با معاون وزیر دفاع آمریکا طرح کار دوجانبه‌ای را جهت اجرای نقشه راه توافق نظامی دو کشور از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ که اکتبر گذشته افشا شد، به امضا رسانده است.

لودیی پیشنهاد تقویت همکاری‌های نظامی با آمریکا را داده و از وزارت دفاع این کشور دعوت کرد فرصت‌های همکاری بیشتری را جهت اجرای پروژه‌های مشترکی در زمینه صنایع دفاعی در مراکش ایجاد کند.

وزیر دفاع مراکش در ادامه بر پایبندی ثابت این کشور به عنوان عاملی مهم در ثبات منطقه از راه اجرای یک استراتژی چند بعدی در حوزه مبارزه با تروریسم و قاچاچ غیر قانونی و نیز مدیریت بشردوستانه بحران مهاجرت تاکید کرد.

مسئولان مراکشی و آمریکایی در این نشست تاکید کردند: این اتفاق تاریخی بی‌تردید پیامدهای مثبتی بر ژئواستراتژی منطقه و نیز صلح، ثبات، امنیت و ادغام اقتصادی مراکش، منطقه ساحل و نیز خاورمیانه خواهد داشت.

پیشتر مراکش با امضای قرارداد بزرگی با آمریکا ۲۵ فروند جنگنده اف-۱۶ دریافت کرده و ۲۳ جنگنده مراکشی از همین مدل را توسعه داده و به جنگنده‌های چند منظوره اف-۱۶ ارتقا داد.

نظر شما