شناسهٔ خبر: 45111957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

۲۰ سال حبس برای رییس‌ جمهور سابق کره‌ جنوبی به جرم تخلف و سوءاستفاده از موقعیت

صاحب‌خبر -

شفقنا- رییس جمهور ۶۸ ساله سابق که از بهار سال ۲۰۱۷ در زندان به سر می‌برد این تخلفات را رد کرده است. دادگاه عالی کره جنوبی حکم حبس ۲۰ ساله برای خانم «پارک گئون هی» رییس جمهوری پیشین کره جنوبی را تائید کرد تا روند تحقیقات قانونی پرونده وی پایان و احتمال بخشش و عفو وی در گذر زمان افزایش یابد.

عصر ایران به نقل از رویترز نوشت: پارک، به دلیل رسوایی‌های ایجاد شده، سوء استفاده از قدرت و تخلفات مالی در سال ۲۰۱۶ از سوی پارلمان (مجمع ملی کره جنوبی) استیضاح شد. او اولین رییس‌جمهور کره جنوبی بود که به شکل دموکراتیک انتخاب و کمی بعد و در سال ۲۰۱۷ با رای «قضات دادگاه قانون اساسی» از سمت خود برکنار شد.

او که دختر یک دیکتاتور نظامی کره جنوبی است، در سال ۲۰۱۳ به عنوان اولین خانم رئیس‌جمهور این کشور وارد دفتر ریاست جمهوری شد. او پس از تبانی با یکی از دوستان صمیمی‌اش و دریافت ده‌ها میلیون وون برای کمک به خانواده و موسسه غیرانتفاعی شخصی خود مقصر شناخته شد و قدرت خود را از دست داد.

پرونده وی در دادگاه‌های مختلف مورد بررسی قرارگرفته است. دادگاه تجدیدنظر کره جنوبی ۷ ماه پیش حکم رئیس‌جمهور سابق این کشور را به دلیل مجرم شناخته شدن در پرونده‌های سوءاستفاده از قدرت و فساد به ۲۰ سال حبس تغییر داد. دادگاه عالی نیز در حکم جدید و نهایی حبس ۲۰ ساله و جریمه نقدی ۱۸ میلیارد وونی (۱۶.۳۸ میلیون دلاری) را تائید کرد.

پارک ۶۸ ساله که از بهار سال ۲۰۱۷ در زندان به سر می‌برد این تخلفات را رد کرده است. او از شرکت در دادگاه روز پنجشنبه امتناع کرد و در این جلسه حاضر نشد.

پایان روند‌های قانونی راه عفو ریاست جمهوری را روشن‌تر می‌کند و این چیزی است که حامیان رئیس‌جمهور خواهان آن هستند.

حزب راستگرای «جمهوری خواه ما» در بیانیه‌ای اعلام کرد: پارک گئون هی، بی گناه است.

آن‌ها اعلام کردند: اعضای حزب «جمهوری خواه ما» خواستار آزادی هرچه سریع‌تر روئیس جمهور پارک در اسرع وقت هستند.

لی ناک- یون، رهبر حزب دموکرات به عنوان حزب حاکم کنونی ایده عفو برای پارک و «لی‌میونگ باک» یکی دیگر از روسای جمهور سابق را مطرح کرده است. باک نیز به عنوان دهمین رییس‌جمهور کره جنوبی به اتهام فساد مالی در زندان به سر می‌برد.

یکی از دستیاران لیبرال رئیس جمهور «مون جائه این» در این باره گفت که رئیس‌جمهور تصمیمی در باره بخشش پارک صادر می‌کند که منعکس کننده خواست مردم باشد.

با این حال به نظر می‌رسد جامعه در این باره به دو بخش تقسیم شده است.

نظرسنجی هفته گذشته «ریل‌میتر» (Realmeter) نشان داد که حدود ۴۷.۷ درصد از پاسخ دهندگان موافق و ۴۸ درصد از آن‌ها مخالف عفو پارک و دیگر مقامات هستند.

جی وای لی، نایب رییس شرکت «سامسونگ الکترونیک» نیز در روز دوشنبه برای تایید حکم نهایی بازگشت به زندان یا آزادی به دادگاه خواهد رفت.

نظر شما