شناسهٔ خبر: 45107272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همدلی از عرصه علم تا عمل

فعالیت‌های دانشگاه یزد در ایام کرونا نشان داد که این دانشگاه تنها نهادی نخبه پرور نیست بلکه نهادی انسان پرور هم است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد دانشگاه یزد اولین دانشگاه جامع کشور است که در سال ۱۳۶۶ در شهر یزد تأسیس شد. امروزه این دانشگاه در ردیف هشت دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفته است.

دانشگاه یزد علاوه بر درخششی که در حوزه علمی تاکنون به دست آورده در زمینه فعالیت‌های خیرمندانه و عام المنفعه نیز پیشگام بوده است.

مجاهدت‌های اعضای دانشگاه یزد از اساتید و کارمندان اداری گرفته تا دانشجویان فراتر از حوزه‌های علمی رفته و اثبات کرده که این نهاد علمی تنها نهادی نخبه پرور نیست، بلکه نهادی انسان پرور هم است.

دانشگاه یزد

حس انسان دوستی و نوع دوستی اعضای این دانشگاه در دوران شیوع کرونا به خوبی به تصویر کشیده شد. در این ایام خیّرین دانش آموخته دانشگاه یزد در زمینه‌های مختلف از چاپ کتاب و مقاله تا تهیه آب سیب برای بیماران مبتلا به کرونا تلاش کرده و حتی از ذکر نامشان خودداری می‌کردند تا مبادا تلاش‌های خالصانه شان رنگ ریا به خود گیرد.

گزارش حاضر به برخی از اقدامات این خیّران در شرایط بحرانی شیوع کرونا می‌پردازد.

اولین کتابی که در ایران درباره کووید ۱۹ منتشر شد

کاظم کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد و مترجم کتاب دستورالعمل پیشگیری و درمان کووید ۱۹، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: این کتاب اولین کتابی است که در ایران درباره کرونا در اواسط فروردین ۱۳۹۹ منتشر شد. متن این کتاب مستقیماً از چین دریافت و پس از انجام کار ترجمه به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر شد.

کاظم کمالی عضو هیأت علمی دانشگاه یزد

او افزود: در کار ترجمه این کتاب دکتر سید مهدی کلانتر، دکتر محمد حسین زارع، دکتر عاطفه جبالی و مهندس مسعود منتظر قائم نیز مشارکت داشتند و تاکنون ۳۰۰ نسخه از این کتاب ۱۲۰ صفحه‌ای چاپ و به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه شده است.

این کتاب همچنین به صورت رایگان در فضای مجازی انتشار می‌یابد و برای استفاده پزشکان و پرستاران در درمان بیماری مؤثر واقع می‌شود. علاوه بر آن اطلاعاتی درباره خواص درمانی گیاهان دارویی مؤثر در درمان کووید ۱۹ در این کتاب نگاشته شده است.

همدلی‌هایی از عرصه علم تا عمل

فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه یزد در مبارزه با کووید ۱۹

احمد کلاته ساداتی، سرپرست مرکز پژوهشی مطالعات رفاه اجتماعی دانشگاه یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: در طول ۱۰ ماه گذشته، ۹ مقاله پژوهشی با همکاری مراکز پژوهشی شیراز نگاشته و به عنوان راهبردی عملیاتی به استانداری یزد فرستاده شد.

او افزود: موضوع مقالات درباره نگرش شهروندان به بیماری کووید ۱۹ در موج اول بیماری، نگرش آن‌ها نسبت به مدیریت این بیماری، پرستاران و مقابله با کووید ۱۹ و فرسودگی شغلی کادر درمان بوده است.

کلاته ساداتی ادامه داد: در حال حاضر نیز طرح محله محور شهید سلیمانی در دستور کار قرار دارد و تلاش می‌شود تا یک مجموعه داده‌ای راجع به شهروندان یزدی تهیه شود. به عبارت دیگر در قالب این طرح تلاش می‌شود تا درباره نگرش ۱۰ هزار نفر از شهروندان یزدی که به کووید ۱۹ دچار شده اند یا بستگان خود را در اثر ابتلا به این بیماری از دست داده اند، رفتار‌های اجتماعی آن‌ها نسبت به این بیماری اطلاعاتی جمع آوری شود.

مسئول طرح محله محور شهید سلیمانی در دانشگاه یزد افزود: این اطلاعات هم در حال حاضر و هم برای مطالعات مقایسه‌ای در سال‌های آینده و بررسی وضعیت اضطراب شهروندان مفید بوده و به عنوان data base می‌تواند مبنای مطالعات کووید ۱۹ باشد.

طرح شهید سلیمانی طرح مشترک دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

خرید دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران کرونایی

سید محمد بزرگ، استاد دانشکده مکانیک دانشگاه یزد، در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: پس از اعلام نیاز برخی از بیمارستان‌های یزد به دستگاه اکسیژن ساز برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹، فراخوان جمع آوری کمک مالی برای خرید این دستگاه‌ها در گروه‌های مجازی مربوط به دانشگاه انجام شد. به تدریج زنجیره فراخوان گسترده‌تر شده و علاوه بر اعضای دانشگاه، اقوام و خویشاوندان و آشنایان آن‌ها و افرادی از خارج استان و خارج از کشور نیز در این امر خیر سهیم شدند.

او افزود: از محل کمک‌های خیّرین مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان جمع آوری شد و با این مبلغ ۳۰ دستگاه اکسیژن ساز و کمک تنفسی برای بیمارستان‌های خاتم، ابرکوه، بافق و بیمارستان‌های شهدای کارگر، شهید صدوقی یزد، افشار، فرخی و مرتاض در شهر یزد خریداری شد. همچنین با کمک خیّر دیگری یک دستگاه الکتروشوک برای بیمارستان شهید صدوقی یزد و یک دستگاه مانیتور علائم حیاتی برای بخش اورژانس بیمارستان شهدای کارگر تهیه شد.

در واقع این حرکت، از تأمین نیاز برای بخش اورژانس بیمارستان شهید صدوقی آغاز شد، اما با تداوم فزاینده کمک‌های نیکوکارانه و با همّت اعضای هیأت علمی به سطح استان گسترش یافت و بخشی از نیاز‌های فوری استان در شرایط دشوار تأمین شد.

تهیه ماسک و گان بیمارستانی

حسن مشروطه استاد دانشگاه یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: از اواخر اسفند سال گذشته با شیوع بیماری کرونا، گروهی به سرپرستی دکتر سید محمد بزرگ برای تهیه گان بیمارستانی در دانشگاه یزد تشکیل شد.

با توجه به امکاناتی که دانشگاه یزد در زمینه طراحی و دوخت گان‌های بیمارستانی دارد، فعالیت این گروه با همکاری بخشی از پرسنل این دانشگاه آغاز شد. همچنین کمک‌هایی نیز از سوی دانشگاه امام جواد (ع) برای برش گان‌ها انجام گرفت و به این ترتیب لباس‌هایی کاملاً ایزوله برای بیمارستان شهید صدوقی و فرخی تهیه شد.

حسن مشروطه استاد دانشگاه یزد

او افزود: در اوایل فصل تابستان، با توجه به نیاز کادر درمان به لباس‌هایی راحت‌تر و با قدرت جذب تعرق بیشتر، طراحی گان‌های جدید در دستور کار قرار گرفت و همزمان تولید ماسک نیز آغاز شد. این کار یک فعالیت گروهی بود که در آن جمعی از شرکت‌های نساجی، انجمن نساجی یزد و شرکت‌های رنگرزی نیز در آن مشارکت داشتند.

مشروطه با اشاره به اینکه بیمارستان شهید صدوقی مرکز بستری بیماران مبتلا به کوئید ۱۹ است، ادامه داد: در حال حاضر تولید ماسک و گان در کارگاه، صرفاً برای این بیمارستان انجام می‌شود.

هزینه‌های تولید این لباس‌ها نیز به طور کامل از سوی خیّرین پرداخت شده و برای دریافت کمک‌های مالی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و حتی یکی از خیّرین هزینه مراسم تولد فرزندش را به این کار ارزشمند اختصاص داد.

او افزود: امکانات لازم برای تهیه این لباس‌ها به طور کامل از سوی دانشگاه یزد انجام گرفته و در این زمینه تلاش‌های خانم دهقانی به عنوان مسئول کارگاه پوشاک دانشکده نساجی دانشگاه یزد در تولید لباس‌ها قابل تقدیر است.

دانشجویان دانشگاه یزد در صف مقدم مبارزه با کرونا

علاوه بر تلاش‌هایی که از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه برای مبارزه با بیماری انجام شد، دانشجویان دانشگاه یزد نیز در صف مقدم مبارزه با بیماری کرونا بودند و حتی در قالب نیرو‌های خدماتی به کمک پرسنل بیمارستان‌های یزد شتافتند که تا حدی از فشار کاری آنان کاسته شود.

سعید دشتی زاد، مدیر روابط عمومی دانشگاه یزد گفت: دانشجویان بسیجی دانشگاه یزد نیز در شش ماهه اول سال روزانه هزار بطری کوچک آب سیب مخصوص بیماران کرونایی برای بیمارستان‌های شهید صدوقی یزد و افشار تهیه می‌کردند.

همچنین نیرو‌های جهادی، خادم الشهدای دانشجویی، گروه جهادی فاطمه الزهرا و بسیج دانشجویی دانشگاه یزد نیز در طرح‌های خدمت رسانی مشارکت داشتند.

اینگونه تلاش‌ها برای کاهش آلام هموطنان در شرایط گسترش بحران در جامعه و همدردی با بیماران مبتلا به کرونا و نیز همراهی و همگامی با کادر درمان، مؤید این شعر استاد سخن است که:
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضو‌ها را نماند قرار

و این بی قراری در میان پرچم داران اهل علم به زیبایی تجسم یافته و همدلی‌هایی که همچنان ادامه دارد.

گزارش از ناهید عنصری

انتهای پیام/

نظر شما