شناسهٔ خبر: 45107239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چهره ها و شخصیت های حوزه ی فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

بالاخره پایتختی ها می آیند/ تولد کمدین میلیاردی/ ترانه علیدوستی هم کیک تولد فوت کرد/ مرد همیشه داور جشنواره فجر از شبکه نسیم می آید/سیامک در رفت!

در هفته ای که گذشت همه چیز تحت الشعاع دو خبر مهم بود. جشنواره فیلم فجر بالاخره کلید خورد و به رغم حواشی موجود سینما ثابت کرد در شرایط سخت جشنواره فجر را با حداقل های شرایط را سرپا نگهدارد. جشنواره فجر با داوری 62 فیلم در هفته گذشته آغاز شد و خبر دیگر اینکه بالاخره مشخص شده که سیروس مقدم تصمیم دارد ادامه سریال پایتخت 6 را کلید بزند.

صاحب‌خبر -

محمد احسانی ؛ همیشه داور هفته

به محمد احسانی لقب مرد جشنواره  را دادیم، چرا که سال هاست مدیر شبکه نسیم پای ثابت داوری و هیات انتخاب جشنواره های فیلم فجر است. به نظر می رسد حضور او به عنوان یکی از داوران جشنواره فجر با  تحصیلات  مبانی حقوق اسلامی به داوران این وزنه را می دهد که آثار سینمای ایران به لحاظ وجوه اخلاقی و رفتاری نیز متناسب با قواعد جمهوری اسلامی ایران تولید شده باشد. البته نباید فراموش کنیم که روابط خوب احسانی با خانواده سینما و سینماگران دلیلی منطقی است بر اینکه او را مدام بر این سکان ببینیم. ضمن اینکه سال ها مدیریت فرهنگی و حضور چند ساله در مسندهای سینمایی به او این قدرت را داده تا با شناخت کامل از مباحث تکنیکی سینما آثار جشنواره های مختلف را به قضاوت بنشیند.

سمج هفته؛ فیلم های جشنواره فجر

به رغم حواشی پیش از جشنواره فجر 1399 در خصوص برگزاری یا عدم برگزاری بزرگترین جشنواره سینمایی ایران با پیگیری و اراده خانواده سینما حتی با شرایط موجود هم فیلم فجر به پله سی و نهم رسید تا این بار بدون مراحل همیشگی آثار منتخب تنها با داشتن شرایط ابتدایی به بخش داوری راه پیدا کند.

در جشنواره سی و نهم 110 اثر فرم پر کردند که از این میان 62 فیلم حائز تمام قواعد داوری از جمله پروانه ساخت، عدم شرکت در جشنواره های دیگر ، طی مراحل تولید و فنی و... شدند که از اواسط هفته گذشته تنها برای داوران به نمایش درآمد.

نام نویسی 110 فیلم در دوران رکود سینما و تئاتر در سی و نهمین جشنواره فجر تا حد زیادی همگان را شوکه کرد. اگر چه در همان ابتدا تعدادی از سینماگران سعی کردند خط خود را از این مهمترین رویداد فرهنگی کشور جدا کرده و نقش اپوزیسیون فرهنگی را به خود بگیرند. اما همچنان چراغ جشنواره با حضور فیلم سازان مطرحی همچون نرگس آبیار، حمدرضا آذرنگ و ... روشن مانده است و در آن همگان منتظر چهره های نوظهوری در عرصه سینمایی کشور هستند. فیلم اولی هایی که همه ساله با شور و اشتیاق حضوری فعال دارند و تلاش می کنند  تا در کنار اسامی بزرگ جایی برای خود باز کنند.

التماس دعای هفته؛ شهره لرستانی

شهره لرستانی این هفته از بیماری آسمش خبر داد، مشکلی که این روزها بسیاری از افراد را درگیر کرده و زنگ خور اورژانس تهران را به شدت بالا برده است. امیدواریم خانم بازیگر از این چالش نیز عبور کند و بتواند بعد از جراحی دوباره در فیلم های متعدد با شکل و شمایلی متفاوت اما قدرتمندتر ظاهر شود.

خوش قول هفته؛ سیروس مقدم

پارسال سیروس مقدم در برنامه نقد «پایتخت 6» قول داد دو قسمت پایانی فصل ششم ساخته می شود و امسال با اینکه محسن تنابنده خبر از ساخته نشدن فصل 7 داد این کارگردان دوست داشتنی خبر از تولید دو قسمت پایانی فصل ششم داد. قابل ذکر است که فصل سوم سریال «نون خ» سریال نوروزی شبکه یک خواهد بود.

متولدین  هفته؛ آزیتا حاجیان/ جواد عزتی/ ترانه علیدوستی/ نگارجواهریان/ آزاده صمدی

آزیتا حاجیان بازیگری است که در سال های طلایی سینما نقش های ماندنی همچون بازی در «دزد عروسک ها» و «سفر جادویی» را در کارنامه دارد و کمتر کسی است که با دیدن این فیلم ها بازی اورا تحسین نکند..این هفته حاجیان در کنار فوت کردن شمع تولدش سری به موزه سینما زد و یکی از چهره های ماندنی در موزه سینما شد.

این هفته با تولد مردمیلیاردی کمدی ایران مصادف شده است. مردی که در ژانر کمدی عزت مند شد و توانست با چهره ی معصومانه اش صدها هزار تماشاچی فیلم های سینمایی و تلویزیونی بخنداند. جواد عزتی مرد کوچک اندام سینمای ایران است که در طول یک سال سینما دوستان بارها و بارها نامش را بر تیتراژ فیلم های مختلف می بینند. مردی که در نقش های متعدد جای گرفت و امروز با دستمزدهای چند میلیاردی مقابل دوربین قرار می گیرد.

ترانه علیدوستی بازیگری است که با فیلم «من ترانه 15 سال دارم» در جشنواره بیستم فجر به شهرت رسید. او که درکنار حضور در دنیای تئاتر و سینما، مترجمی شناخته شده است، این هفته 37 امین شمع تولدش را فوت کرد. علیدوستی در بیان نظراتش در دنیای سیاست هم تردید نمی کند و به همین دلیل بارها و بارها مورد مواخذه قرار گرفته است.

این هفته بهترین بازیگر زن جشنواره بیست و هشتم  فجر چشم به جهان گشوده است. نگار جواهریان  که کار با سینماگرانی همچون رضا درمیشان و زنده یاد ملاقلی پور را در کارنامه دارد با ازدواج با رامبد جوان خبرساز شد. اگر چه جوان در مدت کمی فیلم با فیلم «نگار»  و با بازی همسرش به جشنواره رفت ولی به نظر می رسد علاقه ای ندارد تا تولد نگار را در فضای عمومی و با طرفدارانش جشن بگیرد و به همین ترجیح داد در این مورد پستی را به اشتراک نگذارد.

آزاده صمدی دیگر متولد این هفته ظاهرا چندان از تولد امسالش راضی نیست و در دوران کرونایی ترجیح داده تا خود به تنهایی و با کیکی در دست تولدش را در فضای مجازی جشن بگیرد و به خودش تبریک بگوید. 

خوش‌فکر هفته؛کیهان کلهر

انیمیشن «روح» پیکسار یکی از تحسین‌شده‌‌ترین آثار امسال است. بسیاری آن را بخت اول اسکار انیمیشن می‌دانند و همچنین شانس بالایی برای نامزدی در رشته‌های بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم دارد. نکته جالب برای ایرانیان حضور نام آهنگساز و نوازنده چیره‌دست کمانچه، یعنی «کیهان کلهر» در قسمت تشکر‌های ویژه این انیمیشن است. از کلهر به عنوان مشاورین موسیقیایی، فرهنگی و مذهبی تشکر شده است.

همچنین در هفته‌ای که گذشت کیهان کلهر و حسین علیزاده در سالروز سقوط ‎هواپیمای اوکراینی به منزل یکی از درگذشتگان آن پرواز رفته‌اند و کلهر در این دیدار با ساز زدن با این خانواده ابراز همدردی کرد که در فضای مجازی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت.

فرار هفته؛ سیامک انصاری

بعد از مدتی توقف از چند روز پیش تیزر تبلیغاتی یک شرکت کسب و کار، بار دیگر در تلویزیون شروع شده است و به کرات روی آنتن می‌رود. این بار اما خبری از سیامک انصاری نیست و او در این تیزر حضور ندارد. به نظر می‌رسد قرارداد انصاری با این شرکت به پایان رسیده و دیگر در این تبلیغات پرحاشیه حضور ندارد.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما