شناسهٔ خبر: 45106801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

سرنوشت چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا

هدف نهایی استیضاح دوم ترامپ

اقتصاد نیوز: مجلس نمایندگان آمریکا با 218 رای به استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رای داد. با تصویب این طرح سرنوشت ترامپ چه می شود؟ چرا دموکرات ها اصرار بر استیضاح دارند؟ این گزارش پاسخ می دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصاد نیوز،چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی بی‌سابقه برای دومین بار در مجلس نمایندگان این کشور استیضاح شد. این مجلس در اختیار حزب دموکرات است اما ۱۰ نفر از جمهوری‌خواهان نیز به نفع موافقان استیضاح ترامپ رأی دادند. ضمن آنکه پنج نماینده نیز از رأی دادن امتناع کردند.

در قطعنامه استیضاح ارائه شده از سوی دموکرات‌ها، ترامپ به «تحریک برای شورش» متهم شده است. طرفداران ترامپ هفته گذشته به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند. آنها خواهان عدم تایید نتیجه آرای الکترال بودند.

بار اول ترامپ برای به خاطر فشار به اوکراین برای پرونده سازی علیه بایدن استیضاح شد اما سنای جمهوریخواه به نفع او رای داد این بار هم به خاطر تحریک هوا دارانش برای حمله به کنگره در جریان جلسه برای تایید پیروزی بایدن.

این مجلس پس از بحثی پنچ ساعته، حوالی ساعت ۴ بعدازظهر چهارشنبه وارد رأی‌گیری برای استیضاح شد که ۲۳۲ نفر با آن موافقت و ۱۹۷ نفر با آن مخالفت کردند. در نهایت طرح استیضاح تصویب شد بررسی این طرح با شدیدترین تدابیر امنیتی همراه بود در جریان بررسی  نیروهای گارد ملی  در داخل و خارج از پایتخت حضور گسترده ای داشتندزیرا شورش هفته قبل به شدت هیات حاکمه آمریکا را غافل گیر و نگران کرده بود. نانسی پلوسی ، رئیس مجلس ، دموکرات ، قبل از رای گیری ، در صحن مجلس گفت: "رئیس جمهور ایالات متحده این شورش ، این شورش مسلحانه علیه کشور مشترک ما را تحریک کرد." "او باید برود. او خطری آشکار و کنونی برای ملت است که همه ما آن را دوست داریم. "

Capture

پرونده استیضاح پس از این باید به سنا ارسال شود تا در تاریخی که توسط میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان با موافقت چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در این مجلس تعیین می‌شود، محکمه استیضاح تشکیل شود.

در صورتی که استیضاح در سنای آمریکا با رأی دو-سوم سناتورها رأی بیاورد؛ ترامپ از کار برکنار می‌شود و اختیارات دولت به مایک پنس معاون وی سپرده خواهد شد. برنی سندرز سناتور دموکرات و پدر معنوی چپ گرایان آمریکا در توئیتی قبلا  هدف از پروژه استیضاح ترامپ را این گونه نوشته بود: ترامپدیگر نباید رئیس جمهور آمریکا باشد نه امروز نه در آینده.

این توئیت نشان می دهد اصرار بر استیضاح ترامپ در واقع پایان دادن به حیات سیاسی او در عرصه قدرت آمریکا است.ترامپ تا پایان رسمی دولت خود تنها یک هفته فاصله دارد و مشخص نیست سنا برای محکمه چه زمانی تشکیل جلسه داد. برخی می گویند بعید است که مجلس سنا در یک هفته باقی مانده جلسه ای برای تعیین تکلیف استیضاح ترامپ برگزار کند.


هدف نهایی استیضاح ترامپ

در حال حاضر مجلس سنا در تعطیلی به سر می‌برد و نخستین جلسه رسمی این مجلس روز ۱۹ ژانویه 30 دی ماه به وقت ایران تعیین شده است. یعنی کمتر از ۲۴ ساعت مانده به پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و ورود جو بایدن به کاخ سفید در ظهر روز ۲۰ ژانویه. میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواهان در یادداشتی به نمایندگان نوشته برای کشاندن مجلس سنا به هر جلسه فوری خارج از دستور جلسات فعلی که از روز ۱۹ ژانویه تقویم‌بندی شده، باید اجماع کامل میان همه ۱۰۰ سناتور این مجلس شکل گیرد، فرضی که تقریبا محال است بنابراین می توان گفت در یک هفته آینده اتفاقی رخ نخواهد داد.اما دموکرات ها از پیش برد طرح استیضاح یک هدف را دنبال می کنند.  چنانچه طرح استیضاح تصویب اما رسیدگی به آن به بعد از مراسم تحلیف موکول شود، آن وقت با آغاز به کار مجلس جدید سنا که دموکرات‌ها اکثریت آن را در دست خواهند داشت، طرح استیضاح دونالد ترامپ می‌تواند به محکومیت او ختم شود و بنابر قانون اساسی، آقای ترامپ به جرم «شورش علیه حکومت» دیگر نمی‌تواند هیچ گاه برای تصدی پست دولتی اقدام کند. 

دومین استیضاح ترامپ

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما