شناسهٔ خبر: 45106050 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سپید | لینک خبر

تهـران را تعطیـل کنیـد

صاحب‌خبر -

یاسر مختاری
آلودگی هوای تهران در حالی به روزهای بحرانی نزدیک شده است که تصمیمی برای این کاهش آلودگی دیده نمی‌شود، حتی قطعی برق در تهران نیز نتوانست در این راستا راهگشا باشد، هشدارهای پی‌ در پی وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست گوش شنوایی ندارد، وضعیت به حدی خطرناک شده است که برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، شاخص‌ آلایندگی بالای 200 را ثبت کرده است این در حالیست که نه شرایط اضطراری اعلام می‌شود و نه کسی به پیشنهادهای استانداری و ستاد کرونای تهران که نگران تاثیر این آلودگی بر خیز دوباره بیماری کووید19 در تهران است، وقعی می‌نهد. در این حال وزارت بهداشت و استانداری تهران خواستار کمتر کردن مواجه مردم با هوای آلوده با تعطیلی یا کاهش ساعات کاری شده‌اند.
تداوم آلودگی و ورود به شرایط بسیار ناسالم
به گزارش خبرنگار سپید، مرکز پایش آلودگی هوای محیط زیست استان تهران با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به تداوم آلودگی هوای پایتخت و احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها طی روزهای آتی، از شهروندان خواست از تردد غیرضروری در سطح شهر خودداری کنند.
در این اطلاعیه آمده است: «براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای تهران ۱۷۴ با آلاینده اصلی ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون بود که کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت.این در حالیست که متوسط ۲۴ ساعته کیفیت هوا در ایستگاه‌ سوهانک منطقه۱ (۲۱۴) در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت. براساس هشدار شماره ۱۵ اداره کل هواشناسی استان تهران در تاریخ ۲۲ دی مبنی بر تداوم پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها تا روز جمعه ( ۲۶ دی) احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم برای همه گروه‌ها طی روزهای آتی وجود دارد.»
عبور از شرایط اضطرار و ورود به مرحله خطرناک
عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با خطرناک خواندن وضعیت آلودگی هوا در تهران، به خبرنگار سپید، گفت: «باید اقدام ضروری در رابطه با وضعیت آلودگی هوا و کاهش منابع آلاینده انجام شود. در صورتی که این اقدامات صورت نگیرد و مواجهه مردم نیز در هوای آلوده کمتر نشود سلامت مردم به خطر می‌افتد.»
شاهسونی یادآور شد: «در حال حاضر شهر تهران در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است و حتی از شرایط اضطرار هم فراتر رفته و وارد مرحله خطرناکی شده است.»
رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با توصیف خطرناک بودن وضعیت هوای تهران اظهار کرد: «در حال حاضر شرایط آلودگی تهران بسیار نامناسب است. منابع انتشار آلودگی مانند سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها در این وضعیت باید مشخص و ممنوع شوند،»
وی تاکید کرد: برای کاهش مواجه مردم با هوای آلوده باید اقداماتی مانند کاهش ساعت‌کاری، تعطیلی هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد.»
شاهسونی یادآور شد: «مردم در این شرایط آب و هوایی باید در خانه بمانند و هر نوع فعالیت غیرضروری در خارج از هوای آزاد را به حداقل برسانند، با توجه به پایداری وضعیت آب و هوا پیش بینی می‌شود که این شرایط تا جمعه و حتی تا هفته آینده ادامه داشته باشد.»
بسته‌ای از آلاینده‌ها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند
از سوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات کرونای تهران نیز با ابراز نگرانی از ارتباط آلودگی هوا و افزایش تعداد مبتلایان به کرونا، میزان بستری و مرگ و میر در اثر این ویروس گفت: «موضوع ارتباط آلودگی هوا و شیوع کروناویروس براساس مطالعات جهانی مشخص شده است. بی‌تردید همزمانی کروناویروس با هر نوع بیماری تنفسی قطعا در شیوع آن تاثیرگذار خواهد بود. به ویژه در مورد ذرات کمتر از 2.5 میکرون که مطالعات مختلف ارتباط میان این بیماری و آلایندگی را به اثبات رسانده است.» وی افزود: «آلودگی هوا در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی دارند به ویژه افراد دارای بیماری‌های آلرژیک و آسم موجب می‌شود بیماری آن‌ها شعله‌ور شود و همزمان خطر ابتلا و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.»
وی ادامه داد: «پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در روزهای اخیر به گونه‌ای پیشرفته که لایه وارونگی به میزان زیادی ارتفاع‌اش با سطح زمین کاهش پیدا کرده و به ۲۰۰ متر رسیده است. در چنین شرایطی با توجه به اینکه ویروس کرونا نسبتا سنگین است زمان بیشتری در پیرامون قرار می‌گیرد و بقای آن افزایش پیدا می‌کند. بدین ترتیب احتمال شیوع و ابتلا افزایش پیدا می‌کند.» وی تاکید کرد: «در این شرایط همه افراد از جمله افراد سالم در خطر هستند اما خطر برای بیماران تنفسی، قلبی و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای تنفسی به ویژه کودکان مبتلا به آسم و افراد مسن بیشتر است.»
فرمانده ستاد عملیات کرونای تهران بزرگ، گفت: «در تهران با تنوع آلاینده‌ها نیز مواجه هستیم به شکلی که دی اکسید گوگرد، ازون، مونوکسید کربن و ذرات معلق وجود دارد که هر یک آثار تخریبی بر شهروندان دارند. در حقیقت در تهران با بسته‌ای از آلاینده‌ها روبرو هستیم.»
وی افزود: «نهادهای اجرایی باید در این حوزه مشارکت داشته باشند چرا که شهروندان با توجه به مشکلات اقتصادی، معیشتی و ... مجبور به حضور در سطح شهر هستند و در این میان افراد پرخطر که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، خانم‌های باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی نباید از منزل خارج شوند. هر گونه فعالیت ورزشی و فعالیت‌های انفرادی باید متوقف و تعطیل شود. باید عدم خروج از منزل به جز در موارد ضروری به عنوان تنها راهبرد فعلی در دستور کار شهروندان قرار گیرد.» زالی تاکید کرد: «اقدامات مداخله‌ای همچون تعطیلی باید توسط دستگاه‌های اجرایی تصمیم گیری شود. قطعا تعطیلی چند روزه می‌تواند به این شرایط کمک کند اما این موضوع نباید منجر به خروج شهروندان از شهرها شود.»
هشدار وزارت بهدشت در رابطه با خطرناک شدن وضعیت آلودگی هوا در حالیست که صبح روز چهارشنبه، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در رابطه افزایش آلایندگی هوا و تمهیدات استانداری برای این وضعیت گفت: «همه عواملی که مربوط به کاهش خطر بوده مد نظر قرار گرفته و تمهیدات لازم اتخاذ شده است به شکلی که مراکز تولید شن و ماسه فعالیت شان متوقف شده، از تردد خودروهای دیزلی دودزا ممانعت به عمل می‌آید، همچنین تردد کامیون ها در شب‌ها به ویژه کامیون‌های با عمر بالای ۲۰ سال جلوگیری می‌شود. تمام این تدابیر در راستای کاهش عوامل خطر انجام شده است.»
وی افزود: «ساعت ۱۹:۳۰ شب گذشته(سه شنبه 23 دی‌ماه) جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران تشکیل شد و تمهیدات لازم اندیشیده شد. در خصوص تعطیلی ما پیشنهاداتمان را به وزارت بهداشت انعکاس دادیم اما تعطیلی پایتخت موضوعی است که باید در جلسه هیئت دولت توسط وزیر بهداشت پیشنهاد شود و در آن جلسه تصمیم گیری لازم انجام شود.»
بندپی بیان کرد: «پس از جلسه کمیته اضطرار در هفته گذشته با وزش باد در تهران مواجه شدیم که شرایط هوا را در آستانه پاک قرار داد. براساس پیش بینی سازمان هواشناسی برای روزهای آینده نیز چنین شرایطی وجود خواهد داشت. بی تردید تعطیل کردن تهران شرایط خاصی دارد و باید جوانب مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.»
استاندار تهران درباره علت افزایش آلودگی هوا در تهران گفت: «در فصول سرد سال در شهرهای صنعتی به ویژه در نیمه دوم سال با موضوع وارونگی هوا مواجه هستیم که امسال در تهران شاهد تشکیل دو لایه اینورژن هستیم که این موضوع باعث انباشت آلاینده‌ها در هوای شهر تهران شده است.»
وی ادامه داد: روز گذشته از ۲۷ ایستگاه ما میانگین شاخص عدد ۱۷۶ بود و سه ایستگاه بالاتر از ۲۰۰ را نشان می دادند اما هیچ یک از ایستگاه ها در تهران به عدد ۵۰۰ نرسید و این موضوع صحت ندارد.»
استاندار تهران بار دیگر در خصوص افزایش آلودگی شهر تهران بر عدم استفاده از مازوت توسط صنایع در استان تهران تاکید کرد و افزود: «برخی از نیروگاه‌ها و صنایع با افزایش مصرف گاز و معضل در تامین‌گاز، تنها از گازوئیل استفاده می‌کنند که حدود ۵۰ درصد از گازوئیل مصرفی نیز یورو ۴ است و مقداری از آن نیز گازوئیل معمولی است.»
وی در رابطه با نقش صنایع و نیروگاه‌ها در آلودگی هوا تاکید کرد: «براساس آنالیزی که انجام شده است ۱۳ درصد ذرات معلق مربوط به وسایل نقلیه بنزین سوز، 10.3 درصد مربوط به موتورسیکلت‌ها و حدود ۱۷ درصد مربوط به پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و صنایع است.»
عدم شفافیت در برخورد با آلودگی هوا
در همین حال سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی ابراز نگرانی از وضعیت آلودگی هوا اظهار کرد: «ما در برخورد با پدیده آلودگی هوا از شفافیت لازم برخوردار نیستیم. مجریان در حال بازی با الفاظ هستند. این در حالی است که نوع آلایندگی در هوای کلانشهرها نشان دهنده کیفیت سوخت پایین است، چرا این موضوع را انکار می‌کنیم و چرا مسئولان با شفافیت با مردم برخورد نمی‌کنند؟ آنها باید پای تصمیمات‌شان بایستند و با مردم صادقانه صحبت کنند.»
رفیعی یادآور شد: « برخی تصمیمات مسئولان با اعمال سلیقه شخصی صورت می‌گیرد. آیا تعداد فوتی‌های آلودگی هوا کمتر از کروناست؟ چرا کسی به آن توجه نمی‌کند؟ هرساله ضرر و زیان جانی زیادی از این بابت می‌دهیم.»
کودکان قربانیان خاموش آلودگی هوا
وقتی در رابطه با وضعیت آلودگی هوا هشدار داده می‌شود عمدتا افراد حساس و دارای بیماری زمینه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند اما باید دانست که کودکان به ویژه نوزادان تاثیرات زیادی از آلودگی هوا می‌گیرند.
سازمان جهانی بهداشت در این رابطه شش دلیل را برای محافظت بیشتر از کودکان در برابر آلودگی هوا تشریح کرده است. بر اساس اعلام این سازمان، ریه‌های کودکان هنوز در حال تکامل بوده و آلودگی هوا می‌تواند این روند بیولوژیکی را دچار اختلال کند. بدن کودکان کمتر قادر به متابولیسم، سم‌زدایی و دفع مواد سمی موجود در آلودگی هواست. مغز کودکان هنوز در حال رشد بوده و ترکیبات عصبی در آلودگی هوا می‌تواند بر رشد شناختی کودکان تاثیر گذارد. کودکان نسبت به بزرگسالان هوای بیشتری در واحد وزن بدن خود دارند. کودکان فعالیت بیشتری دارند و بنابراین در آلودگی هوا بیشتر تنفس می‌کنند. همچنین نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری خود در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند، به احتمال زیاد زودرس و کم وزن هستند.
سازمان بهداشت جهانی در گزارش دیگری با این عنوان که آلودگی هوا چه بر سر کودکان می‌آورد، در مورد مراقبت از کودکان و مادران باردار هشدار داد. بر اساس این گزارش آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان را کاهش می‌دهد. همچنین کم خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست. در آلودگی هوا وجود فلزاتی مانند سرب و آلاینده هایی مثل ازن بیش از مقدار مجاز است. وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، بیشترین قربانیان سرب هستند.
آلودگی هوا می‌تواند نحوه‌ تکامل سیستم ایمنی کودکان را تحت تاثیر قرار بدهد. سیستم ایمنی کودکان در برابر بیماری‌ها بسیار ضعیف است و بنابراین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا به‌راحتی می‌تواند سیستم ایمنی آنها را هدف قرار دهد. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک (PAH) که ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی نظیر گازوئیل و دیزل هستند می‌توانند عامل ایجاد مشکلاتی در جنین شوند. این هیدروکربن‌ها با چسبیدن به ذرات معلق UFPکه آنها نیز ناشی از سوخت ماشینها هستند و می‌توانند از سطوح دستگاه تنفس عبور کنند وارد جریان خون می‌شوند و از این راه وارد مغز و یا جفت زن باردار شده و احتمالا جنین را در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دهند، که می‌تواند باعث التهاب و در نتیجه زایمان زودرس شود.

نظر شما