شناسهٔ خبر: 45105794 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

دومین استیضاح ترامپ؛ آیا دموکرات‌ها به نتیجه می‌رسند؟

صاحب‌خبر - پیوستن شمار دیگری از جمهوری‌ خواهان به طرح استیضاح «دونالد ترامپ» که از سوی دموکرات‌ها پیگیری می‌شود، باعث شده تا امیدواری‌ها به موفقیت تلاش‌ها برای به نتیجه رسیدن این استیضاح و برکناری وی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در حالی برای بررسی موضوع استیضاح رئیس‌ جمهوری این کشور تشکیل جلسه می دهد که شمار نمایندگان جمهوری خواه حامی این طرح همچنان در حال افزایش است.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا شب گذشته نام ۹ عضو دموکرات مجلس نمایندگان را برای هدایت محکمه استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا معرفی کرد.
در صورتی که استیضاح ترامپ رای بیاورد، او تنها رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که ۲ بار و از ۲ مجلس متفاوت استیضاح شده است.پس از آن نوبت به محکمه سنا خواهد رسید که ریاست آن را رئیس دیوان عالی آمریکا بر‌عهده خواهد گرفت.
رئیس‌جمهوری آمریکا یک بار پیش از این به اتهام کمک گرفتن از اوکراین برای پیروزی در انتخابات 2016 استیضاح شد اما نمایندگان سنا او را تبرئه کردند.
در ادامه روند کنونی استیضاح رئیس جمهوری فعلی آمریکا که روزهای پایان ریاستش را سپری می کند، پرونده به سنا فرستاده خواهد شد و برکناری رئیس‌جمهوری به رای دو سوم اعضا نیاز دارد. در صورتی که ترامپ محکوم شود، محکومیت، سنا می‌تواند طرح محرومیت مادام‌العمر ترامپ از منصب‌های انتخابی را نیز به رای بگذارد.
او همچنین از امتیازهایی که طبق قانون به رئیسان‌جمهوری سابق تعلق می گیرد، از جمله حقوق بازنشستگی، بیمه درمانی و تیم ‌محافظتی محروم خواهد شد.
چنین اتفاقی در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است و باید دید که آیا دموکرات‌ها که نیمی از سنا را در اختیار دارند، می توانند رای لازم را جمع کنند یا خیر؟
تارنمای تاگس شاو وابسته به شبکه اول تلویزیون آلمان در این رابطه نوشت: دموکرات‌ها می‌خواهند اواخر امروز چهارشنبه به وقت محلی، به استیضاح علیه ترامپ رای دهند. در این میان چند جمهوریخواه از طرح آنها حمایت می کنند.
پس از حمله طرفداران دونالد ترامپ به پایتخت، هر روز جمهوریخواهان بیشتری از ترامپ دور می شوند. برخی از آنها اعلام کرده اند که همراه با دموکرات ها به استیضاح وی رای خواهند داد. «لیز چنی» نماینده جمهوری خواه و دختر معاون پیشین رئیس جمهور (دیک چنی) در توضیح علت حمایت خود از این استیضاح گفته است که هیچ وقت چنین خیانت بزرگی توسط یک رئیس جمهور ایالات متحده صورت نگرفته است.
وی به سوگندی اشاره کرده که روسای جمهور باید بر اساس قانون اساسی یاد کنند و ترامپ در تشویق هجوم به پارلمان، آن را زیر پا گذاشته است. چنی که رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان است تاکید کرده برای برکناری رئیس جمهور از قدرت خود استفاده خواهد کرد.
همچنین «جان کاتکو» و «آدام کینزینگر» دیگر نمایندگان جمهوریخواه اعلام کرده اند که به استیضاح رای خواهند داد. شبکه تلویزیونی سی ان ان به نقل از منابع جمهوری خواه گزارش داده که دست کم ۲۰ نماینده از این حزب می خواهند با دموکرات‌ها همکاری کنند.
از آنجا که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت کرسی‌ها را دارند ، تصویب این طرح و ارجاع آن برای تایید به مجلس سنا قطعی به نظر می‌رسد. در سنا برای محکوم کردن ترامپ اکثریت دو سوم آرا لازم است. برای انجام این کار نیز بیش از ۱۰ سناتور جمهوری خواه باید در کنار دموکرات ها باشند. تا کنون شماری از جمهوریخواهان در سنا علناً با ترامپ مخالفت کرده اند اما نظری در مورد استیضاح نداده اند.
با این حال «آدام شیف» رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با سی ان ان ابراز امیدواری کرده که یک زمین لرزه سیاسی در سنا رخ دهد و آرا برای استیضاح ترامپ به اکثریت برسد. اشاره شیف به گزارشی نیویورک تایمز است که گفته می شود «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواه سنا، در محافل داخلی اتهامات مطرح شده علیه ترامپ را موجه دانسته است.
این روزنامه با استناد به منابع نزدیک به مک کانل ، نوشته وی خوشحال است که دموکرات‌ها روند استیضاح را آغاز کرده اند زیرا این امر می تواند جدایی حزب جمهوریخواه از ترامپ و برائت از او را آسان تر کند.
طرح استیضاح دموکرات‌ها همچنین شامل ممنوع کردن ترامپ از مشاغل دولتی آینده در صورت امکان است. این بدان معناست که وی در سال ۲۰۲۴ نیز مجاز به نامزدی برای ریاست جمهوری نخواهد بود، موضوعی که باب میل بسیاری از جمهوری خواهان بوده و مشوقی برای حمایتشان از استیضاح به شمار می‌رود.
ترامپ اولین رئیس جمهوری در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که دو پرونده استیضاح علیه او به جریان افتاده است. وی در نخستین طرح استیضاح که در بحبوحه بحران کرونا و تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از سوی دموکرات ها مطرح شد، توانست از حمایت جمهوری خواهان بهره مند شده و از برکناری بگریزد.

برچسب‌ها:

نظر شما