شناسهٔ خبر: 45105371 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

نتایج جالب یک نظرسنجی/ تمایل ۷۲ درصد مردم ایران به تزریق واکسن ایرانی/ چند درصد ایرانیان به واکسن‌های خارجی اعتماد ندارند؟

خبرگزاری ایرنا / ابنا

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی انجام شده، ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران در صفحه توییتر خود نوشت: "نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایرانیان درباره واکسن کرونا نشان داد که ۷۲ درصد مردم واکسن ایرانی کرونا را تزریق خواهند کرد. همچنین ۶۰ درصد مردم امید زیادی به تولید واکسن ایرانی دارند".

دکتر «کیانوش جهانپور» از پاسخ مردم به سؤال درباره اعتماد یا عدم اعتمادشان به واکسن های خارجی هم اینگونه خبر داد: "۴۰ درصد [مردم] به واکسن‌های خارجی اعتمادی ندارند. ۵۳ درصد هم گفته‌اند اگر وزارت بهداشت واکسنی خارجی را تایید کند آن را تزریق می کنند".

وی پیش از این گفته بود: مسیر تولید واکسن کرونا در داخل دنبال می شود. اقدام برای تولید واکسن کرونا در داخل از ابتدا توسط ۱۶ شرکت ایرانی شروع شده بود و تا این لحظه ۱۲ تقاضا و اعلام آمادگی برای تولید واکسن کرونا در ایران به سازمان غذا و دارو وصول شده و از این تعداد هشت شرکت پرونده فعال دارند و از این هشت شرکت یک مورد وارد فاز کارآزمایی بالینی انسانی شده، دو شرکت دیگر نیز به زودی وارد فاز مطالعه بالینی انسانی می شوند.

این در حالی است که واکسن ایرانی کرونا با نام "کووایران برکت" ساخته شرکت "شفا فارمد پارس" با شیوه ویروس غیرفعال صورت گرفته و فاز آزمایش انسانی آن از 9 دی 1399 با تزریق به چند داوطلب آغاز شده است. در طول دو ماه با تزریق واکسن به 56 نفر، فاز نخست آزمایش انسانی واکسن ایرانی کرونا صورت می گیرد. فاز دوم تست انسانی این واکسن از اواسط اسفندماه سال جاری شروع می شود و تزریق عمومی واکسن داخلی کرونا به مردم ایران در بهار سال آینده صورت خواهد گرفت.

دکتر «مینو محرز» عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نتیجه تست اولیه این واکسن اظهار کرد: تا کنون داوطلبان دریافت واکنس ایرانی کرونا بعد از تزریق هیچ عارضه‌ای نداشته اند. تا کنون 7 تزریق انجام شده و هر روز توسط ما ویزیت شده اند، داوطلبان هیچ عارضه‌ای نداشته اند. همه چیز بر طبق استاندارد پیش می‌رود. از رعایت مسائل بین المللی رضایت داریم.

«سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت ایران نیز اعلام کرده، واکسن ایرانی کرونا احتمالًا در تیرماه ۱۴۰۰ به مرحله تولید [انبوه] و بهره برداری می رسد.

...........................
پایان پیام/ 268-101

برچسب‌ها:

نظر شما