شناسهٔ خبر: 45104719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آیت‌الله رجبی:

مجموعه معارف قرآنی مرحوم علامه مصباح یزدی در طرح ولایت عرضه شده است

آیت‌الله رجبی گفت: مجموعه معارف قرآنی مرحوم علامه مصباح یزدی با یک تبیین عقلانی در طرح ولایت عرضه شده است؛ ایشان فرمودند طرح ولایت حاصل عمر من است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمود رجبی» شامگاه چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه در مراسم نکوداشت علمی آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ایشان از شخصیت‌هایی است که در عرصه تفسیر مورد عنایت مرحوم علامه طباطبایی بودند.

وی افزود: در یکی از جلسات علامه طباطبایی فرموده بودند که آیت‌الله مصباح یزدی در ثواب تفسیر المیزان با بنده شریک هستند.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه تفسیر موضوعی ایشان تحت عنوان «معارف قرآن» به چاپ رسیده است، عنوان کرد: آیت الله مصباح که قبل از انقلاب و نهضت امام راحل در عرصه اجتماعی و سیاسی در اندیشه حکومت دینی و تمدنی اسلامی بودند در همان مقطع فقه انقلاب را برای شرعی بودن انقلاب اسلامی مطرح کردند همچنین ساختار حکومت اسلامی و جهت‌گیری تمدن اسلامی را مطرح کردند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ایشان رهبری تمدن اسلامی را در وجود امام راحل متجلی می‌دیدند، برنامه‌ریزی برای کادرسازی تمدن اسلامی را از همان زمان آغاز کردند، بنابراین روی جمع مشخصی از افراد سرمایه‌گذاری کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجموعه تفسیر موضوعی ایشان را باید در عرضه فرهنگ غنی اسلامی که محتوای تمدن اسلامی را تشکیل می‌دهد دید، اظهار کرد: در این تفسیر برخی مباحث را فقهی و احکام فردی را در اولویت قرار ندادند اما همین مجموعه جامعیت خود را در زمینه فرهنگ غنی اسلامی در بردارد.

وی با اشاره به ویژگی مجموعه تفسیر موضوعی ایشان، ابراز کرد: مجموعه تفاسیر ایشان نظام‌مند و ساختارمند است، ویژگی دیگر آن پیمودن روش اجتهادی در تفسیر است، ایشان با شیوه تفسیر قرآن به قرآن این تفسیر موضوعی را نگاشتند.

آیت‌الله رجبی با اشاره به ویژگی دیگر تفسیر آیت‌الله مصباح یزدی، گفت: مجموعه‌ نظریه‌پردازی‌های او در این تفسیر در علوم انسانی اثرگذار است، در مباحث اخلاقی مشاوره‌ای نظریه او نقش افرین است، در همه عرصه‌های فکری و فرهنگی می‌تواند راهگشا باشد.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به نظریه هرم نفس، اظهار کرد: نظریه بینش‌های قرآنی را در این مجموعه تبین می‌‌کنند که مفاهیم ارزشی و اخلاقی را نظم می‌دهد.

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره رویکرد هدایتی و تربیتی این مجموعه، بیان کرد: بسیاری از مباحث این مجموعه در بعد هدایتی و رهنمود دادن به انسان در عمل بسیار اثرگذار است، به لحاظ اثرگذاری تربیتی تحول آفرین در شخصیت انسان است.

وی افزود: ویژگی دیگر طرح او این است که پرکننده خلا‌ء‌ها و نیازها است، ایشان بر اساس خلاء ها و نیازهایی که در نظام تفکر دینی وجود داشته این مجموعه معارف را تنظیم و تدوین کرده است.

آیت‌الله رجبی با بیان اینکه این مجموعه ناظر بر پاسخ به شبهات است، گفت: ویژگی دیگر مجموعه ایشان تقید بسیار زیاد ایشان به متن قرآن است، در تبیین‌ها، تحلیل‌ها و نظریه‌پردازی‌ها از ظرافت‌های متن فاصله نمی‌گرفتند.

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: همچنین در مساله توحید در الوهیت نظریه‌پردازی دقیق داشتند، برای واژه اله تحلیل واژه‌شناختی دقیقی دارند. ایشان توحید الوهیت را ثابت می‌کنند، مجموعه تفسیری علامه حاصل عمر ۵۰ ساله ایشان است، طرح ولایتی که امروز معروف است و همه از آن تغذیه می‌کنند چکیده مجموعه معارف قرآنی ایشان است که با یک تبیین عقلانی در طرح ولایت عرضه شده است؛ ایشان فرمودند طرح ولایت حاصل عمر من است.

 

 

پایان پیام/487

نظر شما