شناسهٔ خبر: 45104219 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

تلاش مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دوباره ترامپ

ابنا

مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال عزل رئیس جمهور فعلی این کشور به صورت استیضاح برای بار دوم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مجلس نمایندگان آمریکا امروز چهارشنبه 24 دی 1399 به قطعنامه‌ ای رأی داد که ترامپ را به تشویق به شورش متهم می کند؛ بر این اساس مقدمات دومین استیضاح وی فراهم شد.

در یک رای‌گیری کاملا حزبی 221 نماینده دموکرات با این قطعنامه موافقت و 205 نماینده جمهوری‌ خواه با آن مخالفت کردند.

اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه قصد دارند به طرح استیضاح ترامپ یک هفته بعد از یورش معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌‌جمهوری به ساختمان کنگره رأی مثبت بدهند.

سرعت پیشبرد این رأی‌گیری و حمایت جمهوری‌خواهان از آن، خشم قانونگذاران آمریکایی از نقش ترامپ در تحریک معترضان برای حمله به ساختمان کنگره را نشان می‌دهد.

شبکه خبری سی‌آن‌ان نوشت که دومین استیضاح ترامپ به عزل او از قدرت منجر نخواهد شد و او ریاست‌جمهوری‌اش را به پایان خواهد رساند، زیرا عزل او از قدرت مستلزم رأی آوردن طرح استیضاح در مجلس سنا است.

اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا پیش از این در قطعنامه ای غیرالزام آور، از معاون رئیس جمهور خواستند با اجرای متمم 25 قانون اساسی که به عزل ترامپ منجر می شود؛ موافقت کند.

مجلس نمایندگان آمریکا دیروز سه شنبه 23 دی 1399 به نسبت آرای 223 به 205 ، خواستار اجرای فوری متمم 25 قانون اساسی از سوی "مایک پنس" معاون رئیس جمهور فعلی آمریکا شد.

این در حالی است که ساعاتی قبل از آغاز رای گیری، پنس در نامه‌ای خطاب به نانسی پلوسی سخنگوی مجلس نمایندگان، به او گفته بود این متمم را که به عزل دونالد ترامپ از مقام ریاست جمهوری منجر خواهد شد؛ اجرا نخواهد کرد.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند.

...........................
پایان پیام/ 268

نظر شما