شناسهٔ خبر: 45101645 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تصویب طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش در مجلس نمایندگان/ طرح استیضاح دونالد ترامپ به تصویب رسید

جلسه بررسی لایحه استیضاح ترامپ طبق اعلام قبلی شب گذشته در مجلس نمایندگان برگزار شد و در آن طرح استیضاح به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جلسه بررسی لایحه استیضاح ترامپ طبق اعلام قبلی از لحظاتی پیش در مجلس نمایندگان آغاز شد.

تصویب طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش در مجلس نمایندگان

در این نشست موافقان و مخالفان طرح استیضاح دونالد ترامپ به نوبت دقایقی (کمتر از سه دقیقه) برای اظهار نظر درباره این لایحه دفاع از آن و یا رد آن فرصت دارند.

تصویب طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش در مجلس نمایندگان

 همزمان با برگزاری نشست بررسی لایحه استیضاح دونالد ترامپ  نیروهای امنیتی  به طور گسترده در ساختمان کنگره مستقر شده اند. در صورتی که این لایحه تصویب شود ترامپ در تاریخ آمریکا نخستین رئیس‌جمهوری‌خواهد بود که دوبار استیضاح شده است و دیگر نمی‌تواند در انتخابات بعدی ریاست جمهوری در چهار سال بعد حضور داشته باشد. 

آغاز نشست مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی استیضاح ترامپ

مک کانل: متجاوزان به کنگره، خائن و تروریست‌های داخلی هستند!

در این جلسه جیم مگ‌فورن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان گفت: هر چه ترامپ بیشتر در کاخ سفید بماند، آزادی ما بیشتر به خطر می‌افتد. او باید در برابر اقداماتی که انجام داده پاسخگو باشد.

میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنا، نیز متجاوزان به کنگره را خائن و تروریست‌های داخلی خواند.

همه نمایندگان جمهوری‌خواه در این جلسه  از اتحاد خود سخن گفتند. به گفته آنها، هر آن کسی که به کنگره حمله کرده باید در برابر قانون قرار بگیرد. آنها گفتند: امروز صحبت از اتحاد می‌شود، استیضاح ترامپ ما را متحد می‌کند. ما نمی‌دانیم اقدام بعدی ترامپ چیست و چه می‌خواهد بکند و یا چه جنگی به راه بیندازد؟! تروریست‌ها این بار ساختمان کنگره را هدف قرار دادند و باید همه عاملان محاکمه شوند.

جیم مک گاورن جمهوری‌خواه گفت: ما در حال بحث در مورد یک اقدام تاریخی به معنای واقعی جنایت هستیم و اگر رئیس‌جمهور آمریکا نبود ما اینجا نبودیم. آیا ما می‌خواهیم در مورد وحدت گفت‌وگو کنیم؟ من نمی‌توانم تصور کنم با وجود یک اختلاف رأی بزرگ بین دو حزب برای استیضاح، اتحاد این کشور تامین شود.

جودی شو: آمریکا به استیضاح ترامپ فورا احتیاج دارد، او باید برکنار شود

جودی شو، نماینده جمهوری‌خواهان نیز ادامه داد: احتیاج آمریکا به استیضاح ترامپ فوری است و او باید مسئول اقداماتش باشد. ما مورد حمله تروریست‌هایی قرار گرفتیم که ترامپ آن‌ها را تشویق کرده بود. او باید برکنار شود.

رودنی دیوس، دیگر نماینده جمهوری‌خواه هم گفت: آنچه که هفته گذشته شاهد آن بودیم ما را از هم گسیخته کرد و به دشمنان ما نشان داد که چگونه باید به ما حمله کنند.

آدام کینزینگر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و از منتقدان دائمی ترامپ، نیز اظهار کرد: ترامپ با تحریک طرفداران خود به شورش، سوگند خود را شکست و از موقعیت خود برای حمله به اصل قانونگذاری دولت سوءاستفاده کرد.

تام کول: استیضاح بیشتر باعث تفرقه در کشور خواهد شد

از سوی دیگر، جیسون اسمیث، نماینده جمهوری‌خواه گفت: استیضاح اوضاع آمریکا را بدتر می‌کند. لطفا مردم را بر سیاست ترجیح دهید. بیایید به حرف مردم گوش بدهیم. هفته ویران‌کننده‌ای را آمریکا پشت سر گذاشته است. این استیضاح کشور ما را بیش از گذشته از هم گسیخته می‌کند.

تام کول، دیگر نماینده جمهوری‌خواه نیز گفت: استیضاح بیشتر باعث تفرقه در کشور خواهد شد. ۶ ژانویه ۲۰۲۱، به عنوان تاریک‌ترین روز در زمان خدمت من در حافظه‌ام زنده خواهد ماند. ما به جای اینکه به عنوان یک نیروی متحد و اکثریت در مجلس پیش برویم، بیشتر به سمت جدایی می‌رویم.

جیم جردن: آمریکایی‌ها از دوگانگی استانداردها خسته شده‌اند

جیم جردن، نماینده جمهوری‌خواه گفت: آمریکایی‌ها از دوگانگی استانداردهایی که دموکرات‌ها بدان اعتماد دارند، خسته شده‌اند. او همچنین گفت: نمی‌دانم این کار به کجا خواهد انجامید، اما پروژه برکناری برای کشور خطرناک است.

استنی هوئر، عضو باسابقه دموکرات مجلس نمایندگان گفت: اقدامات ترامپ نیاز به واکنش‌های فوری دارد. ترامپ سوگند خود را شکسته و اقدامات شورشی‌های مسلح را تحریک کرده است، اقدامات او واکنش‌های سریع می‌طلبد. در اینجا برخی از جمهوری‌خواهان حضور دارند که تصور می‌کنند استیضاح ترامپ ضروری است. او ادامه داد: ترامپ هر کاری که توانسته برای تهدید افرادی که حقیقت را فاش کرده‌اند، انجام داده است. هیچ وقت، برای انجام کار درست دیر نشده است.

جولیا برونلی، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان گفت: از جمهوری‌خواهان می خواهم تا به این طرح رأی دهند و از قانون اساسی حمایت کنند.

لوید دگت، نماینده دموکرات در دفاع از استیضاح گفت: رئیس‌جمهور دزدان دموکراسی را در سراسر جهان تشویق کرد و همین کار را هفته گذشته در داخل کشور نیز انجام داد. 

شیلا جکسون لی: رئیس‌جمهور آمریکا یک شورشگر است

شیلا جکسون لی، نماینده جمهوری‌خواه نیز اظهار کرد: رئیس‌جمهور آمریکا یک شورشگر است. او شورشی را در آمریکا رهبری کرد.

ایلهان عمر، نماینده دموکرات‌ها از جمهوری‌خواهان خواست تا به استیضاح ترامپ رأی دهند و گفت حمله به کنگره به دعوت رئیس‌جمهور ترامپ انجام شده است.

ستنی هویر، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا گفت انتظار دارد ۱۰ تا ۲۰ نفر از جمهوری‌خواهان استیضاح را کنار بگذارند. او همچنین افزود همچنان قصد دارد متن استیضاح را به سنا ارائه کند، اما این کار را به نانسی پلوسی محول خواهد کرد.

جیم مک‌گاورن، رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: ما به اتحاد نخواهیم رسید مگر با روشن شدن حقیقت و مسئولیت‌پذیری. رئیس کمیته قوانین مجلس نمایندگان در ادامه برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه را برای ریاکاری در ایجاد وحدت سرزنش کرد.

مک‌گاورن در بخشی از سخنان خود گفت: امروز برخی از جمهوری‌خواهان سعی در تشویق به وحدت داشتند، وحدت در حالی که خودشان در تلاش برای لغو نتیجه انتخابات آزاد و منصفانه در آمریکا بودند. همچنین آن‌ها جهار سال به نطریه‌های ترامپ در تئوری توطئه دامن زدند.

چندین نماینده جمهوری‌خواه از لیز چینی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده از وایومینگ به‌دلیل حمایت از استیضاح ترامپ انتقاد کردند.

خبرنگار الجزیره از ورود مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید همزمان با جلسه مجلس نمایندگان برای تایید استیضاح ترامپ خبر داد.

تصویب طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش

مجلس نمایندگان به صورت مقدماتی طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش را تصویب کرد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده اکنون در حال مصوبه برای استیضاح رئیس‌جمهور است.

مجلس نمایندگان، رأی‌گیری در مورد قوانین حاکم بر اتهام نامه ترامپ را آغاز کرده است.

در تصویب اولیه اتهام نامه ترامپ ۲۲۱ نماینده رأی موافق و ۲۰۵ نماینده رأی مخالف دادند.

جمهوری‌خواهان دموکرات‌ها را به تصمیم شتاب‌زده برای استیضاح ترامپ متهم کردند و گفتند این اقدام به عمیق شدن شکاف میان مردم آمریکا منجر خواهد شد.

سی‌ان‌ان:  ۱۰ تا ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به برکناری ترامپ رأی خوهند داد

سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع در حزب جمهوری‌خواه پیش‌بینی کرد که بین ۱۰ تا ۲۰ نماینده جمهوری‌خواه به اقدامات مربوط به برکناری ترامپ رأی دهند. این منبع گفت: کاخ سفید فشار زیادی را بر نمایندگان وارد کرده تا به این طرح رأی ندهند.

ترس نمایندگان از آسیب به جان خود و خانواده‌هایشان به خاطر رأی به برکناری ترامپ 

به گفته این عضو حزب جمهوری‌خواه، نمایندگان می‌خواهند که به برکناری ترامپ رأی مثبت بدهند، اما از آسیب رسیدن جان خود و خانواده‌هایشان می‌ترسند.

مجلس اکنون در حال رای‌گیری است که بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت زمان خواهد برد. پس از آن درباره مقاله استیضاح به بحث و گفتگو خواهند نشست.

دن نیوهاوس، نماینده جمهوری‌خواهان در پاسخ به این سوال که چه رأیی خواهد داد گفت: «مسائل مختلف و زیادی هست که باید درباره آن‌ها فکر کنم.» نیوهاس رأی به استیضاح را «تصمیم بزرگی» دانست.

«جیم جوردن» متحد سرسخت ترامپ در کنگره، گفت لیز چینی به دلیل رأی به استیضاح ترامپ باید از سمت خود برکنار شود.

تاکنون ۵ نماینده جمهوری‌خواه از تصمیم خود برای رأی به استیضاح ترامپ خبر داده‌اند، که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. جان کاتکو از نیویورک
۲. جیم هررا از واشینگتن
۳. آدام کینزینگر از ایلینوی
۴. فرد یوپتن از میشیگان
۵. لیز چینی از وایومینگ

اعضای مجلس نمایندگان رایزنی‌ها در مورد پیش‌نویس لایحه اتهام ترامپ را آغاز کردند

سناتور لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه نیز گفت: استیضاح ترامپ خسارت بزرگی به موسسات دولتی وارد می‌کند و ممکن است باعث خشونت بیشتر شود.

جیم هررا درباره رأی خود به استیضاح ترامپ با اعلام اینکه «من هیچ ترسی از عواقب این رأی ندارم. برای من این تصمیمی از روی ترس و واهمه نیست»، گفت: «این تصمیم جانبداری از یک سمت نیست بلکه تصمیمی برای آشکار شدن حقیقت است.» او همچنین اعلام کرد در حال آماده کردن سخنرانی درباره این تصمیم خود است و به زودی آن را ارائه خواهد کرد.

پلوسی: ترامپ یک تهدید برای کشور است

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ترامپ باید برود؛ او یک تهدید برای کشور است. شاهد شورشی بودیم که دسیت ساختمان کنگره را با تحریک ترامپ بودیم. ترامپ پس از رد نتایج انتخابات مسئولان دولتی را به کودتا علیه آن تحریک کرد.

تصویب طرح اتهام ترامپ به تحریک و شورش در مجلس نمایندگان

یک منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفت: «مک کانل تا زمانی که مجلس علنی استیضاح ترامپ را اعلام نکند صحبت عمومی نخواهد داشت.»

جیم جوردن گفت: دموکرات‌ها همواره قصد لغو کردن رئیس جمهوری ترامپ را داشتند و این به یک وسواس برای آن‌ها تبدیل شده است.

مک‌کانل جلسه اضطراری برای استیضاح ترامپ را رد کرده و آن را به بعد از قطعی شدن ریاست جمهوری بایدن موکول کرده است.

فارین پالیسی نوشت تایید استیضاح ترامپ تنها ۷ روز پیش از ترک کاخ سفید انجام شده و او اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا است که دوباره استیضاح می‌شود.

نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا: ما باید ترامپ را برکنار کنیم

رشیده طلیب، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خطاب به هواداران ترامپ و خود وی اظهار کرد: افرادی که در کنگره سبب ترویج خشونت می‌شوند به هیچ عنوان این حق را ندارند که از اتحاد صحبت کنند.
وی افزود: ما نباید پس از وقوع این کودتا، اجازه دهیم دروغ‌ها تداوم یابد. نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: ما باید دونالد ترامپ را از سمت ریاست جمهوری برکنار کنیم.

مک کانل: پیش از تصمیم برای استیضاح باید به استدلال‌های قانونی گوش کنم

میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا، درباره تصمیم خود برای استیضاح ترامپ، گفت: تا این لحظه تصمیم نهایی خود را درباره چگونگی رأی‌دادن به طرح استیضاح دونالد ترامپ، اتخاذ نکرده‌ام.

وی افزود: قصد دارم به استدلال‌های قانونی که قرار است در سنا ارائه شود، گوش کنم.

طرح استیضاح دونالد ترامپ به تصویب رسید

مجلس نمایندگان آمریکا در نهایت پس از جلسه چند ساعته خود، با اکثریت آرا، طرح استیضاح از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی این کشور را به تصویب رساند.

طرح استیضاح ترامپ، با ۲۲۹ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف قانونگذاران ایالات متحده آمریکا، به تصویب رسید.

در این میان نام ۱۰ نماینده جمهوری‌خواه و هم‌حزبی ترامپ بعنوان رأی‌دهندگان مثبت به طرح استیضاح ترامپ، دیده می‌شود.

سرنوشت نهایی ترامپ و استیضاح وی بدست مجلس سناست و با وجود رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا، این سناست که این امر را محقق می‌کند و از این رو سناتورهای آمریکایی باید رأی مثبت کافی دهند.

در صورت تحقق طرح استیضاح ترامپ، وی بعنوان چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا برای نخستین بار و در طول تاریخ این کشور، طی چهار سال، دو بار استیضاح می‌شود.

از سوی دیگر نیز برخی محافل سیاسی و رسانه‌ای در آمریکا بر این امر معتقدند که با توجه به مخالفت میچ مک کانل، رئیس اکثریت سنا با تشکیل جلسه اضطراری این مجلس برای تصمیم‌گیری درباره استیضاح ترامپ و در پی آن ادامه مرخصی اعضای سنا تا تاریخ ۱۷ ژانویه، این موضوع دور از ذهن است که در یک هفته باقی مانده به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ، وی از طریق استیضاح، برکنار شده و کاخ سفید را ترک کند.

مک کانل: استیضاح ترامپ پیش از سوگند بایدن به هیچ عنوان امکانپذیر نیست

میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا ضمن رد احتمال برکناری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از طریق استیضاح و پیش از تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب این کشور، تاکید کرد: به هیچ وجه امکان ندارد که استیضاح منصفانه و جدی ترامپ پیش از سوگند ریاست جمهوری جو بایدن در ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) به نتیجه برسد.

وی افزود: هیچ شانسی برای بررسی جدی طرح استیضاح ترامپ و برکناری وی از قدرت پیش از تحلیف بایدن در مجلس سنا وجود ندارد و فرآیند بررسی این طرح در مجلس سنا، با اولین جلسه معمول سناتور‌ها و پس از دریافت طرح از سوی مجلس نمایندگان آغاز می‌شود.

میچ مک کانل با بیان اینکه، مجلس سنا تاکنون سه بار جلسات استیضاح رؤسای جمهور را برگزار کرده است، گفت: هر کدام از آن‌ها تقریبا ۸۳، ۳۷ و ۲۱ روز طول کشیدند.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا تصریح کرد: از این رو حتی اگر مجلس سنا نیز روند بررسی را در همین هفته آغاز کند، نمی‌تواند هیچ حکمی را تا زمانی که دوره ترامپ به پایان برسد، صادر کند.

وی افزود: این یک واقعیت است و تصمیمی نیست که من آن را اتخاذ کنم.

رهبر جمهوری‌خواهان سنا ادامه داد: جو بایدن، رئیس جمهورمنتخب نیز پیش از این اظهار کرده بود که، سریعترین مسیر برای اعمال هرگونه تغییر در ریاست‌جمهوری تحلیف وی در تاریخ بیستم ژانویه، است.

میچ مک کانل با اشاره به برگزاری مراسم تحلیف، گفت: براین امر اعتقاد دارم که این موضوع به نفع کشور ماست که کنگره و شاخه اجرایی نظام آمریکا هفت روز آتی را بر روی تسهیل اجرای مراسم تحلیفی ایمن و انتقال منظم قدرت به دولت بایدن بگذراند.

انتهای پیام/

نظر شما