شناسهٔ خبر: 45090695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مادورو: دولت ترامپ دولت گاوچران‌های نژادپرست بود

رئیس‌جمهور ونزوئلا دولت ترامپ را دولت گاوچران‌های نژادپرست توصیف کرد و شورش‌های کنگره را نمایانگر افول کامل اخلاقی آمریکا خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا امروز (چهارشنبه)، طی یک سخنرانی، دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را بعنوان دولت «گاوچران‌های نژادپرست» توصیف کرد.

وی طی یک سخنرانی که از شبکه راپتلی پخش می‌شد در خصوص تحولات اخیر در ایالات متحده آمریکا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) گفت: «۲۰۲۰ همچنین سال دولت در حال کناره‌گیری دونالد ترامپ بود که به شیوه شرم‌آور، غیرانسانی و مجرمانه‌ای برای سر من پاداش ۱۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود. این سر کوچک این اندازه ارزش دارد-زیاد است؟ پاداش کمی است؟»

رئیس‌جمهور ونزوئلا در ادامه به دیگر سیاست‌های خصمانه دولت ترامپ اشاره کرد و گفت: «نمونه دیگری از شیوه افراط‌گرایانه نگرش سیاسی گاوچران‌های نژادپرست (کوکلاکس کلان) کاخ سفید و نمونه‌های بیشتری از ناامیدی و برتری طلبی‌هایی که آنها را به ارتکاب خطاهای بزرگی در دوره چهارساله و همین اشتباهات دوران اخیر (شورش‌های کنگره) واداشت، نمایانگر افول اخلاقی کامل آنها است».

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند و در نتیجه درگیری‌هایی که میان نیروهای امنیتی و طرفداران ترامپ صورت گرفت، دست‌کم چهار نفر از جمله دو نیروی امنیتی پلیس آمریکا جان خود را از دست دادند.

اظهارات تحریک‌آمیز ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که به بروز خشونت‌های چهارشنبه هفته گذشته مقابل کنگره آمریکا منجر شد، موجی از خشونت‌ را در میان مقام‌های ارشد آمریکا از جمله نمایندگان کنگره ایجاد کرد تا جایی که نمایندگان ارشد آمریکا در صدد هستند تا با استناد به متمم 25 قانون اساسی ایالات متحده و یا استیضاح، ترامپ را از قدرت برکنار کنند.

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد اما در صورتیکه پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا چه به صورت انتخابی و چه به صورت انتصابی محروم شود.

انتهای پیام/م

نظر شما