شناسهٔ خبر: 45085190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رای مثبت مجلس نمایندگان به قطعنامه‌ای برای الزام پنس به برکناری ترامپ

اکثر نمایندگان مجلس آمریکا با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، با برکناری ترامپ از سوی معاونش اعلام موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر الزام معاون رئیس جمهور برای اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ رأی مثبت داد.

الجزیره به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ از قدرت موافق هستند.

در این قطعنامه که با ۲۲۳ رای موافق در مقابل ۲۰۵ رای مخالف تصویب شد، آمده است که دونالد ترامپ «توانایی لازم برای اجرای مسئولیت‌های ریاست جمهوری ایالات متحده ندارد.»

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر با ارسال نامه‌ای به قانونگذاران اعلام کرد طرح استیضاح ترامپ روز دوشنبه در کنگره مطرح خواهد شد. دو روز درباره این طرح گفتگو و تبادل نظر خواهد شد و در نهایت روز چهارشنبه رای گیری درباره آن انجام می‌شود. در کنار طرح استیضاح کنگره، مجلس نمایندگان در نظر دارد با تصویب طرحی غیرالزام آور از مایک پنس، معاون ترامپ و وزرای کابینه بخواهد براساس متمم ۲۵ قانون اساسی ظرف یک روز رئیس جمهور را از قدرت عزل کنند.

بر اساس این متمم اعضای کابینه در صورتی که رئیس جمهور را فاقد صلاحت روحی و جسمانی بدانند، می‌توانند وی را از کار برکنار و معاون اول را جایگزین او کنند.

طرح استیضاح ترامپ به دلیل تحریک او برای حمله طرفدارانش به کنگره صورت می‌گیرد. هزاران نفر از طرفداران ترامپ روز چهارشنبه هفته گذشته به منظور جلوگیری از تأیید نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی کنگره، با خشونت به ساختمان کنگره آمریکا حمله کردند.

بر اساس متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، معاون رئیس جمهور و اعضای کابینه می‌توانند به دلایل مشکلات روانی و جسمانی، اختیارات رئیس جمهور را از وی سلب کنند. نانسی پلوسی پیش‌تر اعلام کرده بود در صورتی که پنس متمم ۲۵ قانون اساسی را فعال نکند، رای گیری درباره استیضاح ترامپ انجام خواهد شد.

بدین ترتیب ترامپ به نخستین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد که دو بار از سوی کنگره مورد استیضاح قرار گرفته است. روندی که می‌تواند به عنوان پایان حضور وی در دنیای سیاست باشد.

انتهای پیام/

نظر شما