شناسهٔ خبر: 45085009 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تصویب قطعنامه برکناری ترامپ با متمم 25 در مجلس نمایندگان آمریکا

اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا قطعنامه‌ برکناری رئیس‌جمهور آمریکا با استناد به متمم 25 قانون اساسی آمریکا به دلیل تحریک به خشونت را به تصویب درآوردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه برکناری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از طریق فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا رأی‌ مثبت دادند.

شبکه «سی ان ان» در این خصوص گزارش کرد، مجلس نمایندگان آمریکا امشب (سه‌شنبه به وقت محلی، چهارشنبه به وقت تهران) قطعنامه‌ای را به تصویب درآوردند که خواستار برکناری ترامپ از قدرت از طریق فعالسازی متمم 25 قانون اساسی به دلیل تحریک به خشونت در مقابل کنگره آمریکا می‌شود.

قطعنامه فوق که «جیمی راسکین» نماینده دموکرات ایالت مریلند آن را ارائه کرده است از «مایک پنس» معاون ترامپ درخواست می‌کند که «هرچه سریعتر از اختیارات و قدرت خود طبق بند چهار متمم 25 برای تشکیل و بسیج کارکنان اصلی ادارات اجرایی در کابینه برای اعلام آنچه که برای یک ملت وحشت‌زده آشکار و واضح است، استفاده کند و آن این است: رئیس‌جمهور قادر به انجام موفقیت‌آمیز وظایف خود نیست».

در حالی این قطعنامه به تصویب رسیده است که پنس اوایل روز گذشته به وقت واشنگتن در نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ را رد کرد.

پنس در این نامه نوشت: «من اعتقاد ندارم که چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی باشد.» (جزئیات بیشتر)

قطعنامه فوق به منزله سرزنش نمادین رئیس‌جمهور محسوب می‌شود زیرا بسیاری از نمایندگان کنگره از حمله مرگبار هفته گذشته طرفداران ترامپ به کنگره با هدف تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا خشمگین هستند.

تصویب قطعنامه برکناری ترامپ با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا در شرایطی است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر به سرعت در تلاش هستند تا برای دومین بار «دونالد ترامپ» را استیضاح کنند.

طبق این گزارش، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند روز چهارشنبه در خصوص طرح استیضاح ترامپ رأی‌گیری کنند.

پیشتر پلوسی هشدار داده بود در صورتی که پنس از فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی خودداری کند، گزینه بعدی کنگره حرکت به سوی استیضاح ترامپ خواهد بود.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند که در نهایت در درگیری‌های میان طرفداران ترامپ و نیروهای امنیتی دست‌کم چهار نفر کشته شدند.

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد اما در صورتیکه پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا چه به صورت انتخابی و چه به صورت انتصابی محروم شود.

انتهای پیام/

نظر شما