شناسهٔ خبر: 45071788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

ربیعی: حرف‌های سیاسی درباره بودجه دردی از مردم درمان نمی‌کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه حرف‌های سیاسی و بدون محاسبه درباره بودجه دردی از دردهای مردم را درمان نمی کند، گفت: هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود، برخلاف منافع ملی و عمومی مردم است و ما باید از آن پرهیز کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: «علی ربیعی» امروز سه شنبه در نشست خبری که به صورت‌آنلاین برگزار شد،  در خصوص برخی اظهار نظرهای نمایندگان در خصوص لایحه بودجه گفت: ما نیاز داریم خارج از هیاهو و تنازعات بیهوده در آستانه قرن جدید، و دورانی که ترامپ در حال شکست هست و می‌تواند نقطه عطف شده و زندگی جامعه را عوض کند،بودجه مناسبی را ارائه کنیم.

وی افزود: لایحه بودجه ماحصل مطالعات و بررسی‌های تفصیلی و همه جانبه کارشناسان خبره دولت با توجه به الزامات و اقتضائات اقتصادی کشور بوده و بر اساس قواعد و شرایط کشور تهیه و تنظیم شده است.

ربیعی اظهار کرد: کلی‌گویی در خصوص بودجه از سوی برخی افراد و بیان اینکه بیشترین عواید بودجه نصیب دلالان و سودجویان خواهد شد، تعبیر درستی نیست یا اینکه بودجه منجر به فروپاشی نظام می‌شود، یا اینکه دوستی گفتند اینها ارزها را پنهان کردند تا در شرایط دیگر وارد کنند. این تعابیر غیراقتصادی و غیرکارشناسی زیادی که امروز بیان می‌شود، به مصلحت جامعه نیست.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه مصادیق حرف‌های کلی گویی باید مشخص شود تا به آن پاسخ بدهیم،گفت: سخنانی نظیر اینکه لایحه با رویکرد سیاسی برای فروپاشی نظام است، اساساً فاقد بنیه علمی و اقتصادی است. بیشتر نوعی رفتار سیاسی و اتهامی علیه دولت است.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم منازعه سیاسی کنیم، گفت: اگر قرار است پاسخ داده شود مایلم به عنوان نماینده دولت به ما بگویند که کدام تصویب در کجا موجب رانت و سوء استفاده و سودجویی و دلالی هست و کجای آن موجب فروپاشی نظام است و شما چه تصمیم جایگزینی دارید که ما پیرامون آن بحث کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه حرف‌های بی‌محاسبه و سیاسی هیچ دردی را از دردهای مردم درمان نمی‌کند، اظهار کرد: روند تصمیم سازی‌های گذشته نشان می‌دهد جدای از عوامل بیرونی، مهمترین عاملی که باعث بروز نوسانات ارزی در فضای اقتصادی کشور و معیشت مردم می‌شود، برخی تصمیم‌سازی‌های غیرکارشناسی و خلق الساعه و تصمیماتی که است باعث تشدید نوسانات بازار و افزایش تکانه‌های تورمی می‌شوند و ریشه اصلی مشکلات را باید در دل برخی این ریل‌گذاری‌های اشتباه دید.

ربیعی خاطرنشان کرد: در این برهه حساس هر تصمیمی که باعث بروز نوسان و بی‌ثباتی در اقتصاد می‌شود، برخلاف منافع ملی و عمومی مردم است و ما باید از آن پرهیز کنیم.

وی با بیان اینکه دولت بودجه سال آینده را شفاف در منظر افکار عمومی قرار داده است، گفت: افزایش سهم نفت در منابع عمومی آن هم از محل افزایش قیمت ارز قطعاً ارزش پول ملی را کاهش می‌دهد. افزایش قیمت تعرفه‌ها اگر در مجلس تصویب شود، قطعاً باعث تورم خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: البته دوستان می گویند افزایش نرخ ارز به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان هنوز نهایی نیست و امیدواریم رقم نهایی آن مشخص شود تا بتوانیم قضاوت بهتری داشته باشیم. چون بیانات متفاوت در این زمینه شنیده می‌شود ما منتظر می‌مانیم تا از تصمیم نهایی مطلع شویم.

 وی تصریح کرد:به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی این تصمیم هم انتظار تورمی را افزایش می‌دهد، علیه ارزش پول ملی و دادن علائم نامناسب به ثبات بازار است، اظهار کرد:

ربیعی با بیان اینکه بدون درک شرایط مردم در هر دوره تاریخی خود نمی‌توانید قضاوت کنید، گفت: خیلی‌ها امروز درباره کوپن درباره جنگ تحمیلی قضاوت می‌کنند، ما باید به آن دوران برگردیم و منابع دولت آن وقت را در نظر بگیریم و ببینیم آیا سیاست کوپن درست بوده یا غلط بوده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه زندگی مردم در بحران ها باید حمایت شود، گفت: ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی با همه اشکالاتی که مربوط به شرایط موجود بود،‌ این تصمیم برای دفاع از زندگی مردم در دوران بحران تحریم اتخاذ شد. وقتی اقتصادی در تعادل نباشد، و فشار بین‌المللی زیادی برای برهم زدن تعادل اقتصادی و فشار بر زندگی مردم که هدف اصلی آن فروپاشی بوده وجود دارد، ناچار سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که از زندگی و معیشت مردم حمایت شود.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه خیلی از دولت‌ها و کشورها هم در شرایط عدم تعادل تصمیماتی می‌گیرند، گفت: ما هم در شرایطی که امیدواریم فشار حداکثری به پایان می‌رسد و شرایط تازه ایجاد می‌شود، قطعاً سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های حمایتی مردم در دوران انتقال را مد نظر داشتیم و در شرایطی که همه چیز از به قیمت تثبیت شده رسید آن وقت می شود بحث کرد.

 ربیعی گفت: ما صراحتاً اعلام کردیم که ارز ۴۲۰۰ تومان را برای تامین کالاهای اساسی قرار دادیم البته هر کس سوء استفاده کرده می توانند به قوه قضاییه معرفی کنند و باید با آنها برخورد شود.اگر شرایط متفاوت بود، معتقد بودیم که مابه‌التفاوت این ارز را برای افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفتیم.

وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی حقوق فرهنگیان گفت: ما در شرایط اقتصادی که سفره مردم نسبت به گذشته خالی شده تصمیماتی نیاز داشتیم، بگیریم و امروز بحث‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه این تصمیم رانت‌زا بوده است

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: این تصمیم در دوره زمانی خودش با بیشترین دقت اتخاذ شده و اگر رانتی در این موضوع بوده قوه قضاییه با آن برخورد می‌کند.

 دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری گفت: در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی ما طوری است که اگر شرایط متعادل‌تر رسیدیم در این مرحله هم باید از زندگی مردم حمایت کنیم و آن را به نوعی افزایش قدرت خرید مردم در قالب معیشتی تبدیل کنیم.

اصل بازرسی آژانس به قوت خود باقی است

ربیعی درباره اظهارات  نمایندگان مجلس مبنی بر اخراج بازرسان آژانس در سوم اسفند و اینکه آیا این به معنای خروج از NPT نیست، گفت: تعهدات جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازرسی‌ها به سه قسمت تقسیم می‌شود. بخشی از بازرسی‌ها براساس توافقنامه پادمان است که ربطی به پروتکل الحاقی و برجام ندارد که ما آن را قبول کردیم و بازرسی خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: دومین بخش از بازرسی‌ها براساس پروتکل الحاقی است که داوطلبانه آن را اجرا می‌کنیم. بخش دیگر سوم بازرسی ها براساس برجام است و تا زمانی که برجام پابرجاست، تعهدات ما هم پابرجاست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما بنابراین تصمیم به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل گرفتیم، خاطرنشان کرد: اگر حتی بنا باشد مصوبه مجلس را در شرایط خاصی اجرا کنیم -چون قانون شد قطعا اجرا می‌کنیم- بر این اساس سطوحی از بازرسی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. اما اصل بازرسی‌های آژانس سر جای خود باقی است چون اگر نباشد به معنای خروج ما ازNPT است. 

وی با اشاره به توضیحات سازمان انرژی اتمی گفت: ما مقید به اجرای قانون هستیم اما اصل بازرسی به قوت خود باقی می‌ماند.

سخنگوی دولت در واکنش به این سوال که با توجه به تحولات اخیر آمریکا و پذیرش شکست از سوی ترامپ، درایت سیاسی ترامپ بیشتر بود یا نامزد شکست خورده کشور خودمان در سال ۸۸، گفت:  این موضع شما ارتباطی با جایگاهی سخنگویی دولت ندارد. من  قرار است به تبیین نقطه نظرات دولت درباره مهمترین تصمیمات و سیاست‌ها بپردازم.

نظر شما